Vandaag maar eens de Strava challenges van Januari gedaan, 100km GranFondo en de resterende hm om de 4000 vol te maken.
En meteen maar de route van de Teutoburgerwald Tour grotendeels verkend.
Vertrokken uit Twente met de auto, overal wit en soms glad.
Aangekomen in Brochterbeck (vlak bij Tecklenburg), best fris (0 graden), gelukkig thuis al omgekleed, dus alleen fiets uitpakken, bidons erin en achterlichtje op de zadelpen (je weet nooit hoe laat het word).
Straat ligt er nat bij hoewel er geen neerslag meer valt, toch maar ff snel de spatbordjes erop gezet.
Winterschoenen aan gedaan (eerste ritje ermee, ben benieuwd).
Vanaf de parkeerplaats bij het hotel richting Tecklenburg, straat is aardig schoon op wat goedbedoelde kiezel/zout sporen op het fietspad na (maar daar rijden alleen duitsers op).
Besloten om de hele rit op hartslag te rijden ipv snelheid, max 86% hfmax, ook op de klimmen.
Dat gaat natuurlijk minder hard omhoog (ook omdat de conditie laaaag is). Maar goed, dan moet de 100km te halen zijn.
Tijdens de eerste klim verbaas ik me wel over de springende snelheidsindicatie op me'n Garmin 520, ik besluit er later nog maar eens naar te kijken.
Bergaf wel koud aan de benen, dan is de Nanoflex korte broek net ff te dun, bergop verder prima.
Onderweg kom ik de eerste stroken bevroren sneeuw tegen, gelukkig met spoortjes die zwart zijn.
Kom ook een MTB'er tegen die me waarschuwt voor ijs (is voor mij bergop, kan er gewoon omheen rijden).
Dan na een paar klimmen eindelijk bij de Klim naar de Cementfabriek, best lastig om de hartslag onder de 86% te houden, uiteindelijk boven aangekomen, sneeuw langs de weg, maar schone weg.
Meteen ff gekeken op de Garmin 520 waarom de snelheid zo springt, heb een Wahoo combi sensor (ANT+/BT LE en cadans/snelheid). De cadans wordt weergegeven, de 520 ziet dat het een combi sensor is, armpje voor speedsensor iets verzet en magneet opgeschoven op de spaak. Ff testen, en ja hoor, snelheid nu ook gezien.
Dan verder richting Bad Iburg en over een klein weggetje door het bos, sneeuw op de weg, die echter verdwijnt zodra het naar beneden loopt, net op tijd.
Meteen daarna rechtsaf voor de volgende afdaling, die ligt er slecht bij, spekglad ijs en bevroren sneeuw. Net een mooi spoortje gevonden, auto tegen die vind dat ik aan de kant moet, ging net goed.
Volgende klim naar het cafe/restaurant (voorheen de tussenstop vd Teutoburgerwaldtoer), wind mee, dat scheelt wat (voor me'n gevoel tenminste).
Toen door het bos richting de Dorreweg (militaire basis, doodlopende weg). Die ligt voor 90% vol met bevroren sneeuw), dus door de goot links (die is van steentjes gemaakt, en redelijk vrij van sneeuw) omhoog. Dat belooft nog wat voor de afdaling!
Veel wandelaars, en ik besluit als bel de irritante kikker te doen (ringdedingding....), werkt best goed.
Laatste stukje, na de kruising, nog ff steil omhoog, maar.... over maagdelijke bevroren sneeuw, dat wordt zitten blijven. Ff licht schakelen, en ja we zijn boven op het hoogste punt vd tocht (292m).
Hier ook weer naar beneden ?!?!
Yep, ongeveer 7-8% op dit stuk zelfs.
Dan de afdaling, zo min mogelijk sturen en het beste spoor kiezen (voor zover mogelijk), wandelaars volop weer dus weer de irritante ringdingedingding, werkt prima. Halverwege weer in de goot, wel ff opletten voor de stoeprand ernaast.
Veilig onderaan gekomen en door naar de stad Bad Iburg.
Daar aangekomen rechtsaf, de smalle bosweg op die naar het verste punt leid (km 54). Begint goed, alleen een natte weg (vorig jaar, 31 jan 2015, deze weg over de volle lengte 15cm sneeuw gehad). Maar jawel, na 500m komt ook hier de sneeuw, het is tenslotte een klim, hoger is meer kans op sneeuw. Bergop nog wel te doen, maar aan het eind zit een afdaling waar je in de zomer 50km/h+ haalt, en die ligt nu vol sneeuw. Dus remmen op de zwarte stukken, en meteen weer los op de sneeuw, niet sturen.
Dan aangekomen op het verste punt, nu met een boog weer terug richting Bad Iburg, eerst wat vlak, dan weer een lastige afdaling met sneeuw in het begin en een vrouw met een hondje, die de riem dwars over de weg heeft (vol sneeuw), dus maar weer ff ringdedingding.
Volgende klim met een glooiende nare aanloop (wind mee !!!) en dan rechts echt onhoog, ook hier weer spoortjes tussen de sneeuw, vrouwelijke wandelende tegenligger gaat voor me aan de kant in de besneeuwde berm, thx
Dan de lange, nieuw geasfalteerde weg door het bos die straks omhoog gaat naar de T splitsing van de weg Bad Iburg <--> Georgmarienshutte. (GM).
Boven rechtsaf en over een schone/natte weg met 60km/u het dorp in.
Bij de benzinepomp enigzins het ijs van de remmen proberen te halen, maar in de emmer met spons zit.....ijswater !!!
Dan maar weer verder naar beneden, en door naar de volgende klim, lang maar niet zo steil in GM. Bovenaan nog ff linksaf om een stukje 20% mee te pakken (ik heb de KOM op die combinatie, niemand weet waar dat weggetje ligt, en als je de enige bent op een segment dan ben je....KOM). Maar helaas, kom tot de helft, en dan begint het achterwiel te slippen terwijl ik nog zit. Zonder te vallen om kunnen draaien, en weer naar de grote weg terug. Na de afdaling binnendoor linksaf (grote roofvogel gezien, die me zat aan te kijken om te zien wanneer ik de status 'snackje' zou bereiken in deze vrieskou) om weer terug te komen bij de voet vd klim naar de Cementfabriek, nu vanaf de andere kant omhoog. Vanaf het voorjaar kan die op het buitenblad, maar nu maar tot de helft, dus deel 2 op het binnenblad.
Bovengekomen rechts af, lange afdaling over schone weg, onderaan links. En hup weer omhoog, dat begint zeer te doen zeg, schakel steeds lichter tot ik eindelijk boven ben. Meteen maar ff achterlichtje aan gedaan voor de zekerheid, koplamp nog maar in mijn achterzakje laten zitten.
Vanaf hier meerendeels zelfde route als de heenweg en het gaat nog voorspoedig, geen kramp, wel zere benen.
Vlakbij Tecklenburg nog 1.5 klim, eerst naar het dotp omhoog, dan linksaf meteen steil naar beneden om daarna glooiend meteen weer omhoog te gaan (0.5 klim vanwege de snelle 50km/u+ beginsnelheid).
Dat was de laatste klim voor vandaag !!! Nu alleen nog naar beneden in een snelle afdaling en vlak, terug naar de auto. Ondertussen wel al de 100km gepasseerd, sterker nog bij de parkeerplaats is de eindstand 111km en over de 1800hm.