Zomer/wintertijd
De bepaling van het midden van de dag is zo ongeveer objectief.
Het slaapritme staat daar echter wel los van. Laatst las ik ergens dat we tot in de late middeleeuwen helemaal geen 8 uur aan een stuk geslapen werd. De nacht werd ingedeeld in twee blokken met daartussen een periode dat ze wakker waren.
Ik neem aan dat het te maken had met de uitvinding van het vuur of de lamp, want ik zou niet weten wat ze daarvoor in die tijd konden doen (nou ja, wel iets maar dat was ook toen niet voor iedereen, iedere nacht haalbaar).
We hebben de deugd van het vroeg opstaan gehad en nu bewegen we weer rustig naar met de natuur meebewegen (in je nest blijven liggen tot het licht is).
Bioritme gaat ook meer over gewenning dan om een soort van call of the wild, en gewenning kan bij sommige mensen wat dieper ingesleten zitten dan bij anderen.
Het slaapritme staat daar echter wel los van. Laatst las ik ergens dat we tot in de late middeleeuwen helemaal geen 8 uur aan een stuk geslapen werd. De nacht werd ingedeeld in twee blokken met daartussen een periode dat ze wakker waren.
Ik neem aan dat het te maken had met de uitvinding van het vuur of de lamp, want ik zou niet weten wat ze daarvoor in die tijd konden doen (nou ja, wel iets maar dat was ook toen niet voor iedereen, iedere nacht haalbaar).
We hebben de deugd van het vroeg opstaan gehad en nu bewegen we weer rustig naar met de natuur meebewegen (in je nest blijven liggen tot het licht is).
Bioritme gaat ook meer over gewenning dan om een soort van call of the wild, en gewenning kan bij sommige mensen wat dieper ingesleten zitten dan bij anderen.
Campagnolo Ultra Dork
Over slapen in 2 delen in de middeleeuwen: https://historianet.nl/maatschappij/dag ... s-dodelijk. Leuk om te lezen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid
Uhh ...? Waar te beginnen? Laat ik de Bijbel er maar bij pakken, want die stelde dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van de schepping was, waar alles om(heen) draaide. Nou, Copernicus dacht daar anders over (heliocentrische beschrijving van zon en planeten), maar dat was theorie. Galileo bevestigde dit wereldbeeld met zijn waarnemingen, in de praktijk dus. Dat was tegen het zere been van de kerk. Hij ging in de ban. "En toch beweegt zij." Wel was er nog een probleem met de positie van de planeten en de daarbijbehorende tijdstippen. Kepler loste dit op door de perfecte cirkels van Copernicus op te rekken naar ellipsen. Newton introduceerde zijn algemene gravitatiewet. Door de zon in een van de twee focussen van de ellips te plaatsen, klopte alles als een Zwitsers uurwerk. Einstein was nodig om de belachelijke bewegingen (precessie) van Mercurius ( tot op onnavolgbare hoeveelheid cijfers achter de komma nauwkeurig te beschrijven.lugosi schreef: ↑01 nov 2023 19:09Kom op, de evolutie van tijdsbepaling is toch gewoon een natuurkundige ontwikkeling gebaseerd op de stand van de zon op een locatie. Dat de middelen daartoe efficiënter en nauwkeuriger geworden zijn met de tijd (!) klopt, maar er is helemaal niets onlogisch aan dat het hoogste punt van de zon aan de zuidelijke hemel wordt beschouwd als de middag. Dat dit problemen oplevert door de elliptische baan rondom de zon en verschillende rotatietijden oplevert is een feit maar doet niets af aan eerder genoemde basisprincipe en de keuze voor de greenwich-time is een daaruit voortvloeiend praktisch compromis.Thierry le Brun schreef: ↑30 okt 2023 17:48
Een tijd die ook 'ooit' maar door iemand zo bepaald is. Dus ja, wat is nu de 'echte' tijd. Er is volgens mij geen echte tijd . ..............
Dit zomaar afdoen als arbitrair is niet correct.
Volgens prof Baudet kwamen er lang geleden alweer hele grote reptielen uit de evolutie, die men dino's noemde. Die dino's vraten heel veel kreeften en steenbokken. Was de aarde eerst een platte pannenkoek, door de verschrikkelijke schijtberg van de dino's kneedde de zwaartekracht er een heuse bol van. Een dronken dino liep per ongeluk tegen de aardas, waardoor die pardoes uit het lood schoot. "De aardas staat in een hoek van 23,439281° met een lijn die loodrecht staat op het vlak van de aardbaan."
Dankzij die scheefstand varieert de lengte van de dag (behalve op de evenaar) in de vorm van een sinusoïde en hebben we 4 jaargetijden. Van enige rotatievariatie is in het geheel geen sprake; de aarde draait keurig in 24 uur om haar as. (voor wie het heel precies wil weten) De variatie in gemiddelde seizoenstemperatuur komt op rekening van de grootte van het boloppervlak dat door de zon wordt beschenen als gevolg van die scheefstand. Het temperatuurverschil door de afstandsvariatie tijdens de elliptische baan van de aarde rond de zon is miniem.
Kortom, het midden van de dag is altijd als de zon gezien vanuit het standpunt van de aardse bewoner haar hoogste punt "boven" de horizon bereikt. Midden in de winter in het hoge noorden komt ie zelfs niet eens boven de horizon.
-
- Forum-lid HC
Ik vind het vooral knap dat sommige hele stukken kunnen schrijven over dit verschijnsel, die ik ook maar moeilijk kan begrijpen.
