Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Automobilisten terreur

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 mei 2017 15:24

*zwaktebod*
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

AmstelGoldRaas
Forum-lid

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 12 mei 2017 15:35

53x11 schreef:*zwaktebod*
Inderdaad, anderen knettergek noemen is inderdaad een zwaktebod. Applaus daarvoor!

Rob71
Forum-lid

Rob71 12 mei 2017 15:40

pfff. wat een persoonlijke discussie is dit geworden. En ja, ik ben het er wel mee eens dat we vooral naar eigen mond praten. Want ja, er zijn aso's met een auto en er zijn aso's met een fiets. Het enige verschil tussen een auto en een fiets is dat je op een auto meer massa hebt en daardoor meer schade kunt veroorzaken. Maar een aso is een aso. Ook al zit hij op een paard.

Maar het klopt inderdaad wel dat een fietser mbt andere fietsers, of voetgangers ook asociaal is. Dat ze die ook half overhoop rijden, of inderdaad een langzamere fietser passeren zonder veel geduld op te kunnen brengen dat hij tijd nodig heeft om opzij te gaan.

Ja, ik kan me ook irriteren aan het feit dat iemand niet snel genoeg aan de kant gaat als ik wil inhalen en ja ik kan me ook irriteren aan een auto die lomp inhaalt. Maar als iemand met mij de discussie aangaat op een verjaardagsfeestje, dan durf ik er ook oprecht voor uit te komen dat we als fietser ons ook niet zo netjes gedragen. Maar dat we dat niet doen om iedereen dwars te zitten, maar omdat ik fiets als sport. Ik fiets om hard te rijden en niet om wat rond te toeren. Ik vergelijk het dan met hun eigen sport. Dat je ook zou balen dat er ineens een oudje op het voetbalveld of zo zou lopen. Dat wij helaas geen fietsbanen hebben, maar daarom gebruik moeten maken van de openbare weg. En dat we zo goed mogelijk ons best doen om ons netjes aan de regels te houden, maar soms gewoon ff een bochtje moeten afsnijden of zoiets. Maar dat dat nog niet het recht geeft om maar iemand meteen van zijn fiets af te rijden. Ik merk dat je met oprechtheid en zelfreflectie meer berijkt dan ontkennen en alles op de ander afschuiven.

Nou ja, dat staat los van het topic waar TS mee begon, maar daar zijn we ondertussen toch al ver vanaf verdwaald :)

Ik blijf nog steeds wel van mening dat waar TS mee begon goed is hoor :)

JoostG
Forum-lid

JoostG 12 mei 2017 15:43

Ik kan mij wel vinden in de reacties van 53x11. Wat een wielrenner ook uitvreet, hij blijft de zwakkere van de 2 en de automobilist zit in een potentieel moordwapen. Er is geen, ik benadruk geen verzachtende omstandigheid. Al rijden we dag in dag uit in een waaier van Utrecht naar Amsterdam over de A2! Enige mate van begrip vanwege het gedrag van de asso's onder de fietsers? Dan ben je knettergek ;-)
Verder durf ik te betwijfelen of wielrenners zich echt zo asso gedragen. Met mijn 12.000km per jaar op de fiets en 35.000 achter het stuur merk ik weinig van de asso fietser. Ik merk wel veel van de asso automobilist.
En wat kunnen wij er aan doen? Waarschijnlijk helemaal geen bal. Men heeft de pest aan wielrenners (en waarschijnlijk nog wat andere minderheden), lult elkaar na, en heeft geen enkele behoefte om ons te begrijpen. Al doe je nog zo hard je best, dan schelden ze alsnog de huid vol omdat je op de weg rijdt (waar dat mag, niet iedere bord betekent 'verplicht fietspad), door rood rijdt (wat ze zelf met de stadsfiets waarschijnlijk ook doen), en duwen ze je de berm in (want dat gaat op dunne bandjes waarschijnlijk makkelijker dan met dikke autowielen). Deze mensen houden zich zelf nooit een spiegel voor. Ze worden in hun omgeving niet gecorrigeerd en zijn te dom om te begrijpen dat het leven zoveel leuker is wanneer je wel begrip voor anderen kan opbrengen. Fouten maken we namelijk allemaal.
Uiteraard chargeer ik behoorlijk en heb ik scherp verwoord. Maar deze idioten in auto's kunnen ons allen fataal worden!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 12 mei 2017 15:43

dropje73 schreef:Terwijl als hij het weet dat hij denkt (dat hoop ik dan, uitzonderingen zal je helaas toch altijd blijven houden) "wacht hij hoort mij waarschijnlijk niet, zal even zachtjes de claxon toucheren"
Hij drukt even voorzichtig op de claxon, de wielrenner probeert vervolgens zo veel als mogelijk ruimte te maken.
Automobilist is niet boos of gefrusteerd en rijd op een fatsoenlijk tempo langs de wielrenner. Wielrenner steekt nog even zijn hand op als in "bedankt dat u rekening met mij houd". En iedereen vervolgt tevreden zijn weg
Tenminste zo hoop ik dan dat het op termijn, na het kweken van wederzijds begrip en respect, gaat.
In theorie is dat natuurlijk leuk gezegd maar de praktijk wijst anders uit. De meeste automobilisten rijden je gewoon voorbij, ook al is de weg niet breed genoeg. En idd die eenling die achter mij blijft rijden totdat ik ruimte hebt gemaakt om mij voorbij te rijden krijgt van mij een pluim. Op dat soort landwegen blijf ik dan ook altijd in het midden rijden totdat ik door heb dat een auto achter mij rijdt al dan niet omdat hij op zijn claxon heeft gedrukt. Je schrikt je anders een ongeluk als zo'n iemand op volle snelheid je voorbij suist. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

