Pagina 71 van 132

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 11:24
door NicoNB
opperhoofd schreef:Ergens heb ik het idee dat men helemaal niet wil dat inzichtelijk wordt wat de impact van het enorm toenemende aantal electrische fietsen is. Wat je hier noemt zal je dan in het nieuws lezen als een fietsongeval. Nergens zal je de relatie met ebike zien.
In de ongevallencijfers is al een tijdje een gestage opgaande lijn zichtbaar onder oudere fietsers. Het schijnt bij diverse instantie zorgen te baren cq de aandacht te hebben.
Er zal eerst wel een of andere campagne komen voordat er nagedacht word over beleid.
Tegen die tijd is het 2025.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 12:15
door Lcsmet
In België verandert er vanaf 1 oktober 2016 het een en ander voor de 45-km/u e-bike.
Speed Pedelecs (tot 45 km/u)

Speed Pedelec
De Specialized Turbo S is een Speed Pedelec.
Er bestaan ook zogenaamde “speed pedelecs” die ondersteuning geven tot hogere snelheden dan 25 km/u. De speed pedelecs die ondersteuning geven tot 45 km/u worden beschouwd als een bromfiets klasse B.

Tot september 2016 was rond de speed pedelecs veel onduidelijkheid. Ze moesten eigenlijk voldoen aan dezelfde regels als een bromfiets klasse B maar in de praktijk werd de wet vaak niet gevolgd. Er werd een soort gedoogbeleid gevoerd.

Vanaf 1 oktober 2016 voert de Belgische overheid een nieuwe categorie in specifiek voor de speed pedelecs, de bromfiets klasse P (“P” van Pedelec). Een fiets wordt beschouwd als bromfiets klasse P als het een pedelec is, als hij ondersteuning geeft tot maximaal 45 km/u én als het vermogen tussen de 250 W en de 4 kW ligt.

Nummerplaat

Speed pedelecs moeten ingeschreven worden bij de DIV en krijgen een nummerplaat. De nummerplaat is 10 cm op 12 cm en is dus kleiner dan een motoplaat. Eigenaars met een speed pedelec die reeds op de baan is krijgen tot 31 december 2016 om zich in regel te stellen.

Rijbewijs

Om met een speed pedelec te rijden moet men in het bezit zijn van een rijbewijs. Een AM-rijbewijs (bromfiets) is het minimum maar eender welk andere rijbewijs voldoet eveneens.

Verzekering

Voorlopig is er geen specifieke BA-verzekering verplicht voor een speed pedelec. Het wordt wel aangeraden om een familiale verzekering af te sluiten. De kans is groot dat er in 2017 wel een verplichting komt voor een BA (burgerlijke aansprakelijkheid verzekering).

Helm

Het is verplicht om een helm te dragen op een speed pedelec. De helm moet gekeurd zijn conform EN1078. Bovendien moeten de slapen en het achterhoofd beschermd zijn.
Bron: egear.be

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 12:30
door TumTumTum
rob74 schreef: Ja, ik kan me best voorstellen dat mooiweerfietsers schrikken van een wielrenner.
Ik schrik ook vaak van een wielrenner. Zeker diegene die koersjes rijden zijn gewend op de vierkante centimeter te fietsen en soms word je ingehaald met 5 cm tussenruimte. Waarschijnlijk denken ze dat omdat ik ook op een racefiets zit ik daar wel aan gewend ben een mijn lijn wel zal houden maar ik schrik me er iedere keer een ongeluk van.
Ik schrik niet van de snelheid maar van het rakelings inhalen.
Bredalp schreef: Ik reed op een mooi fietspad richting rijen, een lang stuk rechtdoor. Ik ging rond de 30 per uur. En ineens hoor ik zo een ouderwetse fietsbel: 'tring tring'. Ik dacht wat moet dat daar nou aan komen. Ik ga een beetje naar rechts, maak ruimte.
Hahaha, dat had ik kunnen zijn. Ik heb een hele ouderwetse fietsbel op mijn stalen ros.:)

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 12:35
door daniel1975
EN1078 is de normale fietshelm volgens mij. Moeten ze in NL ook direct regelen.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 12:42
door rob74
Klopt EN1078 is de norm voor de fietshelm. Je moet dus een helm op (goh,......) en een rijbewijs hebben (maakt niet uit wat) en een WA verzekering is niet verplicht.

Ik vind dat geen grote nieuwe ingrijpende verkeersregel of zo. Wat ik wel afrvaag is als straks wel een WA verzekering nodig is of dat dan een speciale snelle e-bike WA verzekering wordt of een standaard WA verzekering.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 13:42
door Keezx
Die WA verzekering gaat er logischerwijze ook gewoon komen.
Analoog aan brom/snorfiets vermoedelijk.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 14:26
door alliance_0
(Nog) geen verzekering geldt in 2017 voor België. In Nederland komt er een gele kentekenplaat op de fiets en is dus een verzekering verplicht.