Maar dat neem ik vooral persoonlijk op
@Bertl heb ik ook wel hoor, alleen om het last te noemen klinkt weer zo klagerig. En de ene keer is het erger dan de andere keer. De F1 precies om 22u op de eerste verschoven dag hakt er ook extra in. Normaal lig ik dan op mijn bed op zondagavond.
Maar dat neem ik vooral persoonlijk op
@Bertl heb ik ook wel hoor, alleen om het last te noemen klinkt weer zo klagerig. En de ene keer is het erger dan de andere keer. De F1 precies om 22u op de eerste verschoven dag hakt er ook extra in. Normaal lig ik dan op mijn bed op zondagavond.
Er was iemand ooit opgesloten in de grot zonder klok. Bleek er een "slaap" ritme van iets van 25 uur per dag op na te gaan houden.
Zelf heb ik last van de overgang bij het reizen van de VS naar Europa, andersom geen probleem.
Zelf heb ik last van de overgang bij het reizen van de VS naar Europa, andersom geen probleem.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Whahahah, dat had ik ook. Race was best boeiend, maar had aan het einde moeite mijn ogen open te houden.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2023 13:59 En de ene keer is het erger dan de andere keer. De F1 precies om 22u op de eerste verschoven dag hakt er ook extra in. Normaal lig ik dan op mijn bed op zondagavond.
Less is bore
+1rikkert schreef: ↑02 nov 2023 10:47 Over slapen in 2 delen in de middeleeuwen: https://historianet.nl/maatschappij/dag ... s-dodelijk. Leuk om te lezen.
Erg interessant, zo zie je maar ts maar net wat je gewend bent.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Leuk artikel!
Historianet heeft sowiso vaak wel leuke artikelen.
Historianet heeft sowiso vaak wel leuke artikelen.
Less is bore
De bijbel? Niet nodig. U vergeet overigens figuren als Tycho Brahe en vooral waar het toch over gaat, tijdsvereffening, dat kan niet zonder Kepler.Klein_Verzet schreef: ↑02 nov 2023 12:43
Uhh ...? Waar te beginnen? Laat ik de Bijbel er maar bij pakken, want die stelde dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van de schepping was, waar alles om(heen) draaide. Nou, Copernicus dacht daar anders over (heliocentrische beschrijving van zon en planeten), maar dat was theorie. Galileo bevestigde dit wereldbeeld met zijn waarnemingen, in de praktijk dus. Dat was tegen het zere been van de kerk. Hij ging in de ban. "En toch beweegt zij." Wel was er nog een probleem met de positie van de planeten en de daarbijbehorende tijdstippen. Kepler loste dit op door de perfecte cirkels van Copernicus op te rekken naar ellipsen. Newton introduceerde zijn algemene gravitatiewet. Door de zon in een van de twee focussen van de ellips te plaatsen, klopte alles als een Zwitsers uurwerk. Einstein was nodig om de belachelijke bewegingen (precessie) van Mercurius ( tot op onnavolgbare hoeveelheid cijfers achter de komma nauwkeurig te beschrijven.
Volgens prof Baudet kwamen er lang geleden alweer hele grote reptielen uit de evolutie, die men dino's noemde. Die dino's vraten heel veel kreeften en steenbokken. Was de aarde eerst een platte pannenkoek, door de verschrikkelijke schijtberg van de dino's kneedde de zwaartekracht er een heuse bol van. Een dronken dino liep per ongeluk tegen de aardas, waardoor die pardoes uit het lood schoot. "De aardas staat in een hoek van 23,439281° met een lijn die loodrecht staat op het vlak van de aardbaan."
Dankzij die scheefstand varieert de lengte van de dag (behalve op de evenaar) in de vorm van een sinusoïde en hebben we 4 jaargetijden. Van enige rotatievariatie is in het geheel geen sprake; de aarde draait keurig in 24 uur om haar as. (voor wie het heel precies wil weten) De variatie in gemiddelde seizoenstemperatuur komt op rekening van de grootte van het boloppervlak dat door de zon wordt beschenen als gevolg van die scheefstand. Het temperatuurverschil door de afstandsvariatie tijdens de elliptische baan van de aarde rond de zon is miniem.
Kortom, het midden van de dag is altijd als de zon gezien vanuit het standpunt van de aardse bewoner haar hoogste punt "boven" de horizon bereikt. Midden in de winter in het hoge noorden komt ie zelfs niet eens boven de horizon.
Dat de zonnetijd schommelt is in de eerste plaats te danken aan het verschil in hoeksnelheid door de elliptische baan van de aarde om de zon (zie wet van Kepler).
Uiteraard levert dit geen verandering in rotatietijd op, zoals ik fout formuleerde, wel in zonnetijd uiteraard.
De tweede oorzaak voor deze schommelingen is inderdaad, zoals u terecht stelt, de hoek van de aardas.
Beide oorzaken zijn ongeveer evenredig verantwoordelijk voor het verschil in zonnetijd.
Het is overigens mogelijk om een zonnewijzer te maken die rekening houdt met het analemma van de zon op deze manier de tijdsvereffening te compenseren.
Neen, Plato zat niet in een grot. Wel schreef hij de allegorie van de grot (in dialoog Politeia).
Een basiswerk uit de filosofie.
Het gaat over de tegenstelling tussen twee werelden, de wereld van zintuiglijk waarneembare dingen en die van de spirituele onveranderlijke wereld (waarvan slechts een afschijnsel in de andere wereld terechtkomt).
En het pad van de ene naar de andere wereld, dat is volgens Plato alleen mogelijk als je volhardt in de leer van de filosofie.