Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Depressie topic

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 21 apr 2015 22:38

Las vandaag een artikel en moest direct aan dit topic denken.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... siva.dhtml

Wat vind je hiervan?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 22 apr 2015 09:18

Mindfulness is een goede manier om te leren je gedachten te focussen op niks (maar dat is wel een hogere graad van Zen boeddhisme) of iets anders/positiefs. Ik heb mij met wat oefeningen aangeleerd om als ik 's nachts niet kan slapen omdat mijn gedachten door mijn hoofd blijven tuimelen als sokken in een wasdroger toch de rust te krijgen om in te slapen. Lukt niet altijd maar vaak wel. In dat opzicht geeft het al dan niet bij een depressie wel wat rust maar genezen doet het niet.

Het is een misvatting te denken dat een depressie wordt veroorzaakt door piekeren en sombere gedachtes. Een depressie wordt veroorzaakt door een onbalans van stoffen in je hersenen en daardoor wordt je somber en ga je piekeren, niet andersom. Mindfulness kan helpen bij het beheersen van negatieve gedachtes maar het neemt de oorzaak van die gedachtes niet weg. Dan is sporten, wat die afvalstoffen in je hersenen opruimt, een betere keuze.
Veni. Vidi. Fietsie.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 22 apr 2015 10:12

Depressie kán een gevolg zijn van disbalans van stoffen in je hersenen. Als dat bij jou zo is, kunnen medicijnen in principe werken.
Depressie kan ook een gevolg zijn van denkfouten of liever verkeerde denkpatronen of nog iets beter verkeerd aangeleerde denkpatronen. Bij mij werken die medicijnen niet, ik trek steeds de verkeerde conclusie (ten nadele van mezelf). Dan helpt praten. In een groep is keihard en confronterend, maar het helpt wel.

Voor slaapproblemen zijn er slaapcursussen ("slapen is een werkwoord"). Beweging helpt. Je hoeft het niet te overdrijven, maar frisse lucht, buitenlucht en matige beweging zijn wel tovermiddelen.

Comp78
Forum-lid

Comp78 26 apr 2015 12:30

Nee Nee schreef:
NicoNB schreef:Een linkje dan ?
Dat wordt dan een self-quote: :roll:
http://www.gezondheidskrant.nl/65188/wa ... t-zo-lang/
Herkenbaar, ik ben na de 2de burnout ondertussen 6 maanden aan het herstellen. Eerste keer ging ik na 3 maanden weer aan de gang in dezelfde functie en heb toen een jaar achter de feiten aangelopen totdat ik voor de 2de keer keihard tegen de muur aanliep. Een "bijzondere" ervaring. Ontzettend zwaar, maar ik weet ondertussen dat het ergens voor nodig is. Hele reeks lichamelijke klachten, brandende knieën, stijve spieren, pijnlijke pezen etc kan ik nu ook veel beter relateren aan de chronische stress van de afgelopen 7-10 jaar. Het vreemde is dat wanneer ik ook maar neig te ontspannen ik spanning ga zoeken. Terug naar de basismodus van de afgelopen jaren. Gelukkig krijg ik de tijd van de werkgever. Het is echt knokken met jezelf, in gevecht met een hele wirwar aan angsten, verlies van vertrouwen in jezelf, jezelf kwijt zijn en het opnieuw zoeken naar wie je bent. De situatie accepteren is de enige goede start en daar ben ik pas net mee begonnen..

