Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Wielrenner ernstig gewond na val door betonblokken

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 28 dec 2015 13:23

rob74 schreef:Wat zal die ambtenaar wel niet denken over zijn plannetje om betonblokken op de openbare weg te plaatsen?
En wat als die blokken er niet hadden gelegen en een groepje schoolkinderen was geschept omdat een automobilist met haast de bocht te krap had genomen? Die blokken zijn daar geplaatst om te voorkomen dat auto's de binnenbocht nemen of elkaar passeren op dat punt en niet om wielrenners te pesten. Niet iedere weg is geschikt om volle bak te gaan, hoe graag je dat ook wilt.

Het is en blijft tragisch dat een dorpsgenoot is overleden (en het zou net zo tragisch zijn als het een niet-dorpsgenoot was) maar om daar nou iemand de schuld van te geven gaat mij te ver.

Overigens zou ik het me heel goed voor kunnen stellen dat de persoon die de eindbeslissing heeft genomen de blokken daar te plaatsen hier een behoorlijk rotgevoel aan overhoudt en zich vaak zal afvragen of hij wel de juiste beslissing heeft genomen. Aan de andere kant: je kunt ook onderuit gaan omdat je een bocht te krap neemt en tegen de stoeprand aanrijdt. Gevaarzetting zal niet het doel van het plaatsen van de blokken geweest zijn en ik ga er vanuit dat de betreffende ambtenaar zijn werk naar eer en geweten uitvoert.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 dec 2015 13:45

@tjerk1121 Jij denkt nog steeds dat de scholieren zich laten dwingen door die betonblokken? Volgens mij helpen die dingen echt niet om scholieren te beschermen. En dus veelal ook niet om andere fietsers te beschermen.

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 28 dec 2015 14:03

@Jans: uit eigen ervaring weet ik dat scholieren zich niet laten dwingen maar om dan als gemeente/ wegbeheerder een blijkbaar gevaarlijke situatie te laten bestaan gaat ook te ver.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 28 dec 2015 14:27

tjerk1121 schreef:@Jans: uit eigen ervaring weet ik dat scholieren zich niet laten dwingen maar om dan als gemeente/ wegbeheerder een blijkbaar gevaarlijke situatie te laten bestaan gaat ook te ver.
Vaak gaat het niet om het oplossen van een gevaarlijke situatie maar laten merken dat je iets doet als gemeente. Of dat 'iets' ook bijdraag aan de veiligheid is van minder belang.
Meestal zijn het de ouders die willen dat er 'iets' gebeurt. Het komt vaker voor dat als er in de loop van zo'n discussie verkeerscontroles plaats vinden het juist dezelfde oudes zijn die betrapt worden op het te hard rijden.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 28 dec 2015 14:40

tjerk1121 schreef:Niet iedere weg is geschikt om volle bak te gaan, hoe graag je dat ook wilt.
De man was 72, en aan de foto's te zien leken het geen fietsen om eens flink volle bak te gaan.

Het probleem daar is de smalle weg waar auto's te hard rijden.
Als auto's te hard rijden denken nog steeds teveel ambtenaren dat je zoiets oplost met obstakels die een gevaar zijn voor al het verkeer.
Er zijn 2 echte oplossingen
1. je maakt de weg breder en legt een apart fietspad aan
2. je sluit de weg volledig af voor gemotoriseerd verkeer.

Voor oplossing 1 is geen geld dus sluit je de weg af voor gemotoriseerd verkeer.
Echt, hoe moeilijk kan het zijn?

Verder zou ik graag zien dat er een strafrechtelijk onderzoek wordt gestart naar de verantwoordelijke ambtenaren.

dejeep
Forum-lid

dejeep 28 dec 2015 14:52

Waarom moet er gelijk iemand strafrechtelijk vervolgd worden? Dit is gewoon een zeer tragisch incident. Ik snap niet zo goed waarom er tegenwoordig voor alles wat niet goed gaat een schuldige moet worden aangewezen.

Doe liever een onderzoek naar de vraag of die betonblokken de verkeersveiligheid ten goede komen of niet. Dat er nu iemand is overleden, wil nog niet zeggen dat dit een onveilige situatie is. Misschien zijn er wel door die betonblokken ongelukken voorkomen omdat auto's geen binnenbochten meer konden nemen.

materialist
Forum-lid

materialist 28 dec 2015 14:59

ja, laten we een onderzoek doen.
Die ambtenaren fietsen over de beton blokken en jij mag kijken wat er gebeurt

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 28 dec 2015 15:09

"Verder zou ik graag zien dat er een strafrechtelijk onderzoek wordt gestart naar de verantwoordelijke ambtenaren."

