Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 11:37

havana schreef:Je kunt erover discussiëren, al maken de vele groepen van Campa het er niet makkelijker op.

Voor mij staat Veloce tegenwoordig ongeveer gelijk aan Tiagra (vroeger was dat gelijk aan 105, mind you). Athena staat gelijk aan 105, Centaur hangt een beetje tussen Tiagra en 105 in. Chorus is vergelijkbaar met Ultegra en Record en Super Record met Dura Ace.
Ik heb niet zoveel ervaring, dus ik kan er niet heel veel zinnigs over zeggen. Ik heb lang gefietst met een 6600, een paar keer met een Mirage / Veloce-combi en heb nu 5700. Qua feel van de shifters ben ik er op achteruit gegaan. De 5700-shifters zitten voor mijn gevoel meer op het niveau Mirage / Veloce, van wat ik heb gezien. De 6600 schakelde ook beter, had geen 'tikje bij' nodig op de voorderailleur.

Ik heb een paar keer de Athena-shifters in mijn hand gehad, en dat is echt wel een wereld van verschil hoor. Zeker niet minder dan een 6800-shifter. Athena heeft ook een Chorus-ketting en -cassette hè.

Goed, een shifter is geen hele groep, maar dat is mijn ervaring.

Zonder te willen verzanden in een 'welke groepen zijn vergelijkbaar'-discussie. Ik denk gewoon op basis van mijn ervaring dat het argument 'Campa is te duur' niet opgaat.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat Campa het aantal groepen terug moet brengen. Dat is goedkoper voor Campa en duidelijker voor de consument.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 11:39

Je hebt het nu wel over behoorlijk gedateerd spul allemaal. Ik heb het over de huidige, nieuwe groepen. Shimano heeft de laatste jaren gewoon stappen gemaakt; eigenlijk over de hele linie.

Ook in het aanbod van wielen kun je enorm veel snijden. Voor die verschillende soorten lagers zijn om te gillen. Doet een beetje denken aan Apple dat ooit 20 soorten iMacs in het gamma had. Toen Steve Jobs terugkeerde bij Apple was het eerste dat hij deed en simpele 2x2 matrix tekenen: portable/vast en business/consumer. Vier typen dus, alle andere Macs werden per direct uit het gamma gehaald.
Laatst gewijzigd door havana op 16 sep 2015 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 11:47

havana schreef:Je hebt het nu wel over behoorlijk gedateerd spul allemaal. Ik heb het over de huidige, nieuwe groepen. Shimano heeft de laatste jaren gewoon stappen gemaakt; eigenlijk over de hele linie.
Dat lees ik ook overal en ik geloof het meteen. 105 moet ook niet veel meer onderdoen voor Ultegra. Niet omdat Ultegra zoveel beter is geworden, maar omdat 105 enorm is verbeterd en veel heeft overgenomen van Ultegra. En dan wordt de 105 inderdaad wel aantrekkelijk, in vergelijking met Ultegra / Athena. Hoewel het spul nog steeds 400 gram zwaarder is, wat toch een dikke 15% is.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 11:49

Reken je dan met geadverteerde gewichten? Waarschijnlijk wel. Klopt lang niet altijd.

a_v
Forum-lid

a_v 16 sep 2015 11:54

havana schreef:Reken je dan met geadverteerde gewichten? Waarschijnlijk wel. Klopt lang niet altijd.
http://www.totalcycling.com/en/Componen ... /cc-8.aspx
http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... t=12978944

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 sep 2015 12:41

Eens met Havana dat het aantal groepen bij campa omlaag zou kunnen. Dat je Chorus gelijksteld aan Ulegra verbaast me een beetje (maar mijn ervaringen zijn ook gebaseerd op oude Shimano spullen). Chorus is namelijk voor het grootste deel Record met iets minder dure materialen (de shifters zijn, op 3 sleufjes na, zelfs identiek. De voorderailleur volgens mij zelfs exact gelijk aan de Super Record RS variant!) Ik had de indruk dat Ultegra mechanisch wel degelijk anders was dan Dura Ace (maar dat kan ik mis hebben).
Hiermee wordt de Record groep volgens mij ook overbodig. (Of upgrade de Chorus groep een beetje, doe een lichte prijsverhogng, en noem 'em record)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 16 sep 2015 13:29

Campa ziet de Chorus groep als eerste 'high end' groep. Daarna gaat het meer om gewicht, wat zich uit in abnormale prijzen voor bijvoorbeeld een cassette.
Previous name Jansen01

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2015 13:42

Hier nog een voorstel ivm de groepen:

stop met die groepen.

Maak 2 cranks die alles tussen 36 en 55 kunnen hebben, en liefst de BCD standaard houden:
zwart alu vierkante as / zilver alu vierkante as.
carbon 5-armig ultra-torque, keuze tussen keramische en stalen lagers.
eventueel de crankarmlengte opvangen door het look-systeem (maar alleen als dat goed is...).

Maak 2 types cassettes (veloce kwaliteit staal en record met wat alu of titanium of...)
Alle kransjes los, alle tussenringen zelfde breedte.

Maak 2 sets remmen:
Basic veloce zilver en zwart, geen skeleton.
Record kwaliteit zilver en zwart, skeleton.

maak 3 types derailleurs:
Basic veloce zilver en zwart
tussenkwaliteit met carbon zwart
record kwaliteit zwart.

Maak 2 types shifters:
Basic veloce zilver en zwart
record kwaliteit zwart.

