Om te laten zien waar gerichte duurtraining je kan brengen, heb ik mijn fietstest van 1,5 jaar geleden naast mijn huidige prestaties gelegd. Allereerst wat achtergrondinformatie:
Ik weeg ongeveer 70 kg en ben 34 jaar oud. Toen ik de test in februari 2014 liet uitvoeren, fietste ik al wel regelmatig (gemiddeld een keer of 2 per week), maar altijd volle bak en nooit langer dan een uur. Na de test ben ik veel langere ritten gaan rijden (tot 4 a 5 uur) op veel lagere hartslag. Doel was het rijden van mountainbike marathons zoals de RDHF (115 km met 3100 hm in zeer technisch terrein) en dit is ook gelukt.
Tijdens de test werd de belasting met 20 Watt per minuut opgevoerd. In de volgende grafiek het resultaat:
Tevens is in de grafiek mijn huidige wattage/hartslag genoteerd. Deze is gebaseerd op mijn hartslag bij een snelheid van 30 km/u (ca. 165 watt) en bij 35,5 km/u (ca. 260 watt) na een uur rijden. Gewoon op de weg gemeten dus, dus wellicht een iets vertekend beeld.
Opvallend in de grafiek is dat er een enorme verbetering heeft plaatsgevonden in het gebied met lage hartslagen (onder 160 bpm). Ik heb hier circa 75-100 watt gewonnen in 1,5 jaar tijd, met gemiddeld zo'n 6-8 uur training per week.
De winst in het gebied met hoge hartslagen (160 - omslagpunt, ca. 174) is minder groot, ca. 40-50 watt. Ik ben benieuwd hoe ik hier nog winst zou kunnen behalen!
Conclusie: Met gerichte training kan je in relatief weinig tijd een enorme vooruitgang boeken in duurvermogen. In de hogere zones is het lastiger winst te boeken. M'n duurtrainingen reed ik met 140-150 bpm, dit heb ik sinds 4 weken verlaagd naar 130 bpm. Ben benieuwd waar dat me gaat brengen!