Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
jer81
- Forum-lid
jer81
23 jul 2017 13:30
mkoningstein schreef: ↑23 jul 2017 13:16
Gisteren ook een collega die een foto had genomen van een wielrenner die een kruispunt oversteekt maar niet het fietspad nam. Uiteraard is dit niet correct, maar door het plaatsen van die foto op social media met de kop 'weer zo'n k-t wielrenner' ben je wel bezig met stigmatiseren. Ik heb hem hier ook op aangesproken, maar uiteraard kreeg ik weer een stortvloed aan linkjes toegestuurd van artikels waar wielrenners aso's waren en ongelukken veroorzaakten.
Kunnen we niet van elke groep die gebruik maakt van de openbare weg een stortvloed aan verkeerde dingen opnoemen? De elektrische brigade, de scholier, de vertegenwoordiger in leaseauto, de bouwvakker in zijn witte busje, de mountainbikers door het bos, de ruiters, de groepjes joggers enz enz.
Ik kan met 40.000 km per jaar in de auto genoeg vertellen over automobilisten, al dan niet uitgekristalliseerd op verschillende type voertuigen, van motoren tot bedrijfsbusjes en van vrachtwagens tot a segment auto's.
Maar dit is het land waar je als onschuldige Suzuki Swift rijder van de weg wordt gedrukt omdat een maand eerder een man met een zelfde type auto op de koningin afreed in Apeldoorn.
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 13:31
Daar ben ik het helemaal mee eens, dat had ik ook in mijn stukje gezet. Gewoon stoppen voor rood, fietspaden nemen, enz. Zoals we het allemaal geleerd hebben. Maar om dan een foto te nemen en op social media te delen wakker je wel de woede aan.
Je zou voor de gein eens moeten bijhouden hoeveel niet-wielrenners hetzelfde doen. Vooral schoolgaande jeugd. Ik praat het niet goed, zeker niet, maar om nu enkel de wielrenners te beschuldigen gaat ver.
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 13:33
jer81 schreef: ↑23 jul 2017 13:30
Maar dit is het land waar je als onschuldige Suzuki Swift rijder van de weg wordt gedrukt omdat een maand eerder een man met een zelfde type auto op de koningin afreed in Apeldoorn.
Het lijkt inderdaad iets typisch Nederlands te zijn. Ik weet niet hoe het in overige landen om ons heen gaat, maar daar lijkt iedereen wat meer rekening te houden met elkaar.
-
RVV
- Forum-lid
RVV
23 jul 2017 13:48
JoostG schreef: ↑22 jul 2017 12:56
Ik had gisteren weer een bijzonder ervaring tussen Kolhorn en Middenmeer. Ik rijd op een polderweg en er komt een oranje vuilniswagen aangereden. Hij maakt geen aanstalten om mij meer ruimte te bieden terwijl ik al volledig rechts het laatste reepje asfalt benut. Er is een beide kanten van de weg een ruime berm met gras. Ik probeer oogcontact te maken met de bestuurders. Deze kijkt mij lachend aan en stuurt zelfs nog meer in mijn richting. Gelukkig gaat het allemaal niet zo hard en kan ik door de berm passeren. Klaarblijkelijk zijn we echt vogelvrij verklaard als zelfs 'beroeps' vervoerders dit gaan doen.
Hmmm ik maak ook regelmatig dit soort situaties mee en dan stop ik gewoon even in de berm om zo'n grote jongen (vrachtauto/trekker/landbouwvoertuig) de ruimte te geven. Die actie van die chauffeur is ook aso. Maar die stuurt een vuilniswagen van 20 ton ook niet even een natte berm in, ding kan vastlopen of bij een steile berm omslaan. Nogmaals daarmee praat ik gedrag niet goed maar alleen omwille je eigen veiligheid had je hier ook op kunnen anticiperen. We willen allemaal onze plek op de weg opeisen maar soms gaat het gewoon niet. Mijn ervaring als je stopt. Dan krijg je ook altijd een vriendelijk opgestoken hand.
-
fietsvogel
- Forum-lid
fietsvogel
23 jul 2017 13:59
ik ben van mening dat het verkeer in Nederland overgereguleerd is. Overal verkeerslichten terwijl er soms geen verkeer is op kruispunten ed.
Tja, ga je dan een minuut wachten voordat de verkeerlichten netjes hun cycles afgemaakt hebben....?
Ik in ieder geval niet, soms ook niet in de auto als ik 100% zeker weet dat er geen onveilige situatie ontstaat.
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 13:59
Ik had gisteren weer een bijzonder ervaring tussen Kolhorn en Middenmeer. Ik rijd op een polderweg en er komt een oranje vuilniswagen aangereden. Hij maakt geen aanstalten om mij meer ruimte te bieden terwijl ik al volledig rechts het laatste reepje asfalt benut. Er is een beide kanten van de weg een ruime berm met gras. Ik probeer oogcontact te maken met de bestuurders. Deze kijkt mij lachend aan en stuurt zelfs nog meer in mijn richting. Gelukkig gaat het allemaal niet zo hard en kan ik door de berm passeren. Klaarblijkelijk zijn we echt vogelvrij verklaard als zelfs 'beroeps' vervoerders dit gaan doen.
