FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Idd: en ook: ik heb nu pas door dat de campa derailleur toch een b-schroef heeft (afstand cassette-bovenste tandwiel regelen). Al zit die onderaan de derailleur , niet van boven. Daar mee spelen zal de specialized combi ook al beter werken.
ai, dat is campy onterend.... met die B-schroef kan je wel wat schakel prestaties verbeteren/verslechteren.
er is nog een geweldige optie van campy: het is de veerspanning regeling van je RD. nu weet ik niet of alle modellen het hebben. de 'rear derailleur return spring lower tension adjustment' (love it) het zorgt er volgens mij voor dat je RD altijd netjes; met een beetje veerdruk; op het kleinste blad komt te liggen.
nu na 4jaar force22, krijg ik mijn ketting niet makkelijk op het kleinste blad.
cassette 12-25 ultegra (13 en 12 lijkt niet versleten te zijn)
nieuwe ketting, nieuwe wieltjes, nieuwe binnen en buiten kabel. parallellogram schoon en geolied. zelfs zonderkabel moet ik de parallel een duwtje geven om naar de 12 te gaan.
het lijkt dus dat de veer druk niet meer genoeg is, RD versleten?
de veer is geen vervangonderdeel bij die USA#1-mensen.
wist ik maar beter 5jaar geleden. zucht
er is nog een geweldige optie van campy: het is de veerspanning regeling van je RD. nu weet ik niet of alle modellen het hebben. de 'rear derailleur return spring lower tension adjustment' (love it) het zorgt er volgens mij voor dat je RD altijd netjes; met een beetje veerdruk; op het kleinste blad komt te liggen.
nu na 4jaar force22, krijg ik mijn ketting niet makkelijk op het kleinste blad.
cassette 12-25 ultegra (13 en 12 lijkt niet versleten te zijn)
nieuwe ketting, nieuwe wieltjes, nieuwe binnen en buiten kabel. parallellogram schoon en geolied. zelfs zonderkabel moet ik de parallel een duwtje geven om naar de 12 te gaan.
het lijkt dus dat de veer druk niet meer genoeg is, RD versleten?
de veer is geen vervangonderdeel bij die USA#1-mensen.
wist ik maar beter 5jaar geleden. zucht
Wat je beschrijft ivm moeilijk op kleinste schakelen met sram force (22?) heb ik ook.
En eens de kabels wat vuil geslikt hebben wordt het nog moeilijker.
Op de werkstand werkt het redelijk tot net niet. Maar de coureur in huis klaagt er niet over eens op de fiets (dus met wat extra spanning op ketting lukt het wel).
Wat nog verbetering brengt is eens de derailleurpad rechten.
En toen hier met een 18t cassette gereden werd moest er een langere b-schroef in omdat hij dan ook niet op de kleinste schakelt -omdat wieltje te dicht bij 18t tandwiel kwam.
Sram red heeft een duidelijk sterkere veerspanning die de derailleur echt telkens terug krijgt -maar ik heb enkel red korte kooien, dat maakt misschien ook verschil. Zelf eens toen een kabel doorvoer in frame schade had en je nauwelijks nog kon opschakelen door wrijving in doorvoer schakelde hij terug.
Je hebt niet een probleem met de low/high schroeven? Op 1 sram red wat bizar; de schroef voor uitwijking tegen wiel aan komt eigenlijk in de weg zitten bij de kleinste stand. Best bizar.
En eens de kabels wat vuil geslikt hebben wordt het nog moeilijker.
Op de werkstand werkt het redelijk tot net niet. Maar de coureur in huis klaagt er niet over eens op de fiets (dus met wat extra spanning op ketting lukt het wel).
Wat nog verbetering brengt is eens de derailleurpad rechten.
En toen hier met een 18t cassette gereden werd moest er een langere b-schroef in omdat hij dan ook niet op de kleinste schakelt -omdat wieltje te dicht bij 18t tandwiel kwam.
