Pagina 8 van 10

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 04 apr 2023 13:34
door kopjethee
tornadotom schreef: 04 apr 2023 11:02
raven14 schreef: 31 mar 2023 13:36 Open UP is binnen budget te houden hoor, ook via een dealer/FM...

https://opencycle.com/store/bikes

Ik vind het een top fiets, maar ben natuurlijk wat bevooroordeeld...

IMG_8060.jpeg
Hoe werkt het bij open? Ik zie op de website een Rapha special edition die me erg aanspreekt, echter staat er geen voorraad bij. De wide fietsen kun je vanaf de website bestellen. Ik heb Cycletrend een mail gestuurd, via hen zou ik kunnen leasen.
Bij R2, duitse webshop, zijn ze gewoon tekoop.
Dus een lidmaatschap bij Rapha lijkt me niet nodig

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 04 apr 2023 13:48
door tornadotom
kopjethee schreef: 04 apr 2023 13:34
tornadotom schreef: 04 apr 2023 11:02
raven14 schreef: 31 mar 2023 13:36 Open UP is binnen budget te houden hoor, ook via een dealer/FM...

https://opencycle.com/store/bikes

Ik vind het een top fiets, maar ben natuurlijk wat bevooroordeeld...

IMG_8060.jpeg
Hoe werkt het bij open? Ik zie op de website een Rapha special edition die me erg aanspreekt, echter staat er geen voorraad bij. De wide fietsen kun je vanaf de website bestellen. Ik heb Cycletrend een mail gestuurd, via hen zou ik kunnen leasen.
Bij R2, duitse webshop, zijn ze gewoon tekoop.
Dus een lidmaatschap bij Rapha lijkt me niet nodig
Wellicht een vraag waard om door te laten leveren naar een NL dealer ivm de lease. Het merk heeft inderdaad wel wat te vertellen qua gravel specs!

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 04 apr 2023 14:50
door Ernie C.
Als je een gravelracer met dikke banden en vering zoekt, moet je in de schuur naar je eigen mountainbike gaan kijken. Wat dat betreft lijkt de Diverge mij dus niet wat je zoekt. En als een opbergvak je al over de streep moet trekken, lijkt dat eerder een bevestiging van die mening.

Ik heb het idee dat je meer op zoek bent naar een fiets vanwege de voordelige leaseconstructie dan dat je hem echt nodig hebt. Dat is natuurlijk helemaal prima maar probeer het dan niet teveel te rationaliseren.

Gezien je interesse in titanium, zou ik gewoon die route inslaan. Nu is het je kans, hij zal vast prachtig staan tussen je andere "rationele" fietsen en echt niet minder fietsen dan een carbon exemplaar. Juist bij een gravelracer merk je het verschil in gewicht niet en vanwege het comfort van titanium, zul je nooit spijt krijgen dat je de Diverge niet hebt gekozen ;).

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 04 apr 2023 15:01
door tornadotom
True true, die MTB staat er anders ook maar te staan. Ik zoek inderdaad een fiets om op de Kickr te zetten en af en toe te gravellen vanwege de leaseconstructie, een luxe probleem wellicht? waarom zou je het voordeel laten liggen. Heb net mijn oude racer verkocht om plaats te maken ;)

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 09:01
door jwkeij
En dan zit je minstens 36 maanden aan een fiets die technisch gezien niet van jou is, maar waar je wel voor moet betalen.. dat zou ik geen voordeel noemen.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 13:38
door Ernie C.
Als hij uiteindelijk van jou wordt, je onderhoud is de eerste 3 jaar gratis, je hoeft je spaargeld er niet voor aan te spreken en onder de streep is hij een heel stuk goedkoper, dan zie ik dat toch als voordelig.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 15:36
door hayes
We gaan hier nu niet lease gaan analyseren, maar ik heb ook een fiets verkocht om plaats te maken voor de leasefiets. Ik betaal op het einde van de rit 2.800 terwijl de fiets met toebehoren op 4.700 komt. Dat vind ik een goeie deal.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 16:21
door jwkeij
Nu heb ik mij niet verdiept in een lease-fiets, maar iémand moet hier geld aan verdienen anders was deze constructie er niet.
Maar, oke, dit buiten beschouwing gelaten: als ik voor dit bedrag een fiets zou kiezen: Een Open UP of een Salsa Cutthroat
Met deze modellen kom je een heel eind.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 18:59
door Lcsmet
jwkeij schreef: 05 apr 2023 16:21 Nu heb ik mij niet verdiept in een lease-fiets, maar iémand moet hier geld aan verdienen
In België, alle partijen, behalve de sociale zekerheid/overheid verdient hier geld aan.