Ik kom zelf uit Schagen en rijd dus in dezelfde regio. Helaas is het nogal lastig om hier de polderwegen te vermijden als je eens een andere route kiest. De auto's rijden daar vaak ook alsof het een racetrack is. Je hartslag gaat telkens omhoog als je er weer 1 aan hoort komen van achter je.
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 14:00
fietsvogel schreef: ↑23 jul 2017 13:59
ik ben van mening dat het verkeer in Nederland overgereguleerd is. Overal verkeerslichten terwijl er soms geen verkeer is op kruispunten ed.
Tja, ga je dan een minuut wachten voordat de verkeerlichten netjes hun cycles afgemaakt hebben....?
Ik in ieder geval niet, soms ook niet in de auto als ik 100% zeker weet dat er geen onveilige situatie ontstaat.
Dat is ook weer zo. Overigens rijd ik dan alleen door rood als ik zeker weet dat niemand het ziet zodat ik niet bijdraag aan het negatieve beeld. Zo erg is het inmiddels
-
Quarantanove
- Forum-lid
Quarantanove
23 jul 2017 14:06
mkoningstein schreef: ↑23 jul 2017 14:00
fietsvogel schreef: ↑23 jul 2017 13:59
Dat is ook weer zo. Overigens rijd ik dan alleen door rood als ik zeker weet dat niemand het ziet zodat ik niet bijdraag aan het negatieve beeld. Zo erg is het inmiddels
Hier heb ik dus geen goed woord voor over. Typisch dus zelf je eigen regeltjes maken en goed lullen. En dan je verbazen dat er anderen zijn die eigen rechter spelen .
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 14:30
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als er geen overig verkeer is sta je dus te wachten op niemand, terwijl je met doorrijden niemand tot last bent, niemand die het ziet. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die op een leeg kruispunt gaat staan wachten. Uiteraard staat je het vrij om dit wel te doen, maar laten we eerlijk zijn: ik denk dat 90% van de mensen, en dan heb ik het niet alleen voer wielrenners, maar 'gewone' fietsers, bromfietsers, wandelaars en wellicht in mindere mate automobilisten dan gewoon doorrijd.
Nogmaals, niet om het goed te praten, rood licht betekent nog steeds verplicht stoppen, maar enige nuance mag best.
-
mkoningstein
- Forum-lid
mkoningstein
23 jul 2017 15:30
Nogmaals, nuance is nogal nodig, ook in dit geval. Ik doe dit zeker niet op onoverzichtelijke kruisingen. Maar als ik een lege weg zie, van een paar honderd meter, steek ik over inderdaad. Ik ben echt niet van plan om risico te lopen als kwetsbare verkeersdeelnemer. Als er ook maar enigszins een mogelijkheid is dat ik iets niet gezien heb dan wacht ik ja. Het is echt niet zo dat ik elk kruispunt zomaar oversteek. Ik geef alleen maar aan dat er momenten zijn waar 90% van de verkeersdeelnemers door zouden lopen, en ik wellicht ook.
-
JoostG
- Forum-lid
JoostG
23 jul 2017 16:00
RVV schreef: ↑23 jul 2017 13:48
Hmmm ik maak ook regelmatig dit soort situaties mee en dan stop ik gewoon even in de berm om zo'n grote jongen (vrachtauto/trekker/landbouwvoertuig) de ruimte te geven. Die actie van die chauffeur is ook aso. Maar die stuurt een vuilniswagen van 20 ton ook niet even een natte berm in, ding kan vastlopen of bij een steile berm omslaan. Nogmaals daarmee praat ik gedrag niet goed maar alleen omwille je eigen veiligheid had je hier ook op kunnen anticiperen. We willen allemaal onze plek op de weg opeisen maar soms gaat het gewoon niet. Mijn ervaring als je stopt. Dan krijg je ook altijd een vriendelijk opgestoken hand.
Daar heb je zeker gelijk in en ik rijd ook juist ook heel defensief. Hier was genoeg ruimte, en was het heel overzichtelijk (kaarsrechte weg). Wat deze bestuurder deed was niet nodig en zo bewust. Spelletje wie durft het langs zijn koers vast te houden in een vrachtwagen tegen een wielrenner.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
RKN
- Forum-lid
RKN
23 jul 2017 16:39
jer81 schreef: ↑23 jul 2017 12:39
Misschien moeten we maar eens een meldpunt op gaan richten waarbij we reacties die aanzetten tot geweld jegens wielrenners kunnen melden zodat er aangifte van gedaan kan worden.
Dit lijkt me nou een uitstekend iets voor de NTFU (of andere soortgelijke club) om een keer actie op te ondernemen...
Het lijkt me persoonlijk iig zeker geen verkeerd iets om juist de terreur tegen wielrennerts eens wat beter op de kaart te zetten