Regels in Nederland per 1 januari 2017:

Regels voor speed-pedelec als bromfiets
Fabrikanten kunnen een speed-pedelec nu al laten keuren als bromfiets. En zo vooruitlopen op de nieuwe Europese regelgeving. Vanaf 1 januari 2017 moeten fabrikanten namelijk bij een toelatingskeuring kijken naar hoe hard een speed-pedelec kan als iemand meetrapt. De zogeheten maximale voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de speed-pedelec is. Heeft de speed-pedelec een voertuigsnelheid van maximaal 45 kilometer per uur? Dan is het een bromfiets. Er gelden regels voor bromfietsen. Zo mag u op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur en buiten de bebouwde kom niet harder dan 40 kilometer per uur. Op de rijbaan mag u niet harder rijden dan 45 kilometer per uur. Verder moet u:

minimaal 16 jaar zijn;
een bromfietsrijbewijs (AM) hebben;
voor uw speed-pedelec een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan);
een bromfietskenteken (gele kentekenplaat) hebben;
een goedgekeurde bromfietshelm dragen (norm ECE 22.05).

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 14:37
door daniel1975
alliance_0 schreef: een goedgekeurde bromfietshelm dragen (norm ECE 22.05).
En dat is Nederland weer op z'n smalst; geen mens die daar mee uit de voeten kan. Veel en veel te warm. Een gewone goedgekeurde fietshelm is voldoende.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 14:50
door brekson
Dan ga ik in Nederland toch weer tegengehouden worden omdat ik als Belg een gewone fietshelm heb. Ik ga voor dat kleine ommetje toch niet van helm wisselen :-)
Ik wacht iig nog even, ze spreken er hier ook over om de speed elecs fiscaal aantrekkelijk te maken. Laat ons hopen

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 15:22
door Theo V
Wat mij opvalt is dat de sped-pedelecs die ik tegen kom, tijdens woon-werk, allemaal zonder spiegel en blauwe plaat rijden.
Beide op dit moment verplicht.

Ik kwam van het weekend op TV langs "wegmisbruikers" en daar werd toevallig een dame aangehouden die op een speed-pedelec reed.( met fietstas en mandje ;) )
Ook zonder blauwe plaat, deze zat in de tas.
De agenten waren er van overtuigd dat je met zo'n fiets niet harder mag dan 25km/u omdat hij onder de "snorfietsen" valt.
Als dat echt zo is zie ik op dit moment de meerwaarde er niet van, aangezien je met een gewone e-bike ook de 25 kan halen, wel met redelijk meer inspanning.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 15:27
door alliance_0
Theo V schreef:Wat mij opvalt is dat de sped-pedelecs die ik tegen kom, tijdens woon-werk, allemaal zonder spiegel en blauwe plaat rijden.
Beide op dit moment verplicht.
Veel mensen willen wel een speed-pedelec, maar willen dat voor de buitenwereld dan weer niet weten en halen dus het (verplichte) blauwe plaatje en de (verplichte) spiegel eraf. Het staat natuurlijk ook niet stoer.

Technisch gezien valt de speed-pedelec nu nog in de categorie snorfiets (dus blauwe plaat en spiegel) en mag je inderdaad niet harder dan 25km/u. Dus die agenten hadden helemaal gelijk. Iedereen die nu op een speed-pedelec harder rijdt dan 25km/u is in overtreding wegens overschrijding van de max. toegestane snelheid voor die categorie voertuigen.

Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?

Geplaatst: 28 sep 2016 15:46
door rob74
Waar maken we ons eigenlijk zorgen om?

Er komen straks nieuwe regels voor de speed-pedelec. En dan? Gaat onze overheid die afdwingen of zo? Ik gok van niet. Die blauwe plaatjes mogen ook allemaal maar 25 kmh maar ik kom er zelden een tegen die dat daadwerkelijk ook rijdt. Het merendeel gaat 35-40 kmh en er is nauwelijks controle op. Waarom zouden ze dan wel ineens die speed-pedelecs gaan controleren? Iedereen haalt gewoon dat blauwe plaatje eraf en gaan met die banaan. Oom agent heeft het toch te druk met andere zaken. Die wordt weer eens wetgeving voor de bühne. Gewoon voor de vorm en de schijn om te houden dat de overheid paal en perk stelt aan die wildgroei van speed-bikes. Maar ik denk niet dat er veel gaat veranderen op de fietspaden.