Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

verzet om te gaan klimmen

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 13 jan 2019 13:45

Toont deze hele discussie niet gewoon aan hoe persoonlijk het te gebruiken verzet is? Het is volgens mij onmogelijk om hier steekhoudend advies op te geven zonder iemand zijn niveau en rijstijl te kennen.
Laatst gewijzigd door Kluus op 13 jan 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 jan 2019 13:46

Idd ;-). Goede conclusie...

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 13 jan 2019 13:55

walter- schreef: 13 jan 2019 13:43
En oefenen in de Ardennen is goed. Maar gaat je nog niet vertellen hoe lastig het is om vele kms +8% te rijden.
Misschien geeft het wel een indicatie hoeveel vermogen je kan trappen zonder rustpauzes (zoals op het vlakke). En eventueel kan je dan doorrekenen wat het wordt bij 8a10 procent (versus de 5-6 procent van een Ardennen klim.
In Luxemburg heb je de klim van Stolzembourg naar Putscheid, die in mijn herinnering zit als (grofweg) een kilometer 7%, een kilometer 10% en dan nog ruim een halve kilometer 12 tot 14%. (salite kent hem niet, het profiel op climbbybike lijkt m.i. niet te kloppen) Hoogteverschil 270 meter, dus (veel) te lang om als 'machtsklim' te rijden, en een 'onvriendelijk' profiel (steeds steiler) dus wellicht een van de betere testklimmen dicht bij huis.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jan 2019 14:10

:mrgreen: Dit onderwerp komt niet voor de 1ste keer aan bod :mrgreen:
Je kunt beter over hebben dan tekort komen,maar dat is met alles in het leven :lol:
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4981
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 jan 2019 16:09

Kluus schreef: 13 jan 2019 13:45 Toont deze hele discussie niet gewoon aan hoe persoonlijk het te gebruiken verzet is? Het is volgens mij onmogelijk om hier steekhoudend advies op te geven zonder iemand zijn niveau en rijstijl te kennen.
Klopt helemaal , en het is eigenlijk zo simpel.
Eenieder die zich afvraagt welk verzet hij mee moet nemen naar de bergen of Limburg (Be) zou zo klein mogelijk moeten nemen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 13 jan 2019 17:46

Tijanus schreef: 13 jan 2019 13:55
walter- schreef: 13 jan 2019 13:43
En oefenen in de Ardennen is goed. Maar gaat je nog niet vertellen hoe lastig het is om vele kms +8% te rijden.
Misschien geeft het wel een indicatie hoeveel vermogen je kan trappen zonder rustpauzes (zoals op het vlakke). En eventueel kan je dan doorrekenen wat het wordt bij 8a10 procent (versus de 5-6 procent van een Ardennen klim.
In Luxemburg heb je de klim van Stolzembourg naar Putscheid, die in mijn herinnering zit als (grofweg) een kilometer 7%, een kilometer 10% en dan nog ruim een halve kilometer 12 tot 14%. (salite kent hem niet, het profiel op climbbybike lijkt m.i. niet te kloppen) Hoogteverschil 270 meter, dus (veel) te lang om als 'machtsklim' te rijden, en een 'onvriendelijk' profiel (steeds steiler) dus wellicht een van de betere testklimmen dicht bij huis.
Dat ding is heftig, veel heftiger dan jij nu beschrijft :). Genoeg andere leuke klimmen daar in de buurt die gelijkmatiger zijn maar wel redelijk steil en daarmee een stuk meer als 'klim' aanvoelen dan bv Limburgse heuveltjes. De Putscheidklim laat ik doorgaans liggen ;)

Grannus
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jan 2019 16:18

Grannus 15 jan 2019 09:48

Hoi, even Juniorke zijn topic kapen - maar met hetzelfde onderwerp. Inmiddels heb ik besloten dit jaar de Stelvio te gaan beklimmen, nu op de eigen fiets. Zit nu 11-28 op. Ik wil minstens 32 achter, ms wel 34 (op de Ventoux verleden jaar heb ik op de huurfiets zowel via Bedoin als via Malaucene lange tijd de 32 gedraaid en had graag nog lichter willen gaan). Ik twijfel over de 34 aangezien ik weer meer kms in de benen zal hebben, hopelijk scheelt dat.
Als ik het goed begrepen heb kan met een lange kooi (105 5800 GS) zonder meer 32 of 34 achter monteren, maar heb ik voor de laatste een langere ketting nodig? Klopt dat? Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Voor heb ik 50-34T.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2019 10:33

Om van een 28 naar een 34 te gaan, heb je zeker een langere ketting nodig (of ze moest voor de 28 al te lang gemaakt zijn)

Op mijn gravel fiets heb ik een 34 achteraan en de ketting is daarop afgesteld. Ik kan dan ook probleemloos met de weg cassette rijden (11-28), de ketting zou dan korter kunnen maar dat hoeft niet. Dus als je echt een 34 wil steken, gewoon de ketting daar al op voorzien bij de volgende wissel (je huidige ketting gaat tegen dan zeker al eens aan vervanging toe zijn)
Afbeelding

Grannus
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jan 2019 16:18

Grannus 15 jan 2019 10:59

Ah, dank je TL@.
Mijn ketting en cassette zijn nu al aan vervanging toe schijnt, die ga ik binnenkort (laten) wisselen.
Ik heb al een nieuwe 11-28 cassette liggen, ketting moet ik nog gaan halen.
Is het niet beter om aparte kettingen voor beide cassettes te nemen of is dat echt onzin en kan het net zo goed met 1 (langere) ketting?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jan 2019 11:23

Ik zou gewoon de ketting regelmatig meten en vervangen als dat nodig is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2019 14:57

Zoals Keezx zegt: de ketting op tijd vervangen (controleren met een kettingtootlje) en de cassettes door elkaar gebruiken, zo doe ik het altijd.

Wanneer bij een nieuwe ketting het niet allemaal 100% meer is (ketting springt over) dan moet de volgende keer de cassette ook vervangen worden (na 1 of 2 ritjes zal de ketting trouwens niet meer overspringen op de oude cassette als die nog maar stilaan aan het verslijten is)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13740
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2019 15:40

Met een lange kooi achterderrie wil het wel eens wat minder schakelen als je met een wat te lange ketting rijd. Maar zolang je geen problemen ervaart kun je dat gewoon doen.

Ik gebruik wel een verschillende ketting, maar meer om mijn dure bergcassette te sparen, daar gebruik ik altijd een nieuwe op elk seizoen en ik rijd vaak maar een 1500 tot 200km in de bergen, die ketting rijd ik dan op, op mijn goedkopere cassette.

Plaats reactie