Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop racefiets financieren

walter-
Forum-lid HC

walter- 29 nov 2017 11:10

Uiteindelijk gaat het om consumentenkrediet. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_op_ ... tenkrediet

Fiets of tv; maakt weinig uit. En gezien de wetgevingen verschillen vooral naar bescherming van de consument (tegen zichzelf en tegen 'oneerlijke/onfaire contracten') krijg je wat verschillen per land/regio. En zeker in Amerika is leven op krediet populair (geweest?).

Verschillende verkoopkanalen hebben door dat als ze zelf krediet aanbieden dat ze 1. Aan het krediet extra kunnen verdienen 2. En/of meer van hun producten verkocht krijgen . Daarom dat je nu ook bij elektro en zeker auto's zowat overal kredieten kan aangaan. En soms zelf de echte nul procent kredieten (al is mijn positie dan: als nul procent krediet kan, dan moet kopen met een paar procent korting ook wel onderhandelbaar zijn).
Soms zit bij je kredietkaart al een optie afbetalen in schijven; misschien al voordeliger dan wat winkels voorstellen.
En in mijn ervaring geeft eigen bank altijd de beste voorstellen voor krediet. En moest dat niet zijn dan denk dat de handelaar het krediet gebruikt om een verkoop te sluiten. Maw hij verkoopt te duur en er moet weer iets van de prijs te onderhandelen zijn.

Ivm je ov jaarabonnement; dat kan je na 1 jaar maandelijks opzeggen; dus niet echt vergelijkbaar met een krediet waar je een hard contract aangaat al het geld terug te betalen. Wat er ook gebeurt... En de treinen zullen komende jaar wel blijven rijden; je fiets daarom niet.

Walter

Hockedome
Forum-lid

Hockedome 29 nov 2017 13:32

sillah75 schreef: 29 nov 2017 09:51

Dat gezonde voeding duur is , is dikke quatsch. Maak mij eens de prijs van
1 zak aardappelen van 5 kg
1kg prei
1 bloemkool of zelfs 2
1 kgr saucissen
4 koteletten

rijst , spaghetti en zelf spaghettisaus maken zijn nog goedkoper

dit is 2 dagen eten voor 4 personen ( en dan heb je nog aardappelen over)

ga eens met 4 man naar de frituur , mc donalds, kebab, enz maak daar de rekening van en dat is dan voor 1 dag .....
naar de frituur/McD etc is geen goed vergelijk. Dat is hetzelfde als "uit eten gaan". je betaalt tenslotte ook voor het bereiden, gebouwhuur etc.

dan moet er vergeleken worden met
2x 2.5 kg patat
doos 20 frikandellen
mayo/fritessaus.
dat is ook ruim genoeg voor 2 dagen 4 personen.

on-topic: er zijn zat manieren om een racefiets te financieren. Beste blijft in mijn optiek sparen tot je het kan betalen.
Geld lenen kost geld. hoe laag de rente ook is.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 nov 2017 14:14

Hockedome schreef: 29 nov 2017 13:32 Beste blijft in mijn optiek sparen tot je het kan betalen.
Ik zou zeggen, kies een combinatie van sparen en beleggen. Beleggen is de laatste jaren een stuk lucratiever gebleken dan sparen. Spaar wat je niet kunt missen. Eigenlijk is het niet meer dan oppotten, want rendement krijg je niet meer. Beleg voor extra rendement. Hoeveel je daarin zou kunnen steken is voor ieder verschillend.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 29 nov 2017 14:35

Zelf een fiets maken is het goedkoopst ! Wat Alu verzamelen en knutselen maar .

Marxten
Forum-lid

Marxten 29 nov 2017 15:26

Op mijn studielening heb ik een rente van 0.01%. Toevallig is dat bijna precies €3500,- (jeugdzonde, ik had het makkelijk zonder die lening kunnen doen. Sterker nog, afbetalen kan ik pas vanaf deze zomer... bijna 7 jaar nadat ik dit bedrag bijleende).
De rente bij de bank is (op mijn spaarrekening) 0.1%, en de inflatie is hoger dan dat. Je zou dus kunnen zeggen dat een studielening een goedkope financiering is.

Maar dat is natuurlijk niet waar het voor bedoeld is (de stufi staat al voldoende onder druk zonder dat nog meer studenten bijlenen en aan de rente erop 'verdienen') en het is ook niet voor iedereen beschikbaar, hoewel een stuk makkelijker aan te vragen dan persoonlijk krediet...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2017 15:45

Marxten schreef: 29 nov 2017 15:26 Op mijn studielening heb ik een rente van 0.01%. Toevallig is dat bijna precies €3500,- (jeugdzonde, ik had het makkelijk zonder die lening kunnen doen. Sterker nog, afbetalen kan ik pas vanaf deze zomer... bijna 7 jaar nadat ik dit bedrag bijleende).
De rente bij de bank is (op mijn spaarrekening) 0.1%, en de inflatie is hoger dan dat. Je zou dus kunnen zeggen dat een studielening een goedkope financiering is.

Maar dat is natuurlijk niet waar het voor bedoeld is (de stufi staat al voldoende onder druk zonder dat nog meer studenten bijlenen en aan de rente erop 'verdienen') en het is ook niet voor iedereen beschikbaar, hoewel een stuk makkelijker aan te vragen dan persoonlijk krediet...
Maar als je dan na je studie geen huis gefinancierd krijg, dan wordt het toch wel een hele vervelende lening voor een dure fiets.

