Irritatie door honden uitlaters
@KaWouter. Een loslopende hond op zich is niet het probleem. Als zo'n eentje grommend door een heg komt zetten, ga ik echter ook niet rustig fietsen. Dan ga ik harder fietsen totdat ik buiten het gebied ben dat de hond als zijn territorium beschouwd. Zo'n gedrag heeft niks met schrikken te maken. Het is meer een waakhond die niet weet waar de erfgrens ligt. Als ik hem eerder spot, draai ik ook wel eens om.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
@Kawouter, Allemaal leuk en aardig dat jij er zo over denkt, maar juridisch gezien werkt het zo niet. Als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor wat de hond doet, niets ingewikkelds aan. Als de hond achter hardlopers en MTB'ers aan gaat dan is dat dus geen plaats waar loslopen een verstandig idee is.
Ik heb het over mezelf als ik de hond uitlaat. IK vermijd die plekken, jij hoeft dat niet te doen.
Dat doe ik ook. Die hond is geconditioneerd om jou weg te jagen.EmPeHa schreef: ↑07 aug 2017 13:28 @KaWouter. Een loslopende hond op zich is niet het probleem. Als zo'n eentje grommend door een heg komt zetten, ga ik echter ook niet rustig fietsen. Dan ga ik harder fietsen totdat ik buiten het gebied ben dat de hond als zijn territorium beschouwd. Zo'n gedrag heeft niks met schrikken te maken. Het is meer een waakhond die niet weet waar de erfgrens ligt. Als ik hem eerder spot, draai ik ook wel eens om.
Dat je het probeert uit te leggen snap ik. Maar ik ben van mening dat onder geen enkele omstandigheid een hond een loper, fietser, of wie dan ook zomaar mag aanvallen. Dit moet ten alle tijden worden voorkomen door honden altijd aangelijnd te houden als ze niet binnen een afgesloten omheining/uitlaatplek zijn. Of gewoon geen honden als huisdier houden.
Ik kom toch heel regelmatig goed opgevoede honden tegen, die zonder problemen los lopen en mensen en dieren met rust laten. Wat dat betreft zijn het net wielrenners, die enkele onopgevoede honden verpesten het voor de rest ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Maar het probleem is dan nog steeds dat ik niet van tevoren kan inschatten of die hond wel of niet op mij gaat reageren en dus pas ik bij voorbaat maar mijn snelheid aan, zodat ik de mogelijkheid heb om op zijn gedrag te anticiperen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Maar het probleem is dan nog steeds dat ik niet van tevoren kan inschatten of die hond wel of niet op mij gaat reageren en dus pas ik bij voorbaat maar mijn snelheid aan, zodat ik de mogelijkheid heb om op zijn gedrag te anticiperen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Ja,.... ik denk ook na voordat ik een hond zomaar benader. Geen zin in onverwachte dingen, geen zin in een hondenbeet, geen zin in een discussie met de eigenaar van Fikkie en ook geen zin in om achterna gezeten te worden. Ik denk dus voordat ik doe.
maar toch,...... maar toch,.....
Er knaagt iets. Waarom moet ik rekening houden met die hond? Waarom moet ik weten hoe een hond zicht gedraagt en wat dan het beste gedrag is om een conflict te vermijden? Behalve honden zijn er ook nog katten, paarden, schapen en ganzen om rekening mee te houden. Elk beest heeft weer zijn eigen kenmerken ik moet bijna volleerd bioloog zijn om alle gedrag goed in te schatten en adequaat te handelen. Maar behalve dieren zijn er ook nog kleine kinderen, slechte horende oude van dagen, whaptappende schooljeugd, onoplettende e-bikers en fietspad terroriserende wielrenners. Wederom allemaal met andere omgangsvormen en die moet ik ook nog eens onderkennen en er naar handelen.
Ik wil best een beetje rekening houden met anderen maar het mag best wel van twee kanten komen. Houdt er ook nog iemand rekening met een eenzame renner op een koersfiets (ik dus)? Of is het een idee als iedereen zich gewoon aan de wet en regelgeving gaat houden in Nederland?
maar toch,...... maar toch,.....
Er knaagt iets. Waarom moet ik rekening houden met die hond? Waarom moet ik weten hoe een hond zicht gedraagt en wat dan het beste gedrag is om een conflict te vermijden? Behalve honden zijn er ook nog katten, paarden, schapen en ganzen om rekening mee te houden. Elk beest heeft weer zijn eigen kenmerken ik moet bijna volleerd bioloog zijn om alle gedrag goed in te schatten en adequaat te handelen. Maar behalve dieren zijn er ook nog kleine kinderen, slechte horende oude van dagen, whaptappende schooljeugd, onoplettende e-bikers en fietspad terroriserende wielrenners. Wederom allemaal met andere omgangsvormen en die moet ik ook nog eens onderkennen en er naar handelen.
Ik wil best een beetje rekening houden met anderen maar het mag best wel van twee kanten komen. Houdt er ook nog iemand rekening met een eenzame renner op een koersfiets (ik dus)? Of is het een idee als iedereen zich gewoon aan de wet en regelgeving gaat houden in Nederland?
Live fast; die young. mijn blog
Daar hoef ik geen rekening mee te houden, dat moet de eigenaar van de hond doen. Daarvoor is de hondenriem ooit uitgevonden.
Ik ben echt een dierenliefhebber en heb heus begrip voor honden, paarden, Schotse hooglanders, nestelende buizerds en wat voor beesten je nog meer je onderweg tegen kunt komen die gevaarlijk kunnen zijn. Maar beesten met zichtbaar aanwezige baasjes behoren in eerste instantie wel door baasje in toom gehouden te worden en niet door mij. Als mensen daar geen zin in hebben of dat niet kunnen is dat hun tekortkoming en niet die van mij. Jullie hoeven ook mijn kat niet te voeren...
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Veni. Vidi. Fietsie.