Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vision Trimax 42

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 13:02

vitamineb schreef:
Jij heb echt zo'n groot bord voor je kop. Er wordt nergens gezegd dat 25mm op 15c niet kan, alleen dat 25mm op een bredere velg mooier valt / loopt / door bochten gaat / aerodynamischer is.
Huh? wat zeg jij nu allemaal? Het uitgansgpunt was: het gaat maar het is niet optimaal. Nu begin je weer over die aerodynamica en nu haal je er nog bij dat het visueel beter oogt. Wat is het volgende? Tuurlijk is een eerder getrokken bandje visueel mooier. Maar ging het daarover??

vitamineb schreef:Ja, het is doenbaar, maar je gaat niet het weggedrag krijgen dat je graag wilt met een racefiets. Een ferrari kan je vast ook op modderbanden zetten, maar daar ga je geen rappe rondes mee rijden op Zandvoort.
Compleet manke vergelijking, maar dat zijn we ondertussen wel gewoon van je. Ah... we gaan over auto's beginnen? Wist je dat iets bollere banden een beter weggedrag vertonen dan eerder getrokken banden? Dit even terzijde uiteraard. ;)

vitamineb schreef:Ik heb het al eerder gevraagd, maar waarom is mtb volgens jou 1 op 1 te vertalen naar de weg?
Omdat het ook een fiets is? Omdat je er ook bochten mee kan nemen? En dat je die bochten ook tegen hoge snelheid kan nemen? Zelfs op het asfalt!

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 13:06

MarkVeenstra schreef:
En iedereen heeft het steeds over beter, optimaler, suboptimaal, bijpassend. Op 1 iemand na, die constant roept dat XX met YY een perfecte combinatie is, en zelfs als XX nog veel groter wordt. Met als bewijs dat hij dat zelf allemaal berijdt.
Ik heb u al meermaals uitgelegd wat perfect is. Perfect is een ruim begrip in de bandenmaterie. Als jij een redeneringsprobleem hebt. Tsja, sorry dan. Jullie blijven leuteren over die perfecte combinatie. Nog eens, die bestaat niet! Nog eens, de ene 25 is de andere niet, de ene rijdt met een andere druk dan de andere, flanksterktes, voorkeuren enz... Alles al 1.000 keer gezegd.

MarkVeenstra schreef:Het woord "Aanbeveling" is nu net pas voor de 2e keer in dit hele topic benoemd, nota bene door degene die het hardst zijn hakken in het zand zet tegen een bredere velg bij 25mm banden. (eerste keer was het aanbeveling van fabrikanten, niet van een forumlid).
Tendens bredere banden = bredere velgen. Waar heb ik ergens gezegd dat dat niet waar is of kan. Als ik morgen een 17C koop en ik leg er een 25 op. dan zeggen jullie allemaal in koor: de perfecte combinatie. Juist? Als ik dan een 28 band wil leggen op die 17C. Wat gaan jullie dan zeggen? Aiai, nu 19C kopen!? Een 28 is perfect binnen de normen op een 17C, net zoals een 25 op een 15C dat is.

Alles staat op papier. Een 25/15C valt overal vrij mooi in het midden bij de aanbevelingen. En Mavic en Campagnolo weten niet waar ze over praten. Wat is 't volgende?

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 13:10

chrissiewizzie schreef:En lees dan nog eens een keer de eerste 2 pagina's van dit topic door en vertel dan eens of je vindt dat je nu iets anders zegt dan amclassic-fan en keezx. Volgens mij ging het mis toen gesteld werd dat de combinatie 25 op 15c perfect past. Dat perfect is vervolgens ter discussie gesteld met valide en onderbouwde argumenten, maar toen las je blijkbaar niet meer de inhoud van de posts.
Ik denk dat wat je nu aangeeft, overeen komt met wat amclassic-fan en keezx hebben aangegeven.
Die tekening toont extremen. Een 25/15C is verre van extreem, integendeel zelfs.

De bredere velgen nu is omdat er bredere banden gemonteerd worden.... . 25 tot 28 en meer... .

kawouter
Forum-lid

kawouter 13 jan 2017 13:14

Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 jan 2017 13:22

Overigens is het zo dat hoe langer ik hier lees, hoe banger ik wordt met mijn eigen velg band combinatie. Campa scirocco 15c velgen en conti gp400011 banden van 25 breed.
Ik ga maar heel snel kiezen of ik nieuwe banden van max 23 breed ga kopen of nieuwe wielen
:lol: :lol: :lol: .

