Vrijdagochtend maar even mijn 'nieuwe' 2e hands frame (winterfiets) opgebouwd met de onderdelen van de oude winterfiets.
Oude winterfiets:
Hoewel het oude frame (2009) nog prima was, had ik wel veel last van het verschil in geometrie (stack/reach) tov de zomerfiets. Nieuwe frame is identiek qua stack/reach.
'Nieuwe' frame (2012)
Dus schroeven maar, gelukkig wel met zon erbij en genoeg gereedschap. Op de TACX montagestandaard met de oude fiets, crankstel eraf (nieuwe BB voor besteld ivm pressfit nieuwe frame), remmen,
Zadelpen eruit (die zat wel ff klem zeg, carbon pen in Alu frame), stuurpen kun blijven zitten.
Toen de GXP pressfit lagers in het nieuwe frame geperst (met de Shimano tool, moest wel ff vd linkerzijde de 'pers' andersom doen, want GXP heeft links iets kleinere diameter als HT-2 waar de tool voor gemaakt is).
Dan alles even schoonmaken voor de montage en vervolgens het stuur overzetten incl STI grepen.
Nu komt het kritische punt (waar het uiteindelijk om te doen is), een identie afstelling. Dus eerst maar eens de hoogte vd bracket naar de zadelrails (zelfde zadel op beide fietsen) en de setback. Dan zadelpen en zadel erop, nameten. En dan spacers vd stuurpen identiek maken (1tje ertussenuit, 5mm). Afstand zadelpunt tot stuurpen nagemeten, precies hetzelfde. Dan de STI's iets verzetten en stuur verdraaien om dezelfde hoek en afstand te krijgen.
Omdat ik geen 'wing' stuur voor de winterfiets heb (zomerfiets wel) maar even een experiment met de ouderwetse kabelgootjes van shimano, maar dan aan de achterzijde, hierdoor toch een vlak stuk ipv rond.
Ook de Jagwire kabels gemonteerd, wit (zal wel snel vies worden) en geen polymer shimano (die rafelen als de ziekte, tenminste de 5800 uitvoering). Nieuwe kabelgeleider onder het bracket.
Wel ff de binnenkabels ingesmeert met Shimano SIS-SP41 vet (heeft iets andere naam volgens mij).
Derailleurs afgesteld, voorste is weer het lastigst, en valt veel verder naar binnen als bij het oude frame. Kleine metalen plaatje erachter geplakt, kooi iets naar binnen (1mm) en dan ietsje op spanning gezet. Wel ff een versteller in de buitenkabel gezet om makkelijker te kunnen afstellen. Schakelt op de montagestandaard prima zo. Ketting (waar al sinds oktober mee gereden is, door weer/wind/sneeuw/pekel/ijzel/regen) gaat eraf, vorige DA9000 ketting vd zonerfiets erop.
Ook de wintercassette eraf (5800 11-28) en een 11-25 (6800) erop.
Dan de body vd Fulcrum R1's eraf, hmm die loopt korrelig, nieuwe lagers voor bestellen dus, en dan ook meteen een nieuwe veer erin voor de palletjes om te kunnen freewheelen.
Infront mount voor de Sigma ROX 10 GPS op het stuur gezet en de Garmin GSC10 sensor op de links liggende achtervork.
En als laatste de Speedplay Zero's opengemaakt (liepen korrelig cq zonder weerstand), die hadden duidelijk behoefte aan wat vet (en volgens mij binnenkort ook nieuwe lagers),
Nu maar hopen dat het GEEN slecht weer is, want de zomerfiets rijd toch wel heel erg lekker.