Parijs-Brest-Parijs 2019
De belangrijkste hard geformuleerde eis dat je achterverlichtering een continue stand moet hebben. Er mag een knipperstand op zitten maar die mag je niet gebruiken. Gebruik dus ook geen Garmin bikeradar.
Daarnaast moet je je verlichting altijd bij je hebben, je mag je afneembare lampen dus niet in een volgwagen leggen.
De koplamp moet krachtig zijn zonder te verblinden. Gebruik je een gewone goede koplamp zoals een Edelux of eentje van B&M dan is dat prima in orde. Gebruik je een goedkoop chinees ding, dan ben je niet populair 's nachts.
Zorg ook voor een reserveverlichting zowel voor als achter. Die hoeft niet vast op je fiets te zitten (is wel zo handig) maar moet je ook in het donker zonder hulp kunnen monteren.
het belangrijkste is dat je gewoon niet zonder licht komt te zitten.
De lampen moeten krachtig genoeg zijn voor een regenachtige nacht in de Bretonse bossen. Lampen waarmee je tussen de Westlandse kassen genoeg ziet zijn meestal niet genoeg voor Bretagne.
Op zich is de route goed uitgepijlt, wel opletten of je Brest of Parijs volgt . Na de helft veranderd de kleur. Ook in het donker zijn de pijlen redelijk te volgen. Een track erbij vind ik wel handig. Ook om bochten aan te zien komen in afdalingen.
Qua verlichting, de wegen zijn op veel stukken slecht verlicht en heel donker en het wegdek niet best. Wil je delen in het donker rijden (wat voor de meeste bijna niet anders kan), is wat extra verlichting geen overbodige luxe. Ik reed stukken met hoofd en reserve verlichting om nog een beetje vaart te kunnen maken in afdalingen en gaten in de weg te vermijden.
Ook waren de nachten 4 jaar terug koud en was ik blij met winterhandschoenen.
Qua verlichting, de wegen zijn op veel stukken slecht verlicht en heel donker en het wegdek niet best. Wil je delen in het donker rijden (wat voor de meeste bijna niet anders kan), is wat extra verlichting geen overbodige luxe. Ik reed stukken met hoofd en reserve verlichting om nog een beetje vaart te kunnen maken in afdalingen en gaten in de weg te vermijden.
Ook waren de nachten 4 jaar terug koud en was ik blij met winterhandschoenen.
Parijs-Brest-Parijs 2023
Het is heel druk met fietsen op controleposten. Een herkenbaar iets aan je fiets scheelt veel zoekwerk en een klein slotje is geen overbodige luxe. Ook waren het in mijn herinnering complete dorpsfeesten en was het druk (en gezellig).
Parijs-Brest-Parijs 2023
Enig idee waar je een betrouwbare track kunt downloaden?
Gewoon op www.Paris-Brest-paris.org onder The ride. Staat wel onderverdeeld per etappe, maar kunnen makkelijk aan elkaar geplakt worden. Ik vond per etappe wel handig, wist ik wanneer ik moest stempelen.
Parijs-Brest-Parijs 2023
Dank voor je duidelijke antwoord Ivo.
De beide voorbeelden die je geeft zijn beide lampen die naar mijn idee worden gebruikt met een dynamo. Is dat ook een vereiste? Of mag je gewoon rijden met oplaadbare lampen. In combinatie met een batterypack of een powerbank. Zelf beschik ik over een Lezyne 1100i met een bijbehorende powerbank. Dat is ruimschoots genoeg gebleken om om een nachtje door te fietsen.
De beide voorbeelden die je geeft zijn beide lampen die naar mijn idee worden gebruikt met een dynamo. Is dat ook een vereiste? Of mag je gewoon rijden met oplaadbare lampen. In combinatie met een batterypack of een powerbank. Zelf beschik ik over een Lezyne 1100i met een bijbehorende powerbank. Dat is ruimschoots genoeg gebleken om om een nachtje door te fietsen.
De Edelux is inderdaad een dynamolamp, B&M heeft zowel dynamo als akku en batterijlampen.
Voor wat betreft je Lezyne, uit de Lezyne marketing blurb:
Daarnaast zou ik een 2e lamp aan je fiets monteren, iedere lamp kan kapot en dan is een reserve beter.
Zonder verlichting rijden betekent bij PBP grote problemen (en de pakkans is groot).
Voor wat betreft je Lezyne, uit de Lezyne marketing blurb:
Dit klinkt als het weggooien van licht en het verblinden van tegenliggers. Controleer daar goed op.De stralen worden niet in een rechte straal, maar in een waaierstraal geprojecteerd. Dit garandeert een zicht van 180 graden.
Daarnaast zou ik een 2e lamp aan je fiets monteren, iedere lamp kan kapot en dan is een reserve beter.
Zonder verlichting rijden betekent bij PBP grote problemen (en de pakkans is groot).
Mijn voorkeur gaat uit naar een accu of batterij lamp. Maar die moet dus een mooie rechte straal hebben en niet uitwaaieren. Is er iemand die verlichting heeft die aan die eisen voldoet en die daar goede ervaringen mee heeft. Ik neem aan dat we hier gewoon naam en toenaam mogen noemen.
Ik heb een b&m lamp op accu en Philips bikeled op batterij. Die laatste is geloof ik niet meer te koop en red het een krappe nacht op 4 batterijen. B&m ging op een nieuwe accu bijna 2 nachten mee, maar nu net 1 nacht.
Parijs-Brest-Parijs 2023
B&M gebruikt bij bepaalde modellen high end batterij en dynamolampen dezelfde kop. Het resultaat is dus nagenoeg hetzelfde. In batterijvariant is dit het volgende model:
https://www.bike-components.de/en/busch ... ed-p38242/
Met 2 van die lampen op het stuur kom je PBP wel door. Je redt het niet met 1 set batterijen op vol vermogen voor 1 nacht. Met 2 lampen kom je de hele nacht wel door + je hebt voor de snellere afdalingen een 2e licht om bij te steken.
Ik heb er een op m'n fiets als reservelamp.
https://www.bike-components.de/en/busch ... ed-p38242/
Met 2 van die lampen op het stuur kom je PBP wel door. Je redt het niet met 1 set batterijen op vol vermogen voor 1 nacht. Met 2 lampen kom je de hele nacht wel door + je hebt voor de snellere afdalingen een 2e licht om bij te steken.
Ik heb er een op m'n fiets als reservelamp.