Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2016 11:19

@Roy, je bron is niet correct wat een onderschatting geeft van het aantal kcal je verbrandt. Gezien je gewicht verwacht ik dat je tegen de 200 Watt gemiddeld getrapt zal hebben. Die 162 Watt is niet realistisch.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 23 aug 2016 11:52

200Watt aan 1u47 geeft met een efficiëntie van 24% 1280kcal en met 20% 1536. Dat is nog steeds een zeer opmerkelijk verschil met de Garmin. Het gaat me niet om het exact aantal verbrande calorieën, eerder om het feit dat de Garmin deze zeer fors overschat en wat de rede daarvoor zou (kunnen) zijn.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 23 aug 2016 13:07

Roy Van De Sande schreef:Na dit topic doorgelezen te hebben, heb ik een vraag over het verbruikt aantal calorieën die mijn Garmin GPS aangeeft. Vorig weekend een rit gemaakt van 55,5km / 1u 46min 45s / 31,2km/h gem. Deze gegevens zal de garmin wel correct aanduiden. Nu het aantal verbruikte calorieën was 2388kcal wat mij toch heel erg veel lijkt. Als ik zo even het internet raadpleeg: http://users.skynet.be/dewielervrienden ... chniek.htm
30km/h gem = 145 watt
35km/h gem = 215 watt

31,2 km/h gem zou dus 161,8 watt geven. 161,8 x ((47 + 60) x 60 ) = 1038756 J = 1038,756 kJ = 248,51kCal
Mits een efficiëntie van 24% -> 248,51/0,24 = 1035,44 kcal verbruikt op deze rit.
Zelfs als zou je rekenen met 20% efficiëntie kom je aan 1242 kcal. Nog steeds slechts de helft van wat de Garmin aangeeft. Dat noem ik nu niet meteen meer een verschil van wat procenten.
Waarom geven de GPS producenten hun calorieën zo positief weer? Als ik het hier zo even doorlees is Garmin niet de enige GPS producent die dit doet.
Heb je een hartslag meter? Zones goed ingevoerd?
2388 kcal bij nog geen 2 uur fietsen krijg ik alleen te zien als ik geen hartslagmeter heb. Idd, bij alle GPS producten wordt het dan belachelijk hoog. Zodra ik mn hartslagmeter om heb, lijkt het er al meer op (en is 1100kcal voor 1u45 met dat tempo een stuk realistischer dan die 2300...).

Gebruikersavatar
Pieter883
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2016 08:43
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Pieter883 23 aug 2016 13:12

Ik heb net ook snel even een kijkje op mijn Garmin Connect genomen. Bij mij (76kg) schat de Garmin iets minder dan 2.000kCal over 85km, 840hm (28.3km/h) (dit is mijn laatste rit). Ik maak ook gebruik van een hartslagmeter, dus ik denk inderdaad dat GJEvK wel eens gelijk kan hebben.

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 23 aug 2016 13:21

Bedankt aan iedereen om mee te denken. Ik fiets nooit met hartslagmeter. Mijn GPS is een garmin edge touring. Enkel de plus variant is geloof ik compatibel met een hartslagmeter. Kan wel eens de oorzaak zijn van het veel te hoog ingeschatte calorieverbruik.

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 24 aug 2016 07:54

Rayb81 schreef:Tuurlijk verlies je bij hoge intensiteit trainingen ook wel wat vet, alleen relatief veel minder dan wanneer je op lage intensiteit traint.
bij hoge intensiteit trainingen moeten je spieren meer herstellen. Dat herstel kost ook energie. En dat is vooral vet dat gebruikt wordt. Een van de afval technieken is dat je s'avonds vroeg eet, dan een intensieve training doet en dan bijna niks meer eten en je bed in gaan. Dit zorgt er voor dat snachts je spieren weer 'her bevoorraad' worden met bijna alleen maar vet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2016 09:15

