Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 30 okt 2014 21:15

GJEvK schreef:
Alan Smeets schreef:
havana schreef:Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was.
Die jongens die niets trainen en dan te hard trainen kunnen dezelfde intensiteit langer volhouden. Bij dat soort wedstrijden rijdt je een uur lang in het rood (boven je omslagpunt). Met de rustige trainingen ben jij in staat om je omslagpunt (wattage) te verhogen, terwijl zij het alleen langer kunnen volhouden.
Ik begin het beetje bij beetje te begrijpen, denk ik.... :) Maar, als "zij" wat langer boven hun omslagpunt kunnen rijden.. en "ik" weliswaar mijn omslagpunt heb verhoogt door veel in D1 te rijden... welk stukje training mis ik dan om rijden boven mijn nieuwe omslagpunt langer vol te kunnen houden?
Nadat ik 6Km gezwommen heb en weer een helder moment heb moet ik toch even iets corrigeren. We hebben namelijk niet allemaal over hetzelfde gesproken.

Over het spinnen heb ik aangegeven dat ik de intensiteit hiervan te hoog vindt voor de winterperiode. Havana geeft daarna aan dat zijn basissnelheid weg is na de winter en bij de eerste wedstrijd de jongens die nog nauwelijks getraind hebben niet kan volgen.

Als jij direct uit je D1 of rustige duurtrainingen komt is het heel normaal dat je dan niet kunt volgen. Ik ging ervan uit dat je voor je eerste wedstrijd wel al iets specifieker getraind had.

Door D1 of rustige duurtrainingen verbeterd je omslagpunt niet, waarschijnlijk gaat het zelfs erop achteruit :!: Echter je bouwt een enorme basis waardoor je omslagpunt wel meer omhoog gaat als je ook specifieker gaat trainen. Door middel van HIT trainingen kun je het omslagpunt van vorig seizoen aardig in stand houden.

Om dit nog eens te illustreren met het huis. De mensen die hard trainen zetten op een stuk land wat palen en beginnen met de badkamer op de eerste verdieping te bouwen. Dat kan een aardige badkamer worden, maar natuurlijk niet zo groot als de eerste verdieping van een huis, daarnaast zakken de palen hoogstwaarschijnlijk weg bij de eerste regenbui of storm.

Als je in de winter veel rustige trainingen doet, bouw je een grote basis waarop je later je conditie verder kunt uitbouwen. Je hebt dan een mooie fundering en een sterke begane grond opgebouwd, je bent misschien wel bezig met de badkamer op de eerste verdieping maar die is nog niet af. In top vorm heb je het dak erop liggen.

Bij de eerste wedstrijd lijkt het alsof die anderen veel verder zijn, maar die kunnen niet meer groeien. Om nog een zolder op die badkamer op palen te bouwen is niet mogelijk! Pieken of beter worden zit er niet in.


@TumTumTum dat was niet negatief bedoeld. Jij hebt mij eerder via de mail meer informatie gestuurd. Jij gaf toen ook al aan in Limburg of in de Ardennen veel beter te rijden dan menig groepsgenoot waarmee je rijdt. Dit komt omdat jij heel goed getraind bent voor een vrouw. Op het vlakke ben jij gewoon in het nadeel ten opzichte van de mannen. In een groep uit de wind moet de 30Km/uur toch mogelijk zijn.

@Havana vermogen wordt uitgedrukt in een Wattage of bedoelde je iets anders?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9024
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 okt 2014 22:05

TumTumTum schreef:
Alan Smeets schreef:Op het vlakke rijdt de zwaardere persoon harder en bergop de lichtere persoon.
Voor mij knap deprimerend dus. Dat wordt dus toch rondjes in mijn eentje kachelen of een e-bike.
Nee,want als de zwaardere persoon beter getraind is dan de lichtere persoon zal de lichte het zeker afleggen in een klim.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9024
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 okt 2014 22:08

bve schreef:De meeste hier maken zich zorgen om niet boven de D1 zone te rijden, nu heb ik daar helemaal geen problemen mee. Sterker nog ik zit graag op de fiets met een HR van 100-110 (193 max). Mijn vraag is daarom ook, hebben duurtrainingen ook effect als je met een HR onder D1 fietst?
Persoonlijk vind ik het hartstikke grappig om met 23 km/h gemiddeld thuis te komen (en te delen op strava natuurlijk).
:lol:
Als ik naar mijn fiets kijk heb ik al een hartslag van 100 hf.gisteren echt rustig gereden en toch gem 135hf.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 31 okt 2014 06:34

havana schreef:Vermogen. Geen wattage.
Inderdaad:

Vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Wattage is een onjuiste term.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 08:17

elefantino schreef:
havana schreef:Vermogen. Geen wattage.
Inderdaad:

Vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Wattage is een onjuiste term.
Wattage staat gewoon in het woordenboek -> electrisch vermogen

Ook in het Engels wordt het veelvuldig gebruikt. Ik snap nog steeds niet wat onjuist is ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 okt 2014 08:27

Jij drinkt ook een litrage water? En je traint een bepaald kilometrage?

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 31 okt 2014 08:43

Beetje off topic aan het worden inderdaad, maar vermogen is het hyperoniem van wattage. Wattage is wel degelijk een gewoon Nederlands woord, of het ook de juiste term is om het vermogen dat je trapt aan te duiden laat ik aan de puristen over, maar taalkundig lijkt het mij niet fout.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9024
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2014 09:03

Als ik alles zo doorlees ook de bladeren en het internet zijn er veel verschillen qua uitleg zones.
Ik heb het gevoel dat je omslagpunt belangrijker is dan je maximum hf en daar je zones op te baseren.
Want zoals Alan al vaker heeft geschreven je zones komen veel te hoog te liggen qua hartslagen.
Vooral voor de grote groep fanatieke toerders.
Misschien dat Alan daar meer over kan zeggen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2014 09:05

Maar het staat iig heel lelijk! Wat dit betreft ben ik inderdaad een purist, so I'm with Havana!
Beetje on topic dan weer: in Amsterdam staat sinds kort het Wattbike trainingscentrum, soort spinnen, maar dan met feedback over geleverd vermogen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 11:08

MarkVeenstra schreef:
De Alternatieve schreef:
Ik vind dit wel de mooiste post in dit forum.

Ik snap de theorie van Alan Smeets wel en het is misschien wel leuk om een keer een toerritje met je vrouw te maken waarbij je dan lekker in D1 rijdt maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud. En binnen 4 uur lang in D1 rijden is ook zonde van de tijd.
Het belangrijkste trainingsprincipe is prikkeling van het lichaam. En dit gaat het beste door afwisseling.
Dus de ritjes in D1 doe je als je naar de spinninglessen fietst, of nog efficiënter, naar je werk of de sportschool of de schaatstraining.
Of zoals eerder op dit forum al werd geschetst doordat je postbode bent en lekker 3 uur per dag 5 dagen in de week op je fiets kan zitten.
Doe je auto weg en doe vervolgens alles op de fiets, dan hoef je vervolgens nooit meer in D1 te trainen. ;)
Hier zijn toch wel een aantal statements uit te halen:
- Je gaat "natuurlijk" niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het te koud.
--> als je hf op 120 zit oid, ben je genoeg bezig om warmte te produceren. Verder, tegen kou kun je je kleden. En daarbij is het stuk of het wel of niet voor je lol is behoorlijk persoonlijk. Er zijn genoeg einzelgangers die dat prima vinden (of een vervelende echtgenote waar ze graag een halve dag bij vandaan zijn.., dat moet haast wel het argument van alle sportvissers zijn ook). En is het fietsen in de winter saaier dan in de zomer? 4u in D1 is net zo lage (saaie) intensiteit als je dat zomers doet of s winters.

- En binnen 4 uur lang in D1 is zonde van je tijd
--> Tja, wat is zonde, als je traint voor een doel, en je daarvoor die tijd spendeerd aan trainen. Dan is het niet zonde van je tijd toch? Als je hetzelfde buiten zou doen, ben je dezelfde tijd kwijt. Tuurlijk, over het algemeen is het binnen veel minder leuk om te doen. Maar qua tijdsbesteding is het even nuttig.