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 13:26

scottwilko schreef:Overigens is het zo dat hoe langer ik hier lees, hoe banger ik wordt met mijn eigen velg band combinatie. Campa scirocco 15c velgen en conti gp400011 banden van 25 breed.
Ik ga maar heel snel kiezen of ik nieuwe banden van max 23 breed ga kopen of nieuwe wielen
:lol: :lol: :lol: .
Volgens mij rij jij nooit sneller dan 20 per uur. Anders had je dit nooit kunnen vertellen. :D

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 jan 2017 13:57

jakkel schreef:
Keezx schreef:

Campagnolo en Mavic waren ooit toonaangevend maar met hun recente 17C produkten zijn het niet meer dan ordinaire trendvolgers geworden, de eigenlijke trendsetters propageren inmiddels nog veel bredere velgen.
Je hebt nu alweer een paar keer de trend naar bredere banden genoemd met
de daarbij horende bredere velgen
, dan is toch logisch om een nieuwe bandenmaat (25 mm) op een passende velg (.17C) te gaan gebruiken.....en niet op de maat die bestemd was voor 23 mm (15C)
Zelfs de trendvolgers zijn dus om en dat doen ze niet voor de lol, omschakeling naar 17C velgen is een dure grap.
Dus al redenerend ben je ongemerkt "om" gegaan. ;)
Als je niet wilt of kan begrijpen dat de trend van bredere banden gekoppeld is aan bredere velgen. Dan houdt het voor mij op m'n beste. Vroeger was 20 tot 25 de gangbare maat, nu evolueren we naar 25 tot 28 en zelfs meer. Nog altijd niet??
Op pagina 1 had je nog geen idee van deze trend
Pas TIJDENS deze discussie kwam je ergens achter en presenteert het nu alsof je zelf dit wiel hebt uitgevonden.
Zo is deze draad voor jou best wel nuttig, wat velen al jaren weten rolt nu geleidelijk de hersentjes binnen.
Ik denk ook dat het een cultuurverschil NL-BE is.
Op Belgische fora is het discussieniveau meestal erg laag helaas, om wat voor reden dan ook.
Een sterke neiging om wat fabrikanten aanbevelen als DE waarheid te verkondigen is ook typisch Belgisch...

BTW , los van alle theoretische beschouwingen blijkt het dat , als men moet proefrijden met 25 mm banden op <6 bar , 9 van de 10 proefrijders dit met 17C velgen als een significante verbetering beschouwen t.o.v. smallere velgjes.
Moeten we hier verder nog woorden aan vuil maken?
De consument heeft in meerderheid allang gekozen en door de VRAAG naar de 17C velg zijn Campagnolo, Mavic, DT Swiss en anderen daar nu ook mee gekomen, maar dat hebben ze niet zelf bedacht.
De pioniers zijn HED, ENVE, Velocity, Flo. en de wereld hobbelt daar een beetje achteraan.
Laatst gewijzigd door Keezx op 13 jan 2017 14:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jan 2017 14:07

jakkel schreef:Ik heb u al meermaals uitgelegd wat perfect is. Perfect is een ruim begrip in de bandenmaterie. Als jij een redeneringsprobleem hebt. Tsja, sorry dan. Jullie blijven leuteren over die perfecte combinatie.
Pardon? Dus omdat jij mij uitlegd dat de definitie van perfect is veranderd - Dat het kennelijk een ruim begrip is geworden omdat we het over banden hebben - dat ik daar niet in mee ga, want als iemand het tegen mij heeft over perfect dat ik daar een bepaalde interpretatie aangeeft (perfect, volmaakt, optimaal). Dan heb ik ineens een probleem? Volgens mij heet dit een babylonische spraakverwarring. Namelijk jij zegt "Perfect" en bedoelt daarmee "voldoende goed binnen bepaalde marges omdat we het over banden hebben." Terwijl mij ooit wat anders is geleerd. Dat ik mij binnen deze discussie niet wil aanpassen is voor jou reden om mij een redeneringsprobleem aan te praten.
jakkel schreef:
MarkVeenstra schreef:Het woord "Aanbeveling" is nu net pas voor de 2e keer in dit hele topic benoemd, nota bene door degene die het hardst zijn hakken in het zand zet tegen een bredere velg bij 25mm banden. (eerste keer was het aanbeveling van fabrikanten, niet van een forumlid).
Tendens bredere banden = bredere velgen. Waar heb ik ergens gezegd dat dat niet waar is of kan. Als ik morgen een 17C koop en ik leg er een 25 op. dan zeggen jullie allemaal in koor: de perfecte combinatie. Juist? Als ik dan een 28 band wil leggen op die 17C. Wat gaan jullie dan zeggen? Aiai, nu 19C kopen!? Een 28 is perfect binnen de normen op een 17C, net zoals een 25 op een 15C dat is.
Je quote mij, maar reageert op iets totaal anders en begint weer over tendens of die tendens waar is. Wat moet ik verder nog met deze opmerking?

Als jij iets koopt, zul je mij niet horen zeggen dat het een perfecte combinatie is. Hooguit dat het een prima combinatie is, een slecht gekozen combinatie, dat het iets is wat ik zelf ook had gedaan, of wat ik juist niet had gedaan.
Jakkel schreef: Alles staat op papier. Een 25/15C valt overal vrij mooi in het midden bij de aanbevelingen. En Mavic en Campagnolo weten niet waar ze over praten. Wat is 't volgende?
En alles wat op papier staan geschreven is de waarheid.
Heeft Hans Teeuwen nog wel een aardig stukje over:
https://youtu.be/MeiHi9RSA-k?t=140
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2017 14:42

9 Pagina's discussie over het vermeend onterecht gebruik van het woordje "perfect" :?

Vooruit dan: 25mm banden passen best goed op 15c velgen maar als je met 17c velgen zou gaan rijden kun je met nog iets lagere druk rijden. De kans dat je ooit in je leven met de perfecte combinatie van velgbreedte, bandbreedte en bandendruk rijdt is ook iets groter bij de combinatie 25mm/17c maar lang ga je daar niet van genieten want de temperatuur van de luncht in je banden en daarmee de druk blijft nooit lang gelijk.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 13 jan 2017 14:42

Afbeelding
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 jan 2017 14:55

Ernie C. schreef:9 Pagina's discussie over het vermeend onterecht gebruik van het woordje "perfect" :?

Vooruit dan: 25mm banden passen best goed op 15c velgen maar als je met 17c velgen zou gaan rijden kun je met nog iets lagere druk rijden. De kans dat je ooit in je leven met de perfecte combinatie van velgbreedte, bandbreedte en bandendruk rijdt is ook iets groter bij de combinatie 25mm/17c maar lang ga je daar niet van genieten want de temperatuur van de luncht in je banden en daarmee de druk blijft nooit lang gelijk.
De math leert dat dat maar bar kleine verschilletjes zijn.....

PS, naast perfect gebruikt de Belg ook het woord "precies" vaak net omgekeerd dan wij dat doen.
Hier ligt IMO een deel van het "probleem"....naast het feit dat Jakkel er een hoop onzin zelf bij verzint om de feiten in z'n straatje te laten passen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 13 jan 2017 16:33

Als we dan toch lekker flauw gaan doen en er graag het Belg vs. Nederlander gedoe erbij willen halen.

Enkele feiten volgens 'de Nederlander'.

-Een 17C is meer gebruikelijk heden ten dage dan een 15C. Dat de tendens niet meer 20 tot 25mm banden is maar 25 tot 28 en zelfs meer (tot zelfs 32 mm). Dat heeft daar helemaal niets mee te maken. Commerciële standpunten en marketing bestaat, maar niet in de fietsindustrie. Alle testresultaten zijn ook zeer objectief uitgevoerd, een eventuele inmenging van één of meerdere fabrikant is al helemaal onbestaande.

-Dat MTB'ers nog steeds brede banden op smalle velgen rijden, op lage drukken is compleet irrelevant en kan je niet vergelijken met een raceband. Want... MTB'ers zijn eigenlijk geen fietsers en nemen geen bochten. En ze nemen al zeker geen bochten tegen 45 per uur op het asfalt.

-Dat 25/15C anno 2017 bij de bekende grote merken mooi in het midden van de aanbevolen combinaties staat heeft alles te maken met het feit dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Mavic heeft zelfs nog een 13C met 23 mm band in het gamma (Cosmic Carbone 40 Elite). Ja, u hoort het goed: 13C! Waar halen ze het toch? Dat moet minimum een 15C zijn met die 23 mm. De sukkels. Waar hebben die hun 'ir's' gehaald ség?

-Een 25/15C met de lagere 25 mm gerelateerde druk is niet optimaal. Dat vertaalt zich in de praktijk met een voelbaar verschil in performantie, rijgedrag en bochten nemen tegen hoge snelheden zijn af te raden. Of je moet graag op uw smoel gaan? Je kan er dus wel perfect mee rijden maar het is dus niet optimaal! Enkel de 25/17C is ideaal. Speelt geen rol welk merk band het is. Ben je zinnens 28 mm's op die 17C te leggen? Niet doen, want het is niet optimaal ook al zeggen de wielmerken van wel, de aanbevolen max. 32 mm is al helemaal gelogen. De snoodaards! Dus, andere wielen kopen! De fietsenwinkel ziet je graag komen. Maar daar is het zeker ook niet om te doen hoor. :winkthumb:

-Dat een eerder getrokken band gevaarlijker en onveiliger rijden is dan een bollere band, waar wij allen voorstander van zijn want idealer, is complete nonsens.
Mavic zegt zelfs: "On any rim wider than 16mm, it is not possible to use a 23mm tyre safely.". Rijden met een 19C met 25mm zoals onze vriend Kees doet mag ook niet volgens Mavic. Maar nog eens, Mavic zijn domme kloten, onze Kees wet het echt wel beter hoor! Zijn combi is perfect.

Mvg, 'de Nederlander'.

Amuseer jullie nog, jongens. En vooral veel theoretisch gezwets blijven verkopen en spijkertjes op laag water blijven zoeken. Zo zitten jullie minder op de fiets en ben ik sneller boven, zelfs met m'n lage on-aerodynamische 25/15c wielen! Naar beneden rijden durf ik echter niet. Stel je voor dat ik een bocht mis door de instabiliteit van m'n banden. :lol:

Salut en de kost, zeggen ze in België. :winkthumb:

Gesloten