Fietsen helpt wel enorm hierbij, al moet ik het vanwege de zeer slechte rust die ik heb, erg rustig aan doen. Vorig jaar heb ik, enkele korte periodes daargelaten, eigenlijk permanent met zweet op mijn rug "geslapen", 4-5x naar de wc s'nachts, 2-3 uur doen over inslapen en meer van dat. Nu gaat dat iets beter, maar met dat soort rust kan je van een training niet veel verwachten. Het lichaam komt gewoon niet aan herstel toe. Dus voor nu rustig wat rondjes rijden met een lage hartslag, meer om buiten te zijn en het hoofd leeg te maken.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 26 apr 2015 18:53

Comp78 schreef: Vorig jaar heb ik, enkele korte periodes daargelaten, eigenlijk permanent met zweet op mijn rug "geslapen", 4-5x naar de wc 's nachts, 2-3 uur doen over inslapen en meer van dat.
Er zijn medicijnen die daarbij kunnen helpen. Weet ik uit ervaring. Slaappillen zijn niet handig, die moet je eigenlijk alleen maar kortdurend gebruiken, maar er zijn ook middelen die slaperigheid als bijwerking hebben. Die bijwerking (secundair gebruik heet dat) kun je in je voordeel benutten.

rchv
Forum-lid

Gebruikersavatar rchv 27 apr 2015 21:33

Walter G schreef:Las vandaag een artikel en moest direct aan dit topic denken.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... siva.dhtml

Wat vind je hiervan?
Dit brengt mij weer op https://www.headspace.com/, online meditatie/mindfulness oefeningen aanbevolen door mijn psychologe. Ik doe sinds een paar maanden de oefeningen a 10 minuten per dag en het resultaat begint er te zijn. Namelijk dat ik altijd een (spier)spanning in mijn onderbuik had, die nu na een serie meditatieoefiningen over anxiety (angst) weg aan het gaan is. Ik voel me daardoor anders in het dagelijks leven dan voorheen, nl dicht bij mijzelf en in het algemeen ook mentaal ontspannen. Eigenlijk precies zoals in het Trouw artikel genoemd wordt heeft een een vergelijkbaar effect met medicatie maar dan is het een vaardigheid ipv een pil.

Ik kan het iedereen aanraden, het is niet gratis maar voor mij het best besteedde geld sinds tubeless mtb banden ;)

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 02 mei 2015 09:50

Wat een interessant topic. Mensen zijn van nature tobbers. Helaas de een wat meer dan de andere. Goed, dat zoiets hiet op het forum besproken kan worden.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 02 mei 2015 18:16

Wolfhound32 schreef:Mensen zijn van nature tobbers.
Dieren hebben daar geen last van. Die leven altijd in het hier en nu en hoeven niet naar mindfullness. Ze zijn altijd in hun flow. Ik hoop dat ik reïncarneer als twee hondjes.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 09 mei 2015 23:26

Nee Nee schreef:
Dieren hebben daar geen last van. Die leven altijd in het hier en nu en hoeven niet naar mindfullness. Ze zijn altijd in hun flow. Ik hoop dat ik reïncarneer als twee hondjes.
Ik wil als kat terugkomen als ik mijn twee katten zo zie ze hebben een heel gelukkig en relaxed leven nooit stress of zorgen.
Ghost Nivolet 6LC

Spaceship
Forum-lid

Gebruikersavatar Spaceship 09 mei 2015 23:43

Nee Nee schreef:
Waarom twee hondjes. Lekker dualistisch. Of ga je juist voor Yin/Yang? gevoel ;)

Maarre
Nooit gehoord van gestreste katten die daardoor zeiken in huis?
Of van die kleine zenuwpeeshondjes die constant staan te trillen?
Honden die overdreven blaffen om hun stress kwijt te raken?

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=stress+bij+dieren

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 10 mei 2015 09:11

Ken je dat niet?
"Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen"

tilion
Forum-lid

tilion 11 mei 2015 00:07

Tijdens een verdieping over neurorevalidatie een presentatie gehad over een nieuwe behandelmethode voor chronische depressie. Waarbij gebruik wordt gemaakt van de plasticiteit van het brein. Ik heb mij gezien mijn werkveld er niet verder in verdiept. Maar mogelijk is het voor iemand hier wel interessant om daar meer van te willen weten. Breinoase.nl

Plaats reactie