Marxten
Forum-lid

Marxten 29 nov 2017 15:52

Tot begin dit jaar was je niet verplicht een studielening als schuld aan te geven en hoefde het dus geen invloed te hebben op je maximale hypotheek (tenzij je het wel aangaf, natuurlijk).

Vanaf begin dit jaar is dat wel verplicht en heeft het best een behoorlijke invloed erop, maar kan je ook voortijdig volledig aflossen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2017 15:56

Marxten schreef: 29 nov 2017 15:52 Tot begin dit jaar was je niet verplicht een studielening als schuld aan te geven en hoefde het dus geen invloed te hebben op je maximale hypotheek (tenzij je het wel aangaf, natuurlijk).

Vanaf begin dit jaar is dat wel verplicht en heeft het best een behoorlijke invloed erop, maar kan je ook voortijdig volledig aflossen.
Dus zou je beter die fiets cash kunnen betalen.
Op deze manier gaat er wel van alles door elkaar lopen in dit topic, maar om je studieschuld op te hogen om een dure racefiets te kopen, lijkt me dus ook weer niet een heel slim idee.

Marxten
Forum-lid

Marxten 29 nov 2017 16:01

Dat het beter is om je fiets cash te doen ben ik volledig met je eens, dat het niet een slim idee lijkt ben ik ook met je eens. Lenen in het algemeen vind ik niet verstandig (en toch deed ik het...)

Maar er wordt wel gevraagd naar mogelijkheden en dit is er 1, voor iig een klein deel van de populatie.

(overigens zie ik het nog niet voor me dat ik binnen nu en de komende 2, 3 jaar een hypotheek aan ga vragen. Dat zou 10 jaar laten tussen het aangaan van de lening en consequenties ervan, ruim langer dan de meeste kredieten lopen)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 nov 2017 16:24

Studielening heb je nu toch al verplicht, als je een master wilt volgen.
Voor mij was het een noodzaak, vanuit waar ik vandaan kwam.
Dat is niet chill als je inderdaad 10 jaar later een huis wilt kopen, alhoewel de verplichting van melden alleen zit op een NHG hypotheek, wordt het ook bij een gewone hypotheek wel gevraagd. Staat alleen niet BKR geregistreerd. Voor je maandlasten is het altijd fijner om de studielening zo laag mogelijk te houden, en als je vermogen ervoor hebt, af te lossen.
Maar goed, je kan ook tijdens je studie een bijbaan nemen, ipv ontwikkelen door het doen van commissiewerk, bestuurswerk of topsport. (mits je geen technische studie doet, want daar valt amper naast te werken door de vele contacturen). Mijn voorkeur heeft het dan toch om te investeren in brede vaardigheden naast je studie.

Neemt niet weg, studeer je, heb je toch al een lening, vind je het dan geen bezwaar daar nog dieper in de schulden te gaan... qua rentekosten is er weinig voordeliger dan de studielening bij de DUO....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Marxten
Forum-lid

Marxten 29 nov 2017 16:27

3x de zomer doorgewerkt, 1 jaar avonduren bij de mcdonalds tot half 4 's nachts naast stage en school, collegegeld en boeken waren altijd 1 september al afbetaald.
(Grootste) deel van de lening is de prestatiebeurs van mijn eerste studie, waar ik eigenlijk nooit aan had moeten beginnen...

sillah75
Forum-lid

sillah75 30 nov 2017 20:05

MarkVeenstra schreef: 29 nov 2017 16:24 Studielening heb je nu toch al verplicht, als je een master wilt volgen.
Voor mij was het een noodzaak, vanuit waar ik vandaan kwam.
Dat is niet chill als je inderdaad 10 jaar later een huis wilt kopen, alhoewel de verplichting van melden alleen zit op een NHG hypotheek, wordt het ook bij een gewone hypotheek wel gevraagd. Staat alleen niet BKR geregistreerd. Voor je maandlasten is het altijd fijner om de studielening zo laag mogelijk te houden, en als je vermogen ervoor hebt, af te lossen.
Maar goed, je kan ook tijdens je studie een bijbaan nemen, ipv ontwikkelen door het doen van commissiewerk, bestuurswerk of topsport. (mits je geen technische studie doet, want daar valt amper naast te werken door de vele contacturen). Mijn voorkeur heeft het dan toch om te investeren in brede vaardigheden naast je studie.

Neemt niet weg, studeer je, heb je toch al een lening, vind je het dan geen bezwaar daar nog dieper in de schulden te gaan... qua rentekosten is er weinig voordeliger dan de studielening bij de DUO....
Straf , Amerikaanse toestanden ! :( Vandaar dat zoveel Nederlanders in België komen studeren !
Wij betalen alleen maar meer voor:
internet+mobiel bellen+digitale TV
elektriciteit
watervoorziening
alle verbruiksgoederen in de supermarkt
ons eigen bier (Jupiler en Leffe , vandaag nog in journaal)
....
al deze dingen zijn bij ons de duurste van Europa , dankzij onze regeringen
maar moest je voor studies moeten lenen dan zou er echt wel oorlog uitbreken :)
Laatst gewijzigd door sillah75 op 30 nov 2017 20:11, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie