Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5239
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 nov 2017 16:35

havana schreef: 05 nov 2017 14:23

Waar ik nog moeite mee heb is het volgende. Als je een hoogteslag eruit haalt dan onstaat toch weer een zijdelingse slag. Haal je die er dan weer uit krijg je weer een hoogteslag. Dit zal mijn onervarenheid zijn denk ik. Vroeg me af of hier een systeem voor is?

Voor nu is het wiel goed recht met minimale hoogteslag.

Als je bij een hoogteslag de spaken van beide zijden (bij een symmetrisch wiel) evenveel aantrekt of losdraait om je hoogteslag te verwijderen zal er geen zijslag ontstaan. Afhankelijk van de hoogteslag moet je deze over een voldoende aantal spaken verdelen.

De lasnaad van een velg vertoont soms een verhoging, dit is geen hoogteslag en die probeer je dan best ook niet te verwijderen.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 05 nov 2017 19:50

havana schreef: 05 nov 2017 14:23 Waar ik nog moeite mee heb is het volgende. Als je een hoogteslag eruit haalt dan onstaat toch weer een zijdelingse slag. Haal je die er dan weer uit krijg je weer een hoogteslag. Dit zal mijn onervarenheid zijn denk ik. Vroeg me af of hier een systeem voor is?
Een youtube film die ik erg leerzaam vond, met name op het gebied van het richten was die van Ashley Malcolm van Brockley Bikes: https://www.youtube.com/watch?v=Uz3odeqJb_Y. Houdt de popcorn bij de hand want hij duurt wel even.

En het eerste achterwiel lukte mij destijds het gemakkelijkst met de tip van Ric Hjertberg van Wheelfanatyk: http://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel- ... t-to-left/.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5239
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 nov 2017 18:30

Het voordeel van rechts naar links bouwen van een achterwiel heeft te maken tijdswinst; het maakt het bouwen niet eenvoudiger en ik zou het dan ook niet aanraden voor een beginner.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 nov 2017 19:42

Zie ik niet zo, ik doe het al jaren zo, maar toen ik ermee begon was ik allang geen beginner meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 06 nov 2017 20:37

lugosi schreef: 06 nov 2017 18:30 Het voordeel van rechts naar links bouwen van een achterwiel heeft te maken tijdswinst; het maakt het bouwen niet eenvoudiger en ik zou het dan ook niet aanraden voor een beginner.
Het geeft zeker niet alleen tijdwinst, mijn ervaring is dat het verwijderen van de hoogteslag gemakkelijker gaat omdat je alleen aan de drive side nippels draait.
Het enige 'lastige' aan deze methode is hoeveel spanning je initieel op de drive side spaken moet zetten. Ik zet ze op zo'n 65% van de beoogde eindspanning en dat levert mij doorgaans een goed resultaat. Maar hier krijg je gauw genoeg gevoel voor. Het gebruik van een spaakspanningsmeter is hierbij uiteraard wel handig.
En het verwijderen van de zijwaartse slag gaat vervolgens ook weer makkelijker omdat je voornamelijk aan de non-drive side nippels draait.

Toen ik er mee begon was ik nog een complete noob dus ook beginners kunnen imho deze methode gerust hanteren.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28001
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2017 21:07

We gaan het eens proberen deze week. Dank voor de tips in ieder geval.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4703
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 nov 2017 13:59

Voor mijn reserve (weg) mtb set wielen 26 inch twijfel ik over de spaken. Ik zou Sapim D-Light spaken nemen, maar die lijken niet verkrijgbaar in de juiste lengte. (en zijn ook niet op lengte te maken)
Nu vroeg ik mij af of ik in plaats van spaken met maat 14 (2mm) ook spaken van maat 15 (1.8mm) kan monteren? Dan kan ik namelijk een dubbel butted spaak van DT swiss steken (1.8 - 1.6 - 1.8)
Krijg ik mijn wiel voldoende sterk met een dergelijke spaak, en past de nippel goed in een standaard velg?
Ik vind hier niet heel veel info over online. En ik wil vanwege het gebruik met wegbanden op de weg, wel een zo licht mogelijke set spaken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 15:09

Ik zou het niet doen en gewoon Sapim Race 2,0/1,8 nemen met de sterkere bochten.
Wat win je met die paar gram , daar merk je gegarandeerd niks van.
ALS wat anders , dan Sapim Laser.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28001
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2017 15:37

In dit filmpje zie je ZKH Ernie Frieke vanaf 4:30 het wiel op meerdere wijzen "mishandelen". Wat is de mening van de experts? Echt nodig of niet? Ik vraag het omdat je het niet in alle handleidingen voorbij ziet komen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 nov 2017 16:15

Afdrukken van de velg zodat alle spaken (stapsgewijs) even los komen te staan is in mijn optiek afdoende. Mochten er spaken getordeerd zijn dan draaien die terug als ze niet meer op spanning staan, de andere spaken zet je extra op rek en komen dan ook in de juiste positie terecht. Proof of the pudding is als je met een wiel de eerste keer weg rijdt, als je dan allemaal spaken hoort pingen heb je niet genoeg je best gedaan.
Ernie moet z'n hoge prijzen verantwoorden, dan moet je net doen alsof 't een heel ingewikkeld en complex proces is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 16:16

De handelingen die je het "zetten" van de spaken zou kunnen noemen zijn zeer zeker nodig, dus hard op de velg drukken met de naaf op de grond, bijbuigen van de uiteinden en bochten in de trekrichting en terugdraaien van getordeerde spaken.
Over het doorJobst Brandt in zijn boek omschreven "stress relief", dus systematisch zwaar rekken van de spaken tot lokaal over de rekgrens (en dus ter plaatse plastisch vervormen) zijn de meningen verdeeld, mede omdat de kwaliteit van de spaken door betere fabricagemethoden beter is dan in de tijd dat Brandt met deze ideeen kwam (jaren '60-80).
Bij een wiel voor een stadsfiets doe ik het niet maar bij een racewiel doe ik altijd tussendoor 2 of 3 rondjes "stress relief" door met zware handschoenen de spaken in paren te grijpen en uit alle macht te knijpen, de bedoeling is dat de na het fabriceren (van de spaak) nog aanwezige ingebouwde materiaalspanningen "af te laten"en aldus een potentiele vermoeiingsbreuk te voorkomen.
Vooral van belang voor de bochten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5239
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 nov 2017 17:01

havana schreef: 07 nov 2017 15:37 In dit filmpje zie je ZKH Ernie Frieke vanaf 4:30 het wiel op meerdere wijzen "mishandelen". Wat is de mening van de experts? Echt nodig of niet? Ik vraag het omdat je het niet in alle handleidingen voorbij ziet komen.
Eigenlijk staat het antwoord allemaal in het boek van Musson (dat je gebruikt, dacht ik).

Persoonlijk zou ik niet te gek gaan afdrukken (sterke mensen kunnen een velg echt stukmaken), maar eerder zoals Keezx zegt, stevige handschoenen en knijpen maar. Spaken beetje bijplooien bij de naaf en richten bij de velg.

Plaats reactie