Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?
Precies en daarom moet je je gevoel dus ook laten meespelen. Zoals ik zeg, je moet wat tijd steken in de duiding van je hartslaggegevens.
Als je je niet fit voelt en je hartslag gaat traag omhoog is dat een signaal om je vermogensdoel omlaag bij te stellen.
Het domste wat je dan kan doen is toch die waarde willen trappen. Been there, done that, overigens
Dit is dus meteen het “nadeel” van rijden met vermogen. Op slechte dagen liggen de waardes lager en je krijgt hier de deksel op de neus.
Als je je niet fit voelt en je hartslag gaat traag omhoog is dat een signaal om je vermogensdoel omlaag bij te stellen.
Het domste wat je dan kan doen is toch die waarde willen trappen. Been there, done that, overigens
Dit is dus meteen het “nadeel” van rijden met vermogen. Op slechte dagen liggen de waardes lager en je krijgt hier de deksel op de neus.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Gevoel vind ik zelf zo vaag klinken, hartslag doe ik ik steeds minder mee. Hartslag is nu voor mij relevant omdat ik weer opnieuw op moet bouwen en ik dus even met afwijkende vermogens rond moet rijden. Ik heb niet zo'n zin om me 5 en 20 minuten 't schompes te rijden, om te zien dat ik wel weinig vermogen trap. Als de vorm er weer is dan negeer ik de hartslag steeds meer, maar voor vermoeidheid over meerdere dagen heen blijft het wel een bevestiging.
Bergop in vorm zijn naast het vermogen de verzuring, maar met name de ademhaling leidend. Aan je ademhaling kan je duidelijk merken als je in het rood gaat rijden.
Bergop in vorm zijn naast het vermogen de verzuring, maar met name de ademhaling leidend. Aan je ademhaling kan je duidelijk merken als je in het rood gaat rijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 mei 2015 09:29
- Locatie: Nijmegen
Dat denk ik ook. Duurvermogen van pakweg 180km is wel een puntje van aandacht. Maar das een andere discussie.
Ik zal altijd wel naar mn hartslag blijven kijken omdat ik 't gewend ben en voor mij een (belangrijke) indicator van hoe t er voor staat. Het zijn mi ook communcerende vaten - inspanning <> hartslag <> vermogen <> snelheid.amclassic-fan schreef: ↑29 sep 2017 08:02 Als de vorm er weer is dan negeer ik de hartslag steeds meer, maar voor vermoeidheid over meerdere dagen heen blijft het wel een bevestiging.
Wat Havana ook schrijft - niet in het rood gaan rijden om koste wat kost een bepaald vermogen te trappen.
Dankje voor het compliment. Ik ben er ook zeker wel tevreden mee en al helemaal als ik besef dat ik afgelopen zomer (door gebrek aan training) nou niet echt in vorm was. Maar wat jij op het einde aangeeft "FTP 335w" is nou ook precies mijn probleem bij amateurkoersen hier in Nederland. Ze zijn zo vlak als een dubbeltje en dan leg ik het af tegen de zwaardere gespierdere mannen die absoluut gewoon meer vermogen trappen. Leuk dan dat ik aardig goed bergop rij, maar ik koop er in de Nederlandse koersjes weinig voor. Doe nu trouwens wel veel meer krachttraining in de sportschool om mijn peak vermogen tot 5min omhoog te krijgen.nielsh schreef: ↑10 sep 2017 09:16Jij rijd dan met een FTP van 4,22w/kg. Ik en met mij velen zouden direct tekenen voor dit resultaat. Als ik daar dan jouw Ventoux tijd optel weet ik bijna zeker dat het allergrootste deel van de wielertoeristen het kwijl uit de mond loopt. Dat jij zegt bij de amateurs tekort komen zal best, maar wees bijzonder tevreden.NuitKor schreef: ↑23 aug 2017 11:27Inderdaad en al helemaal als je 75+ kg bent is 225-250 echt niet zoveel..Livio Livius schreef: ↑20 aug 2017 09:45
Kom op zeg, rond 225-250 voor een man is niet echt bijzonder.
