Sinds kort heb ik de Continental Grand Prix 4000 II 25 mm.
Was er sceptisch over,altijd 23 mm gereden, maar wat een fijne band en veel meer comfort.
Groet Marcel
25 mm band, wel of niet doen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Jafietsvriend schreef:Dat klinkt positief. Volgens mij past een 25mm band op mijn Madone, zal het eens even meten. Nog één aanvullende vraag: ik neem aan dat je dezelfde binnenbanden kunt gebruiken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Banden zijn lang niet altijd rond. Sommige zijn hoger dan breed. De betere banden zijn meestal wel aardig rond.klimmer schreef:Laatste vraag: ja. 25mm is 25mm, breed en hoog. Een band die alleen breder wordt, loopt voor geen meter. Die wordt min of meer vierkantig! Een fietsband moet rond zijn, het liefst zoals een tube.
Als je een band op een steeds bredere velg monteert wordt hij steeds lager, en dus minder 'rond' in doorsnede. Dat is echter niet vierkant. De het loopplank blijft bol, maar wel met een steeds grotere radius.
De dwarsdoorsnede, zowel vorm als hoogte en breedte, hangen dus heel sterk van de velg breedte af en van de constructie. Soms is het loopvlak smal, soms breed. Soms is het loopvlak bol, dus dunner aan de randen, soms vlak, even dik over de hele breedte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
Ik ben naar een Canyon fiets aan het kijken, en daar staat dat de wielen een profiel van 23mm hebben, met 25mm banden erop. Is dat de normale verhouding?
Hangt er vanaf wat daar met profiel wordt bedoeld.
Als de copywriter bedoelen dat de uitwendige breedte van de velg 23 mm is, dan gaat het w.s. om een 17 of 18C velg (inwendige breedte 17-18 mm) en dat is een momenteel zeer normale combinatie.
Als de velghoogte 23 mm is, wel, dat staat geheel los van de breedte van zowel velg als band.
Als de copywriter bedoelen dat de uitwendige breedte van de velg 23 mm is, dan gaat het w.s. om een 17 of 18C velg (inwendige breedte 17-18 mm) en dat is een momenteel zeer normale combinatie.
Als de velghoogte 23 mm is, wel, dat staat geheel los van de breedte van zowel velg als band.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Er is ook (nu ?) een keuze voor een 24 mm band: Specialized S-works turbo zwart 7 24mm.
Ik heb 25 mm banden in een 20+ jaar oude fiets gezet met 1 mm speling tot het frame, en net zoiets tussen de voorvork en band (Specialized “all condition armadillo” oid). Dat leek fijn, maar bleek achteraf net niet te kunnen.
Het voorwiel sleet af en toe wat verf weg, dus dat moest vrij precies. Het achterwiel bleek een bobbeltje te krijgen door slijtage (vorm verlies), en dat bobbeltje was net genoeg om in het frame te gaan slijten. Het heeft zich door de verf en zelfs iets door het frame metaal gegeten (geen structurele schade). Ook een nadeel met een 25 mm band als dat heel nauw wordt, is dat er makkelijk bladeren of modder op die plek kan gaan zitten. Als je daar een klein blaadje in krijgt, moet je eigenlijk al stoppen.
Deze 24 mm “S-works …” band geeft ±2 mm extra speling in de hoogte, en ±2,5 mm extra speling op de totale breedte, ten opzichte van “all condition armadillo”. Deze 24 mm banden rijden goed; heb het gevoel veel grip te hebben en ze zijn soepel/zacht (met een druk tussen zoals voorgeschreven voor 25 en 23 mm in).
P.S. In de 2de “S-works …” band die ik kocht, zitten twee ronde putjes zo groot en diep als een speldenknop midden op het loop vlak. Is dat normaal ?
Ik heb 25 mm banden in een 20+ jaar oude fiets gezet met 1 mm speling tot het frame, en net zoiets tussen de voorvork en band (Specialized “all condition armadillo” oid). Dat leek fijn, maar bleek achteraf net niet te kunnen.
