FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Ik heb sinds kort een Ultegra compact crank. Ik denk dat ik ga voor een 39 tands kettingblad. Daarbij heb ik een paar vragen:
1. Welke steek heb ik nodig?
2. Heeft Shimano ook 39 tands kettingbladen
3. Kun je eenvoudig de kettingbladen (34 en 39) wisselen? (had op mijn oude fiets Campa)
Alvast dank!
1. Welke steek heb ik nodig?
2. Heeft Shimano ook 39 tands kettingbladen
3. Kun je eenvoudig de kettingbladen (34 en 39) wisselen? (had op mijn oude fiets Campa)
Alvast dank!
luque schreef:Ik heb sinds kort een Ultegra compact crank. Ik denk dat ik ga voor een 39 tands kettingblad. Daarbij heb ik een paar vragen:
1. Welke steek heb ik nodig?
2. Heeft Shimano ook 39 tands kettingbladen
3. Kun je eenvoudig de kettingbladen (34 en 39) wisselen? (had op mijn oude fiets Campa)
Alvast dank!
1. 110mm
2. Niet voor compact voor zover ik weet. Alternatieve merken: Specialites TA, Stronglight, BBB, FSA, Blackspire, Tune etc.
3. Ja dat is net zo makkelijk/moeilijk als bij andere crankstellen
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 25 mei 2009 13:07
Wat een gepielemuis met die compactcranckstellen om het ideale verzet te kiezen voor alle omstandigheden.
Gewoon een trippelcranckstel:53/42/32 en je kunt alles aan, en je hebt altijd een goede kettinglijn.
Het gewicht? wie gaat daar nou over zeveren. en de looks ja dat zal voor velen de doorslag geven ben ik bang.
Gewoon een trippelcranckstel:53/42/32 en je kunt alles aan, en je hebt altijd een goede kettinglijn.
Het gewicht? wie gaat daar nou over zeveren. en de looks ja dat zal voor velen de doorslag geven ben ik bang.
Ga toch fietsen...
Sleutelen zou ik ook met een triple moeten, want ik ga echt niet met een 12-25 of een 12-27 op 't vlakke rijden.
De enige niet-sleutel setup die ik zou kunnen bedenken met een triple is een 53-39-30 met een custom cassette van 13-26. Een 12 heb ik niet nodig, want ik heb een 53 voor. Die ruil ik dan in tegen een 18. Ik kies voor een 39 middenblad, omdat ik op souplesse rijd en een 42 daarom te zwaar is. Maar stoempers kunnen ook gerust een 42 monteren.
Voor mij persoonlijk gaat het "sleutel argument" gewoon niet op. De beste manier om je cassette eens goed te poetsen is immers om de boel helemaal los te halen. Zelfde geldt voor een voorblad. Als je ombouwen dus combineert met poetsen kost het niet of nauwelijks extra moeite.
Ik rijd gemiddeld 4 toertochten per jaar in de Ardennen + één trip in het hooggebergte. Ombouwen (cassette + voorblad) kost mij 15 minuten. Per jaar dus 1 uur een een kwartier tijd. Dat is natuurlijk peanuts op een sport die per week doorgaans al meer dan 10 uur kost.
De enige niet-sleutel setup die ik zou kunnen bedenken met een triple is een 53-39-30 met een custom cassette van 13-26. Een 12 heb ik niet nodig, want ik heb een 53 voor. Die ruil ik dan in tegen een 18. Ik kies voor een 39 middenblad, omdat ik op souplesse rijd en een 42 daarom te zwaar is. Maar stoempers kunnen ook gerust een 42 monteren.
Voor mij persoonlijk gaat het "sleutel argument" gewoon niet op. De beste manier om je cassette eens goed te poetsen is immers om de boel helemaal los te halen. Zelfde geldt voor een voorblad. Als je ombouwen dus combineert met poetsen kost het niet of nauwelijks extra moeite.
Ik rijd gemiddeld 4 toertochten per jaar in de Ardennen + één trip in het hooggebergte. Ombouwen (cassette + voorblad) kost mij 15 minuten. Per jaar dus 1 uur een een kwartier tijd. Dat is natuurlijk peanuts op een sport die per week doorgaans al meer dan 10 uur kost.
Ik ben nog een beginner wat sleutelen betreft, dus heb daarom bewust een (standaard) triple gekocht. Echter, ik ben het wel met havana eens dat je ook dan eigenlijk niet een ideale setup hebt. Nu rij ik met 52-39-30 en 12-25. De 12 en 25 gebruik ik nooit bijvoorbeeld. De 30 ook nagenoeg niet op het vlakke (soms met hele harde wind tegen en een D1-training). Daarom ga ik misschien op den duur toch wel over op compact.
Had altijd een campa triple met 9 speed achter, nu een Campa Chorus Compact (34-50) 11 speed met cassette 12-29. Vind de compact tov de triple veel comfortabeler. Het verloop op het vlakke is perfect. De 29 lijkt groot maar bij de Velomdiane had ik die wel echt nodig.
Ik schakel nu veel minder omdat de versnellingen veel mooier oplopen dan voorheen.
Ben dus helemaal om, voor mij geen triples meer. Verdwijnen zo langzaamaan ook steeds meer uit de handel, denk ik.
Ik schakel nu veel minder omdat de versnellingen veel mooier oplopen dan voorheen.
Ben dus helemaal om, voor mij geen triples meer. Verdwijnen zo langzaamaan ook steeds meer uit de handel, denk ik.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hehe, denk eindelijk de ideale cassette voor een compact te hebben gevonden voor hier in NL....
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Met name de overgang van 34x14 naar 50x19 wordt dan goed gemanaged...
http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechne ... e+rt=false
(link kopieren - niet op klikken)
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Met name de overgang van 34x14 naar 50x19 wordt dan goed gemanaged...
http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechne ... e+rt=false
(link kopieren - niet op klikken)
De ideale bestaat niet. Voor mij, wonende tussen de BIG's in ZL, hobbyist trappend 240W bij 189 hartslag gebruik ik op mijn 11sp compact nooit de 12 & 13, vandaar *wensdroom*
34/50 x 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-27
De 18 wil ik nooit meer missen, en graag de 20 voor op het buitenblad om het binnenblad zo lang als mogelijk uit te stellen, van 19 -> 21 is toch een te grote hap op het buitenblad. We komen er nooit uit.
34/50 x 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-27
De 18 wil ik nooit meer missen, en graag de 20 voor op het buitenblad om het binnenblad zo lang als mogelijk uit te stellen, van 19 -> 21 is toch een te grote hap op het buitenblad. We komen er nooit uit.