AmstelGoldRaas
Forum-lid

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 12 mei 2017 15:50

JoostG schreef:Ik kan mij wel vinden in de reacties van 53x11. Wat een wielrenner ook uitvreet, hij blijft de zwakkere van de 2 en de automobilist zit in een potentieel moordwapen. Er is geen, ik benadruk geen verzachtende omstandigheid. Al rijden we dag in dag uit in een waaier van Utrecht naar Amsterdam over de A2! Enige mate van begrip vanwege het gedrag van de asso's onder de fietsers? Dan ben je knettergek ;-)
Verder durf ik te betwijfelen of wielrenners zich echt zo asso gedragen. Met mijn 12.000km per jaar op de fiets en 35.000 achter het stuur merk ik weinig van de asso fietser. Ik merk wel veel van de asso automobilist.
En wat kunnen wij er aan doen? Waarschijnlijk helemaal geen bal. Men heeft de pest aan wielrenners (en waarschijnlijk nog wat andere minderheden), lult elkaar na, en heeft geen enkele behoefte om ons te begrijpen. Al doe je nog zo hard je best, dan schelden ze alsnog de huid vol omdat je op de weg rijdt (waar dat mag, niet iedere bord betekent 'verplicht fietspad), door rood rijdt (wat ze zelf met de stadsfiets waarschijnlijk ook doen), en duwen ze je de berm in (want dat gaat op dunne bandjes waarschijnlijk makkelijker dan met dikke autowielen). Deze mensen houden zich zelf nooit een spiegel voor. Ze worden in hun omgeving niet gecorrigeerd en zijn te dom om te begrijpen dat het leven zoveel leuker is wanneer je wel begrip voor anderen kan opbrengen. Fouten maken we namelijk allemaal.
Uiteraard chargeer ik behoorlijk en heb ik scherp verwoord. Maar deze idioten in auto's kunnen ons allen fataal worden!
Niemand maar dan ook helemaal niemand in dit topic heeft het over een verzachtende omstandigheid.

Lees nou eens wat er geschreven wordt.

Voor mij is het echt einde discussie nu, want als we langs elkaar heen gaan praten is het einde echt zoek.

Rob71
Forum-lid

Rob71 12 mei 2017 16:16

Mag ik eens vragen waar jullie zo ongeveer wonen. Want ik moet zeggen dat ik me hier niet zo erg kan vinden in jullie negatieve ervaringen dat je min of meer elke dag wel eens van de weg wordt gereden.

Ik woon zelf in de buurt van den Bosch en hier gaat het nog gemoedelijk hoor. Misschien Brab antse mentaliteit :)

Marxten
Forum-lid

Marxten 12 mei 2017 16:18

Hier in Nijmegen lopen de spanningen vaak hoog op, en hoe zuidelijker je gaat des te erger dat wordt...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 mei 2017 16:25

Marxten schreef:Hier in Nijmegen lopen de spanningen vaak hoog op, en hoe zuidelijker je gaat des te erger dat wordt...
Nou op de Veluwe en in de Gelderse Vallei kunnen ze er ook wat van hoor. En dan bedoel ik beide partijen.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 12 mei 2017 16:31

Rob71 schreef:Mag ik eens vragen waar jullie zo ongeveer wonen. Want ik moet zeggen dat ik me hier niet zo erg kan vinden in jullie negatieve ervaringen dat je min of meer elke dag wel eens van de weg wordt gereden.

Ik woon zelf in de buurt van den Bosch en hier gaat het nog gemoedelijk hoor. Misschien Brab antse mentaliteit :)
Ik woon in de provincie Groningen, westkant van de stad.. naar het noorden toe, richting het Lauwersmeer. Is het gelukkig heerlijk rustig fietsen. Gisteren nog 73 km naar huis gefietst na het werk.. gemiddelde snelheid 36 km/h niet stoer bedoeld maar alleen vanwege het feit de de wegen en fietspaden dan gewoon helemaal voor mijzelf beschikbaar zijn kan ik zo snel fietsen.. in drukte zou ik dit nooit doen. Maar toch kom je af en toe agressief gedrag tegen.. dus ook hier is en blijft het oppassen

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 12 mei 2017 17:05

Rob71 schreef:Mag ik eens vragen waar jullie zo ongeveer wonen. Want ik moet zeggen dat ik me hier niet zo erg kan vinden in jullie negatieve ervaringen dat je min of meer elke dag wel eens van de weg wordt gereden.

Iets ten oosten van Zwolle is het ook altijd vriendelijk.
Maak joe woar

Marxten
Forum-lid

Marxten 12 mei 2017 18:31

Ik rij meestal langs de rijksweg (malden naar mook etc.) en rond de mookerheide en verder door richting Gennep wordt ik wel eens nageroepen.
Ook ken ik meerdere mensen die daar in de buurt wonen (Gennep, Groesbeek) die bijna van de weg gereden werden door groepen fietsers, dan zit ik daar ook niet prettig als fietser.

Maar ook: Als ik ergens langs wil, wacht ik altijd rustig af tot er ruimte is. Dan denk je toch dat je door ouderen op e-bikes minder nageroepen zou worden dan de gemiddelde roeper, maar dan ben ik nog steeds een dolleman die rustiger aan zou moeten doen.

Plaats reactie