Ernie C. schreef: ↑12 jun 2020 00:26
Goudhaantje schreef: ↑11 jun 2020 22:19
Ik vind schakelen met eTap zo fijn. Ik zou nooit meer anders willen. Wat ik ook erg fijn vind is dat je zelf een finetuning kan doen als bepaalde versnellingen niet zo mooi lopen. Gewoon tijdens het fietsen.
Dat komt één keer per setje kabels die ik monteer voor. Voor de rest hoef ik niks af te stellen tijdens de rit.
Ik vind de meerprijs nogal fors voor zulk klein ongemak.
walter- schreef: ↑12 jun 2020 11:20
Dan moet je wel tijdens het fietsen je herinneren wat de combinatie van toetsen was voor het bijregelen. Ik betwijfel echt of iemand dat ooit al gedaan heeft.
Maar idd etap is zalig op verschillende manieren.
Moest je echter onderweg moeten fijnregelen zou dat eigenlijk een zeer negatief punt zijn dat zoiets überhaupt nodig is...
[...]
Niet iedereen is zijn eigen monteur. Ik ben niet zo handig en heb ook geen zin en tijd in het onderhouden van mijn eigen fiets. Ik ga dus gewoon naar de fm voor beurtjes enzo. Mijn ervaring is dat na zo’n beurtje je soms nog wel eens hebt dat één specifieke versnelling toch niet helemaal 100% perfect loopt.
Ik heb iig minimaal drie keer zo’n fijnafstelling gedaan. De eerste keer meteen na ontvangst van de fiets uit Duitsland (en nee, het is geen Canyon). Ook een keer tijdens de Tour Transalp na het goedbedoeld afstellen van mijn derailleur door de fm en nadat mijn fiets was gevallen tijdens de Marmotte en mijn padje een beetje scheefstond en mijn versnelling alle kanten uitschoot. Dus ja, ik heb dat best wel eens handig gevonden. En je hoeft alleen maar de functieknop van de shifter in te drukken terwijl je gelijktijdig op de schakelhendel drukt, afstelling naar links of rechts afhankelijk van de shifter, 0,25mm. Geen moeilijke combinatie van toetsen.
Wat is ook wel fijn vind – en ook dat zal voor velen een totaal overbodige luxe zijn – is dat ik op mijn Garmin precies kan zien in welke versnelling ik zit. Ik hoef dus nooit meer te kijken naar mijn cassette. Ook laat Garmin later zien hoe vaak ik heb geschakeld, voor en achter, maar dat is natuurlijk helemaal een overbodige (maar soms leuke) optie.
Ik ben het met jullie eens, mechanisch schakelt ook uitstekend. Maar als je het geld hebt en het er voor over hebt, zou ik het zeker niet laten. Een stukje luxe. Het aanschaffen van een nieuwe fiets is überhaupt al een discussie over nut en noodzaak.