Max zijn post is inderdaad goed. Het hangt van je doelstelling af. Wil je gewoon lekker sporten. Dan doe je waar je zin in hebt en tijd voor hebt. right? Wil je beter worden op een specifiek iets (cyclo fietsen, of juist de trainingsrondjes van anderhalf uur etc). dan zul je je manier van sporten daarop willen aanpassen. Wat dan goed is, daar wordt superveel over gezegd en geschreven. Trainingsprikkels zijn goed, dat komt door afwisseling. Maar afwisseling kan alweer op zoveel verschillende manieren (intensiteiten, tijdsduren, weerstand, soort sport, omgeving), en voor een ieder is dat anders. Het belangrijkste is dat je leuk vindt wat je doet. En als je een bepaald doel hebt, waardoor je zo moet/wilt trainen dat je soms iets doet wat je net wat minder leuk vindt moet je dat maar accepteren. Of je moet accepteren dat je doel verkeerd gekozen is.
Wel mooi dat je juist die statements eruit haalt die slechts zijn bedoeld om de discussie een beetje op scherp te zetten maar niet de statements waar het hier eigenlijk om draait.
Dus ik zal het even nuanceren. Ik geloof in de basis, ik geloof dat de basis wordt gemaakt door (lage) D1 trainingen. 70 tot 80% van mijn (sport)activiteiten gebeuren in D1 en D2. Ik doe zelden of nooit een bewuste training in D1 en D2.
Ik geloof er niet in om met de auto naar een dure trainingsadviseur te gaan om te laten bepalen wat mijn hartslagzones zijn om vervolgens in de auto weer terug te gaan en een dure hartslagmeter te kopen om vervolgens zittend achter mijn pc te gaan staren naar mijn hartslagzones, met de auto naar mijn eerstvolgende training te gaan en daar precies in mijn hartslagzone te gaan trainen.
Dat is leuk voor een prof maar voor amateurs met een baan een beetje over de top en niet efficiënt.
Mijn moraal van het verhaal is dat je ipv je te gaan blindstaren op hartslagzones je beter meer kan gaan verplaatsen met de fiets, lopend en traplopen(ga nooit met de lift) en zorgt voor variatie in je training.
Als je dan toch bewust je duurvermogen (vetverbranding) wilt gaan verbeteren zijn daar efficiëntere methodes voor zoals bv een uurtje fietsen met een nuchtere maag.
's avonds een uurtje keihard fietsen (leegrijden), zonder eten naar bed (misschien alleen een eiwitshake) en 's morgens voor het ontbijt een rustig duurritje.

Zelf fiets ik 's winters ook graag buiten (naast hardlopen en schaatsen en spinnen). Als je dat leuk vindt is dat natuurlijk prima. Maar ik ga 's winters op de fiets echt niet op mijn hartslagmeter kijken of ik nog wel in mijn D1 zone zit. Ik laat het tempo bepalen door het weer, mijn gezelschap en mijn gemoedstoestand. :)
En 's winters minimaal 1 keer in de week een high intensity spinningles is heel effectief.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 11:56

De Alternatieve schreef:Als je dan toch bewust je duurvermogen (vetverbranding) wilt gaan verbeteren zijn daar efficiëntere methodes voor zoals bv een uurtje fietsen met een nuchtere maag.
's avonds een uurtje keihard fietsen (leegrijden), zonder eten naar bed (misschien alleen een eiwitshake) en 's morgens voor het ontbijt een rustig duurritje.
Vooral thuis niet zelf uitproberen :lol: Zo moet het dus niet meer :!: Nuchter trainen wordt bijvoorbeeld ook door de performance nutritionist Nigel Mitchel van Team Sky afgeraden. Het is slechter voor je dan het goed is.

@nijkie inderdaad, de maximale hartslag zegt niets over de hartslag op je aerobe drempel of je anaerobe drempel (omslagpunt). Als je toch met percentages wilt of moet werken kun je deze beter nemen t.o.v. je omslagpunt. De aerobe drempel valt eerder in deze percentages dan je omslagpunt in de juiste zone valt als je percentages van je maximale hartslag neemt.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 14:05

Alan Smeets schreef:
Vooral thuis niet zelf uitproberen :lol: Zo moet het dus niet meer :!: Nuchter trainen wordt bijvoorbeeld ook door de performance nutritionist Nigel Mitchel van Team Sky afgeraden. Het is slechter voor je dan het goed is.
Hoi Alan,

ik ben heel benieuwd naar jouw advies en/of theorie over nuchter trainen.

Plaats reactie