Heel kort door de bocht maar de constructie is ongeveer als volgt.

De fiets wordt verkocht voor de adviesprijs met nog enkele extra's zoals een onderhoudscontract en verzekering.
De fietsenmaker staat een deel van zijn marge af aan de leasemaatschappij.
Als de klant een werknemer betreft betaald deze, in maandelijkse afbetalingen, de volle prijs a+ extra's aan de leasemaatschappij.
De winst voor de werknemer zit er hem in dat hij deze afbetalingen doet metde hoogste schijf van zijn brutoloon.

In feite betaald, in België althans, de sociale zekerheid/overheid voor een deel van de fiets .
En dat voordeel kan, zelfs als de firma niet nog een stuk bijlegt, al snel oplopen tot 40%.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 05 apr 2023 20:44
door hayes
Lijkt me helemaal goed uitgelegd. Als ambtenaar gaat alles van mijn eindejaarspremie af.
Ik verlies er op termijn ook 3 euro per maand pensioen door.
Het nobele doel van de overheid is om werknemers aan het bewegen te krijgen en minder auto's op de weg te hebben.

Soit, off topic.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 06 apr 2023 11:15
door tornadotom
Lcsmet schreef: 05 apr 2023 18:59
jwkeij schreef: 05 apr 2023 16:21 Nu heb ik mij niet verdiept in een lease-fiets, maar iémand moet hier geld aan verdienen
In België, alle partijen, behalve de sociale zekerheid/overheid verdient hier geld aan.

Heel kort door de bocht maar de constructie is ongeveer als volgt.

De fiets wordt verkocht voor de adviesprijs met nog enkele extra's zoals een onderhoudscontract en verzekering.
De fietsenmaker staat een deel van zijn marge af aan de leasemaatschappij.
Als de klant een werknemer betreft betaald deze, in maandelijkse afbetalingen, de volle prijs a+ extra's aan de leasemaatschappij.
De winst voor de werknemer zit er hem in dat hij deze afbetalingen doet metde hoogste schijf van zijn brutoloon.

In feite betaald, in België althans, de sociale zekerheid/overheid voor een deel van de fiets .
En dat voordeel kan, zelfs als de firma niet nog een stuk bijlegt, al snel oplopen tot 40%.
Precies dit, plus dat mijn werkgever bijbetaald. Mijn voordeel is dat ik heb einde looptijd voor een voordelig restbedrag kan overnemen. Ik heb mijn 'reserve' fiets verkocht om de lease op de Kickr te zetten/ een ritje te gravelen/ met vies weer te rijden.

Voordeel voor de fietsenmaker is dat ik nagenoeg geen onderhandelingsruime heb en ik de adviesprijs lease. Uiteindelijk is mijn voordeel hoger dan de korting die ik zou kunnen onderhandelen.

Re: Gravelbike onder €5000

Geplaatst: 06 apr 2023 11:20
door tornadotom
Ernie C. schreef: 05 apr 2023 13:38 Als hij uiteindelijk van jou wordt, je onderhoud is de eerste 3 jaar gratis, je hoeft je spaargeld er niet voor aan te spreken en onder de streep is hij een heel stuk goedkoper, dan zie ik dat toch als voordelig.
Onderhoud is niet helemaal gratis, onkosten tot €100 of €150 per jaar zijn gedekt. Dit is de keuze die je kunt maken. Scheelt wel bij het vervangen van een Ekar cassette bijvoorbeeld!