Geen Strava gebruiken doe ik al jaren. Er zijn maar een paar mensen in mijn kennissenkring die fietsen, en zijn connecties op Garmin Connect. Voor mij voldoende. En ik hoef me niet te vergelijken met de 30-jarige triathleet van twee straten verderop die de helft sneller is. Ook geen behoefte om mensen van mijn eigen leeftijd mijn routes & cijfers voor te schotelen.
Enfin, gisteren gefietst. Zuidenwind dus een tocht naar/rond Luik uitgezet. Binnenkomst in Luik is gewoon waardeloos, Herstal/Coronmeuse. Hoop wegwerkzaamheden, fietspad is er normaal al nauwelijks en nu rijd je dus midden tussen de auto's. Viel gelukkig mee, men was vrij sociaal richting de fietser. Verderop zie je dan dat Luik toch een mooie stad is, lijkt wel beetje op Parijs. Ik voel me dan toch een beetje met vakantie, andere bordjes langs de kant, andere architectuur enz.
Buiten Luik continue bergop/bergaf, en dan zie je hoe laf onze hellingen (zelfs in Z-Limburg) zijn. Camerig is nog wat langere helling maar ook weer niet enorm steil. Rond Tilff kom je dan beklimmingen van meer dan 1 km tegen die 8-10% stijging hebben, weer een nieuwe uitdaging. Keerpunt in Sprimont en terug langs de westkant van Luik, op het terrein van de universiteit verzeild geraakt. Ook al zo'n klein wondertje, enorm groot, ontzettend veel gebouwen tegen een park aan. Fiets- en wandelpaden rondom. In mijn gedachten is Luik een failliete, verpauperde bende maar dat valt op heel veel plekken ontzettend mee. Nog een fietser geholpen met bandje oppompen, de arme kerel had helemaal niks bij zich. Ik alleen maar pompje waarmee ik hem kon helpen, tubeless op de gravelbike en de brede biba past niet op 23mm race.
Moe maar voldaan naar huis, veel nieuw terrein (her)ontdekt en een reden erbij om meer gericht te gaan trainen, gemiddelde was lager dan ik graag zie. Wel veel wind en de hellingen waren ook niet licht.