Toen ik vorig jaar aardig goed de winter uitgekomen was trapte ik tijdens een FTP test 20min 298w avg (95% ervan 283w) en ik weeg maar 67kg. Kan bij de amateurs echt geen potten breken. 2 weken terug reed ik de Mont Ventoux op met 250w avg (afgelopen voorjaar vrijwel niet gefietst, pas vanaf mei, dus wat minder in vorm zeg maar). Ventoux tijd was 1:27.
Met bovenstaande vis ik niet naar complimentjes, maar wil aangeven dat 225-250w niet echt bijzonder is voor 70+kg.
Met mijn 82,5kg en FTP van 335watt (4,06w/kg) ga ik niet graag de wedstrijd op de Ventoux met je aan
Overigens blijf ik de resultaten van de "topic-dame" bovengemiddeld (van wat IK om mij heen zien bij dames Wattbike) vinden.
Ziet er goed uit!rene schreef: ↑23 aug 2017 20:55Volgens mij is dit toch keurig., zelf zit ik ook rond deze waardes met m'n 69 kg en 49 jaar. Er zijn genoeg bankzittende mensen die het niet trappen - en een ieder die zegt : ik klim ook binnen 1h30 de Ventoux op of binnen het uur de Alpe d"Huez... ik geef je het te doen.
Ook ben ik blij met m'n power profiel - en te zien dat bepaalde waardes nog stijgen als je ouder wordt. Mijn 5min. power is nog nooit zo hoog geweest sinds ik met powermeter aan 't trappen ben.
Dit zijn mijn waardes:
Dat wil ik niet zeggen
86kg (voor 1.87m), ik probeer het wel omlaag te krijgen, maar meer dan 1-2kg per jaar gaat er niet af (kom van bijna 100kg, zelfs meer toen ik nog op school zat)
Op het vlakke ben ik 1 van de sterksten van de club, gaat het langer dan 1km bergop dan moet ik de pluimpjes toch echt laten rijden.
86kg (voor 1.87m), ik probeer het wel omlaag te krijgen, maar meer dan 1-2kg per jaar gaat er niet af (kom van bijna 100kg, zelfs meer toen ik nog op school zat)
Op het vlakke ben ik 1 van de sterksten van de club, gaat het langer dan 1km bergop dan moet ik de pluimpjes toch echt laten rijden.
Grappig om die verschillen te zien. Ik heb even in TP gekeken en kwam tot het volgende: 5 sec:946watt / 1 minuut:507watt / 5 minuten:399watt / 10 minuten:373watt / 20 minuten:343watt / 60 minuten:314watt / 90 minuten:296w.
Dit alles bij 82,5kg en 1.91m lengte. Dit jaar lag bij mij de focus op het rijden van tijdritwedstrijdjes. Je ziet duidelijk dat mijn piekvermogen bij de korte tijden duidelijk lager is. Overigens zijn dit de waardes van 2017. Jaren ervoor tikte ik af en toe de 1250-1300 aan. Ik was toen wel 5 kilo zwaarder.
Waar ik trots op ben is mijn resultaat bij de monstertijdrit 3,5 uur á 275watt gemiddeld. Die dag zat alles mee.
Dit alles bij 82,5kg en 1.91m lengte. Dit jaar lag bij mij de focus op het rijden van tijdritwedstrijdjes. Je ziet duidelijk dat mijn piekvermogen bij de korte tijden duidelijk lager is. Overigens zijn dit de waardes van 2017. Jaren ervoor tikte ik af en toe de 1250-1300 aan. Ik was toen wel 5 kilo zwaarder.
Waar ik trots op ben is mijn resultaat bij de monstertijdrit 3,5 uur á 275watt gemiddeld. Die dag zat alles mee.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
beste,
welke waarde komt overeen met de FTP?
het wattage op omslapunt (vetdrempel) of het wattage op overslagpunt (verzuring)?
heb midden november een test laten doen maar deze geeft enkel de hartslag weer en geen wattage, kan het wattage wel uit de grafiek halen
of heeft het meer zin om een FTP test op de wahoo kickr snap uit te voeren?
mvg
Wim
welke waarde komt overeen met de FTP?
het wattage op omslapunt (vetdrempel) of het wattage op overslagpunt (verzuring)?
heb midden november een test laten doen maar deze geeft enkel de hartslag weer en geen wattage, kan het wattage wel uit de grafiek halen
of heeft het meer zin om een FTP test op de wahoo kickr snap uit te voeren?
mvg
Wim