Sram red heeft een duidelijk sterkere veerspanning die de derailleur echt telkens terug krijgt -maar ik heb enkel red korte kooien, dat maakt misschien ook verschil. Zelf eens toen een kabel doorvoer in frame schade had en je nauwelijks nog kon opschakelen door wrijving in doorvoer schakelde hij terug.
Je hebt niet een probleem met de low/high schroeven? Op 1 sram red wat bizar; de schroef voor uitwijking tegen wiel aan komt eigenlijk in de weg zitten bij de kleinste stand. Best bizar.
bedankt voor de reply s
H en L staan goed, en ik rijd ook met een korte kooi.
de pad richten was ook gedaan..
hoewel ik vrij zeker ben van de lage/zwakke veerspanning, gezien ik de derailleur met de hand verder kan duwen. een red derailleur kost 220euro zucht en de prijs voor een force 70euro is niet enorm.
een vervangbare veer/ instelbare veerspanning was meer welkom geweest!
ik kan ook een 25-11 cassette plaatsen, dan kom ik wel weer makkelijk op de 12. of mn voorblad met 3 tanden groter plaatsen.
edit: het WWW staat trouwens vol met falende force RDs
H en L staan goed, en ik rijd ook met een korte kooi.
de pad richten was ook gedaan..
hoewel ik vrij zeker ben van de lage/zwakke veerspanning, gezien ik de derailleur met de hand verder kan duwen. een red derailleur kost 220euro zucht en de prijs voor een force 70euro is niet enorm.
een vervangbare veer/ instelbare veerspanning was meer welkom geweest!
ik kan ook een 25-11 cassette plaatsen, dan kom ik wel weer makkelijk op de 12. of mn voorblad met 3 tanden groter plaatsen.
edit: het WWW staat trouwens vol met falende force RDs
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Mocht er interesse zijn in alternatieve Ultra Torque lagers. Op Ali is er een aanbieder voor 3 smaken Ultra Torque lagers. De feedback is prima.
De originele lagers zijn rond de 30 euro voor 2 en hier ca 15 euro voor 2. De afmetingen zijn hetzelfde.
BBB verkoopt inmiddels ook compatible lagers voor 20 euro per 2.
Dit na aanleiding van een crankstel wat ik op MP gekocht heb. De verkoper schreef en zei dat ze beide pas vervangen waren. Tijdens de overdracht niets gevoeld, maar een maand later zijn beide lagers aan vervanging toe. Ze kraken heel erg.
De originele lagers zijn rond de 30 euro voor 2 en hier ca 15 euro voor 2. De afmetingen zijn hetzelfde.
BBB verkoopt inmiddels ook compatible lagers voor 20 euro per 2.
Dit na aanleiding van een crankstel wat ik op MP gekocht heb. De verkoper schreef en zei dat ze beide pas vervangen waren. Tijdens de overdracht niets gevoeld, maar een maand later zijn beide lagers aan vervanging toe. Ze kraken heel erg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Weet iemand welke groep hierop zit
Edit: 12 speed Campa dus
![Afbeelding](https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/30442642_968259383331986_2344830054307688124_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3f74627efcbc5ca8020a5ab6a63d049c&oe=5B75A3FA)
Edit: 12 speed Campa dus
![Afbeelding](https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/30442642_968259383331986_2344830054307688124_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3f74627efcbc5ca8020a5ab6a63d049c&oe=5B75A3FA)
Klopt.
Nieuwe derailleurs, shifters, remmen, cranckstellen en wielen. Maar de body wordt niet breder, dus smallere ketting en kransjes.
Ik vind dat het er prima uit ziet, maar ongetwijfeld lezen we op dit forum weer dat de oudere groepen zoveel mooier zijn.
Zie verder Cyclingtips.
Nieuwe derailleurs, shifters, remmen, cranckstellen en wielen. Maar de body wordt niet breder, dus smallere ketting en kransjes.
Ik vind dat het er prima uit ziet, maar ongetwijfeld lezen we op dit forum weer dat de oudere groepen zoveel mooier zijn.
Zie verder Cyclingtips.
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Ben erg benieuwd naar de prijzen van de nieuwe record.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Daar keek ik echt naar uit een 12 speed! Eindelijk.....
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!