Zorro schreef:Ja, zo ongeveer hetzelfde. FTP/ADV zou je 1 uur moeten kunnen volhouden. Hartslag en FTP/ADV gaan niet altijd lekker samen. Focus je niet puur op die hartslag maar neem alles mee. Je hebt niet voor niets een powermeter.knukkel schreef:Maar is je vermogen omslagpunt nu hetzelfde als je FTP?
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?
Zoveel mogelijk factoren combineren. Niet altijd makkelijk.
Wat was die 'gemeten vermogen bij m'n omslagpunt' dan? Ik blader diverse pagina;s terug maar zie die waarde nergens terug. Zou wel makkelijk zijn als je hier alle data zoals gemeten/berekend bij elkaar zet.knukkel schreef:Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.
10 min maximaal (wat voor protocol? Of 'gewoon' 10 min zoveel mogelijk en constant vermogen) is normaal zo ongeveer op niveau VO2max. Je FTP/ADV is 0.88 maal die waarde.
Staat je niet blind op die hartslag aangezien die te afhankelijk van diverse factoren is.knukkel schreef: Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.
Je rijdt op hartslag om zo je inspanning te bepalen en dat moet je niet doen. Fietsen op vermogen is......fietsen op vermogen en dan is hartslag min of meer secundair.
Laat dan die hartslag op je FTP/ADV wat hoger uitvallen hetgeen kan door andere factoren (hogere temperatuur+ dehydratie (Cardiovascular drift), trapfrequentie, stress etc.)
Je trapt meer vermogen dan je ADV en dus houdt je dat maar korter vol. Period!
Lijkt dus dat je ADV/FTP te hoog ingeschat is maar tevens zou het allemaal verklaard kunnen worden dat je richtlijn HR is ipv vermogen.
Wellicht hebben anderen nog wat ideeen (want die zijn er als mogelijke verklaring).
Oei, zie dit nu pas... even antwoorden.
De maximaaltest duurde kort (beginnen op 100W en dan elke 6sec 3W erbij), waardoor de factor vermoeidheid vgls mij amper meespeelt. Ik kwam toen tot 436W bij een Hf van 220.
Omslagpunt was bij 370W en 208slagen. M'n 'continue' vermogen (als dat al een uitdrukking is) was 339W. Ik heb die test later nog een keer gedaan en kwam toen tot 445W. Ik weeg 72kg.
Dat zijn nogal hoge waarden, maar ik ben 44jaar en echt niet bijzonder getalenteerd. Als ik met m'n eigen vermogensmeter fiets dan is m'n 20min vermogen plm 280W. M'n conclusie was dan ook dat die test ongeschikt is om je vermogens zones te bepalen.
Vanwege een aangeboren hartafwijking krijg ik die test elk jaar, dus hij is wel geschikt als jaarlijks ijkpunt
Volgend jaar ga ik proberen om de test in het ziekenhuis icm m'n eigen vermogensmeter te doen (even de Vector pedalen omzetten), zodat ik die 2 systemen kan vergelijken. 100W verschil is namelijk wel ERG veel.
Wat er volgens mij wel klopt is m'n hartslag omslagpunt. DIe is nogal hoog, maar aangezien ik regelmatig gecontroleerd wordt hoef ik me geen zorgen te maken; ik zit gewoon wat verder naar rechts in de bell curve...
Even wat praktijk getallen:
Een maand geleden de Ventoux gedaan
- 20min vermogen 284W - 199 slagen
- 60min vermogen 272W - 196 slagen
Toen een maand minder getraind en helemaal geen intervallen meer gedaan.
Gisteren een tijdrit gedaan:
- 20 min vermogen 277W, hartslag 208
Ik wilde op vermogen rijden (>280W) en heb me niet op de hartslag geconcentreerd. Uiteindelijk rij je dan toch op gevoel denk ik.
Ik denk dus dat m'n omslagpunt idd rond de 208 ligt, en m'n huidige (60min) FTP rond de 255.
Wat ik ook wel heb geleerd is het mentale aspect van een 20min test. Gisteren was ik aardig opgefokt en kon ik 22 minuten met 208 slagen rijden. Bij eerdere 20min testen bleef ik onder de 200 hangen, terwijl er blijkbaar dus wel 10 slagen extra uit kunt persen waren door mezelf flink op te fokken. De vraag is natuurlijk of die extra slagen door de wedstrijdspanning kwamen of dat ik daadwerkelijk een zwaardere inspanning heb geleverd. Op basis van het vermogen zou je zeggen van niet
Ook vertrouw in de Garmin niet helemaal. Gisteren was er iemand die ongeveer dezelfde tijd als ik reed, maar wel 20W meer trapte. Hij op een tijdrit fiets met dicht achterwiel, ik op de gewone koersfiets met opzetstuur. Hij was wel 10kg zwaarder, maar dat maakt op het vlakke niet uit lijkt me. Ik reed 41gemiddeld, en dan moet je volgens mij ook net wat meer trappen dan 270W.
Al met al leuke materie!