Elektronisch:
Maak gewoon 1 set shifters en derailleurs. Noem het Record.
Maak het instelbaar voor campa en shimano 8-9-10-11 speed (kan niet moeilijk zijn, maak derailleurkooien instelbaar afhankelijk van breedte ketting). Liefs draadloos, maar ik ga ervan uit dat SRAM en Shimano hier de leiding in nemen (SRAM heeft al werkende prototypes).

Zet op alle goedkopere onderdelen alleen Campagnolo. Zet op alle hoogwaardige onderdelen Campagnolo record.

Op die manier kan je een 'veloce' groep voor je winterfiets kiezen, ofwel een iets betere groep voor je wedstrijdfiets / eerste fiets met veloce cassette, ketting, derailleurs en record shifters en remmen,..., of een elektronische record groep voor je bling bling fiets / wedstrijdfiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2015 13:57

de zwarten schreef: zwart alu vierkante as / zilver alu vierkante as.
maak me gek :mrgreen:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 sep 2015 15:44

jansen2.0 schreef:Campa ziet de Chorus groep als eerste 'high end' groep. Daarna gaat het meer om gewicht, wat zich uit in abnormale prijzen voor bijvoorbeeld een cassette.
Chorus is imho ook de beste keuze als je meer wilt dan Ultegra. Het probleem is wel dat de meeste mensen die zich Chorus kunnen veroorloven dan toch liever Record op hun groep hebben staan.

Ik zou het zo doen als ik CEO van Campa was: Athena tussen 105 en Ultegra in (zowel prijs als kwalteit),
Chorus tussen Ultegra en Dura Ace in en Record iets boven Dura Ace. Dan nog een C-Record groep voor de klassieker liefhebbers En in de laatste 1 a 2 jaar van elke Record reeks een idioot dure Super Record groep in bepekte oplage met alvast wat voorproefjes voor de nieuwe generatie.

Dan zou ik bij iedere groep (of misschient toch maar bij één of twee groepen) ook nog een 'super compact' crankstel met bijpassende voorderailleur, een extra lange achterderailleur en flatbar shifters leveren om op MTB's en luxe toerfietsen te gebruiken. Met de huidige stand van techniek hoeft daar niet zoveel verschil meer tussen te zitten. Zeker met de huidige gravelracers e.d. is een systeem waarbij gemakkelijk race en MTB componenten door elkaar gebruikt kunnen worden een uitkomst.
Campagnolo Ultra Dork

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 16 sep 2015 16:07

Heerlijk, een discussie over emotie. Deze is wat mij betreft niet te winnen.

Ik mag als oudere jongere graag met mijn fietsmaat discussiëren over nieuwe technieken en producten. Waar ik met (gezonde) argwaan en terughoudendheid de kat uit de boom kijk is hij een kind van de nieuwe maatschappij en heeft ondertussen een fiets met Di2, schijfremmen etc. (á 7000 euri).

Maar argumenten waarom ik Campa boven Sram of Shimano moet stellen heb ik niet behalve mijn (romantische en volstrekt persoonlijke) voor keur voor Campa.

Heb deze winter één van de laatste mooie superrecord 2014 groepen gekocht en mijn karretje ermee geupgrade. Ik kijk nog iedere week met genoegen naar crankstel, shifters en derailleurs :).

Verder heb ik deze week een nieuw Bottechia frame op de kop getikt als winterfiets, maar die wordt wel afgemonteerd met italiaans product (oude chorus groep ;), campa wielen en san marco zadel). Niet omdat het beter is / werkt , maar puur voor het esthetische.

over smaak valt niet te twisten, maar ik vind de muisgrijze ultegra groep te "lillek" voor woorden.

Dan ten slotte nog on topic :D : Ik vrees dat campa op termijn opgeslokt gaat worden door shimano. De nieuwe generatie wielrenners heeft volgens mij niets met campa (uitzonderingen daargelaten) en wordt opgevoed met de wetenschap dat (bijna) alle fietsen standaard met shimano worden afgeleverd. Enige mogelijkheid voor overleven is denk ik nog dat het een echt nichemerk wordt voor de liefhebber die veel over heeft voor zijn/haar hobby en exclusieve producten wil.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 sep 2015 17:51

Ik ben het niet eens met de stelling dat Campa minder innovatief zou zijn dan Shimano of SRAM. Het is maar wat je belangrijk vind. Qua Wielen, Crankstel, Remmen, lagers, Ketting, tandwielen en cassette vind ik Campa voorlopen. Derailleurs en shifters van Campa mooier, duurzamer en functioneel net zo goed.
En de ene wil stil en licht schakelen en de andere wil een duidelijke klik en meer kransjes per keer schakelen.
Als je alleen naar schijfremmen en elektrisch schakelen kijkt dan zou je conclusies kunnen trekken maar dan heb je een bekrompen blik.
Ook het retail prijsvergelijk ben ik het niet mee eens: moet je Ultegra met Chorus vergelijken of met Athena? Beide wordt gedaan en de conclusie is anders maar in beide gevallen is het een andere groep.

Het echte wezenlijke waar Shimano veel beter in is dan Campa en waardoor ze hun marktaandeel zo groot hebben gemaakt is gewoon de non-retail verkoop aan fietsfabrikanten, ze bieden deze veel betere marges dan Campa waardoor de keuze voor Shimano voor die fabrikanten vrij makkelijk is en je vanzelf heel veel meer Shimano op de weg ziet. Ik vraag me af of het verschil bij custom opgebouwde fietsen wel zo groot is.
Afbeelding

Plaats reactie