Sorry hoor, maar dit is voor mij een opmerking uit de categorie "moord met voorbedachte rade"

Het plaatsen van de blokken is een bestuursrechtelijke daad en daarop is het bestuursrecht van toepassing en niet het strafrecht (strafrecht is alleen van toepassing als je een artikel uit het wetboek van strafrecht overtreedt) Bovendien neemt de ambtenaar dit besluit niet zelfstandig maar namens de gemeente dus je zou de gemeente aan moeten spreken op basis van onrechtmatige daad maar dan zijn er 7 criteria waarnaar gekeken dient te worden: hier http://www.advocaten.nl/de-onrechtmatige-overheidsdaad/ staat een mijns inziens vrij duidelijke uitleg daarover.

Kortom: het is een bijzonder tragisch ongeval maar om daar nou weer een schuldige voor te willen zoeken?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 28 dec 2015 15:10

Er zijn sinds de aanleg van deze betonblokken in korte tijd vele meldingen geweest van ongelukken.
Het dan op zijn beloop laten noem ik crimineel gedrag juist omdat er al meerdere ongelukken zijn gebeurt.
Van een incident kan dan ook geen sprake meer zijn.

Over onderzoek.
Als jij regelmatig met een aanhanger rijd en betonblokken op de weg strooit is er dan ook een onderzoek nodig of een boete gerechtvaardigd is?

Als je echt onderzoek wil doen moet je je richten op waarom automobilisten op dat soort trajecten te hard rijden zodat je daar iets aan kunt gaan doen.
Komen met maatregelen die een gevaar zijn voor andere weggebruikers is van de regen in de drup.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 28 dec 2015 15:29

tjerk1121 schreef:Het plaatsen van de blokken is een bestuursrechtelijke daad en daarop is het bestuursrecht van toepassing en niet het strafrecht (strafrecht is alleen van toepassing als je een artikel uit het wetboek van strafrecht overtreedt) Bovendien neemt de ambtenaar dit besluit niet zelfstandig maar namens de gemeente dus je zou de gemeente aan moeten spreken op basis van onrechtmatige daad maar dan zijn er 7 criteria waarnaar gekeken dient te worden: hier http://www.advocaten.nl/de-onrechtmatige-overheidsdaad/ staat een mijns inziens vrij duidelijke uitleg daarover.

De ambtenaar is niet verantwoordelijk want het is een bestuurlijke beslissing?

Het gaat niet om het plaatsen, het gaat om de feiten.
Er zijn in korte tijd veel ongelukken gemeld waarbij fietsers lichamelijk letsel opliepen.
Daar had snel op gehandeld moeten worden en dat is niet gebeurt. Dat is nalatigheid.

Als een ondernemer nalaat te letten op veiligheid dan staat hij voor het hekje en wordt zijn onderneming kapot gemaakt. Als een ambtenaar nalaat te letten op veiligheid krijgt hij in dit corrupte land promotie.

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 28 dec 2015 15:44

Tis heel eenvoudig hoor Nico, strafrechtelijk vervolgen is simpelweg niet aan de orde. Terecht zoals tjerk 1121 al noemt.

Ik vind dat je hier nu echt de populist uithangt.

De erfgenamen kunnen een bestuursrechtelijke procedure tegen de gemeente beginnen. Om zo een eventuele aansprakelijke door de bestuursrechter aan te laten wijzen. En vandaar uit een schadeclaim.

Neemt niet weg dat de gemeente vanuit zichzelf ook eea richting de erfgenamen kan ondernemen natuurlijk.

Het betreft hier een tragisch ongeluk geen aanslag oid
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 28 dec 2015 15:58

"Als een ondernemer nalaat te letten op veiligheid dan staat hij voor het hekje en wordt zijn onderneming kapot gemaakt. Als een ambtenaar nalaat te letten op veiligheid krijgt hij in dit corrupte land promotie"

Het begint Telegraaf-achtige proporties aan te nemen :roll:

De ambtenaar neemt de beslissing namens de gemeente en het is dan ook de gemeente die je aansprakelijk zult moeten stellen. Als er inderdaad, en dat lijkt zo te zijn, al heel snel na het plaatsen van de blokken veel ongelukken gebeuren en de gemeente heeft nagelaten daar actie op te nemen dan valt de gemeente wellicht wat te verwijten maar dan nog zal er aan de eerder genoemde eisen voldaan moeten worden alvorens de gemeente aansprakelijk is op basis van onrechtmatige daad.

Dat geldt overigens ook voor ondernemers, ook in dat geval zal er aan bepaalde eisen voldaan moeten worden voordat die aansprakelijk is (lees: zal de ondernemer regels overtreden moeten hebben)

Nu nog de term "hoge heren in Den Haag" gebruiken en we hebben kwartet ;)

Plaats reactie