Ik heb niet zoveel ervaring, dus ik kan er niet heel veel zinnigs over zeggen. Ik heb lang gefietst met een 6600, een paar keer met een Mirage / Veloce-combi en heb nu 5700. Qua feel van de shifters ben ik er op achteruit gegaan. De 5700-shifters zitten voor mijn gevoel meer op het niveau Mirage / Veloce, van wat ik heb gezien. De 6600 schakelde ook beter, had geen 'tikje bij' nodig op de voorderailleur.havana schreef:Je kunt erover discussiëren, al maken de vele groepen van Campa het er niet makkelijker op.
Voor mij staat Veloce tegenwoordig ongeveer gelijk aan Tiagra (vroeger was dat gelijk aan 105, mind you). Athena staat gelijk aan 105, Centaur hangt een beetje tussen Tiagra en 105 in. Chorus is vergelijkbaar met Ultegra en Record en Super Record met Dura Ace.
Ik heb een paar keer de Athena-shifters in mijn hand gehad, en dat is echt wel een wereld van verschil hoor. Zeker niet minder dan een 6800-shifter. Athena heeft ook een Chorus-ketting en -cassette hè.
Goed, een shifter is geen hele groep, maar dat is mijn ervaring.
Zonder te willen verzanden in een 'welke groepen zijn vergelijkbaar'-discussie. Ik denk gewoon op basis van mijn ervaring dat het argument 'Campa is te duur' niet opgaat.
Ik ben het trouwens wel met je eens dat Campa het aantal groepen terug moet brengen. Dat is goedkoper voor Campa en duidelijker voor de consument.