Het voorwiel sleet af en toe wat verf weg, dus dat moest vrij precies. Het achterwiel bleek een bobbeltje te krijgen door slijtage (vorm verlies), en dat bobbeltje was net genoeg om in het frame te gaan slijten. Het heeft zich door de verf en zelfs iets door het frame metaal gegeten (geen structurele schade). Ook een nadeel met een 25 mm band als dat heel nauw wordt, is dat er makkelijk bladeren of modder op die plek kan gaan zitten. Als je daar een klein blaadje in krijgt, moet je eigenlijk al stoppen.
Deze 24 mm “S-works …” band geeft ±2 mm extra speling in de hoogte, en ±2,5 mm extra speling op de totale breedte, ten opzichte van “all condition armadillo”. Deze 24 mm banden rijden goed; heb het gevoel veel grip te hebben en ze zijn soepel/zacht (met een druk tussen zoals voorgeschreven voor 25 en 23 mm in).
P.S. In de 2de “S-works …” band die ik kocht, zitten twee ronde putjes zo groot en diep als een speldenknop midden op het loop vlak. Is dat normaal ?
Laatst gewijzigd door josjoha op 16 jul 2021 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn mening hangt alles samen met de rest van je fiets. Laatst zei een vriend van mij dat hij nooit meer minder dan 28mm wil. Ik zei dat ik het prima naar mijn zin heb met 23mm. Hij rijdt op een superstrakke moderne carbonracer met brede carbon velgen en schijfremmen, ik op een titanium vaatdoek van dertig jaar terug
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Die 2 puntjes zijn normaal, dat zijn de slijtage indicatoren, zie je ze niet meer dan zijn de banden 'op' en aan vervanging toe
Mijn BMC is ruim comfortabel genoeg om met 25mm banden te rijden (past ruim breder in), mijn gravelfiets (die ik ook als winterfiets gebruik) is echt beenhard en die rijd ik in de winter dus met 28mm banden, dat is ongeveer even comfortabel als de BMC met de 25mm banden.
Mijn BMC is ruim comfortabel genoeg om met 25mm banden te rijden (past ruim breder in), mijn gravelfiets (die ik ook als winterfiets gebruik) is echt beenhard en die rijd ik in de winter dus met 28mm banden, dat is ongeveer even comfortabel als de BMC met de 25mm banden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13905
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De breedtes bij banden veranderen. Vooral door de bredere velgen passen de fabrikanten de maten aan.
Pak ik bv een Pirelli, Michelin, Schwalbe van 2 jaar geleden, dan valt een 25mm bij mij op 29 - 29.5 mm van alle drie de merken.
De nieuwe banden van zowel Schwalbe als Pirelli vallen heel anders. De nieuwe Pirelli 28mm val nu exact op 29mm bij mij. Ze zijn nu hagelnieuw, dus wellicht komt er nog een mm bij maar geen 3
(mijn oude schwalbe 28mm vielen op ruim 31.5.)
Rij vooral wat je fijn vind. Op mijn Scott foil vind ik rond de 29mm netto ideaal. tussen de 4,5 en 5 bar met mijn 82kg is de perfecte balans tussen comfort en race, zowel met tubeless als binnenband.
Op slechte wegen waren de ruim 31mm schwalbes ook fijn, maar in de polder vind ik dat teveel doorslaan naar comfort. vooral korte bochten vind ik dan niet fijn meer.
Pak ik bv een Pirelli, Michelin, Schwalbe van 2 jaar geleden, dan valt een 25mm bij mij op 29 - 29.5 mm van alle drie de merken.
De nieuwe banden van zowel Schwalbe als Pirelli vallen heel anders. De nieuwe Pirelli 28mm val nu exact op 29mm bij mij. Ze zijn nu hagelnieuw, dus wellicht komt er nog een mm bij maar geen 3
(mijn oude schwalbe 28mm vielen op ruim 31.5.)
Rij vooral wat je fijn vind. Op mijn Scott foil vind ik rond de 29mm netto ideaal. tussen de 4,5 en 5 bar met mijn 82kg is de perfecte balans tussen comfort en race, zowel met tubeless als binnenband.
Op slechte wegen waren de ruim 31mm schwalbes ook fijn, maar in de polder vind ik dat teveel doorslaan naar comfort. vooral korte bochten vind ik dan niet fijn meer.