Leuke theorie, het kan alleen fysiologisch niet, want vet omzetten in glycogeen kan het lichaam niet. Als je dit doet dan is de glycogeen voorraad de volgende ochtend vrij gering, dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als je de volgende dag weer op de fiets wilt springen is het niet ideaal, want je kan dan al snel beginnen met eten om een hongerklop te voorkomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter883
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2016 08:43
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Pieter883 24 aug 2016 09:19

LexoProductionS schreef:Een van de afval technieken is dat je s'avonds vroeg eet, dan een intensieve training doet en dan bijna niks meer eten en je bed in gaan. Dit zorgt er voor dat snachts je spieren weer 'her bevoorraad' worden met bijna alleen maar vet.
Als je traint om, los van je gewicht, beter te worden in fietsen, dan zou ik er toch voor zorgen dat je tijdens de spierherstelperiode genoeg energie/eiwit voorraad in je lichaam rond hebt zwemmen. Je wil immers niet voorkomen dat je spier sterker kan worden omdat deze te weinig energie en/of eiwit tot zijn beschikking heeft.

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 24 aug 2016 10:28

amclassic-fan schreef:Leuke theorie, het kan alleen fysiologisch niet, want vet omzetten in glycogeen kan het lichaam niet. Als je dit doet dan is de glycogeen voorraad de volgende ochtend vrij gering, dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als je de volgende dag weer op de fiets wilt springen is het niet ideaal, want je kan dan al snel beginnen met eten om een hongerklop te voorkomen.
Je kan het bijvoorbeeld doen als je de dag erna een rust dag of een rustige dag hebt.
Pieter883 schreef:
LexoProductionS schreef:Een van de afval technieken is dat je s'avonds vroeg eet, dan een intensieve training doet en dan bijna niks meer eten en je bed in gaan. Dit zorgt er voor dat snachts je spieren weer 'her bevoorraad' worden met bijna alleen maar vet.
Als je traint om, los van je gewicht, beter te worden in fietsen, dan zou ik er toch voor zorgen dat je tijdens de spierherstelperiode genoeg energie/eiwit voorraad in je lichaam rond hebt zwemmen. Je wil immers niet voorkomen dat je spier sterker kan worden omdat deze te weinig energie en/of eiwit tot zijn beschikking heeft.
Al moet je je lichaam ook wel trainen om zo effectief mogelijk te herstellen.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 24 aug 2016 10:40

Als je intensief gefietst hebt, is het best zinvol om eventueel aan te vullen met een goede proteineshake in plaats van helemaal niets zoals ik hierboven lees.

Ik lees ook over over de soort verbranding. Eigenlijk gebruikt het lichaam altijd zowel suikers als vet, alleen in andere verhoudingen naarmate de intensiteit anders is. Ga je een half uur sprinten, dan zal het lichaam (meestal) vooral suikers gebruiken. Gemakkelijk beschikbare voorraden. Doe je een langere duurtraining, dan zal de verhouding meer naar de vetverbranding schuiven maar dat moet je wel trainen. Neem je dus constant sportdrank en/of suikers tot je tijdens de training, dan 'leert' het lichaam niet om zuiniger/efficienter te verbranden.

Bij duurlopen tot 30 km gebruik ik zelf bijvoorbeeld niets meer. Voorheen liep ik ook te rommelen met gelletjes en troep maar nu niet meer. Op de fiets heb ik daar ook baat bij, want ik heb eigenlijk nooit last terwijl mijn fietsmaat dat wel heeft. Hij moet echt eten omdat hij niet gewend is om langer te sporten zonder intake.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2016 11:03

Hou er wel rekening mee dat voor het lichaam beschikbare reserves ook de spieren kunnen zijn die je nu juist probeert op te bouwen. Dus als het even niet bij suikers kan en vet omzetten fysiologisch te lang duurt, dan knabbelt je lijf ook aan je spieren.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 24 aug 2016 11:15

@ nico: hét probleem bij veel sporters die willen afvallen en vergeten te eten en te herstellen. De proteineshake (direct na het intensief sporten) helpt wel wat maar inderdaad, als je echt niks/te weinig eet, gaan de spieren eraan. Ons lichaam is heel knap :-)

Plaats reactie