Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

wijnse
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:36
Locatie: Gent

wijnse 19 mei 2011 19:50

Gisteren een koers willen rijden en op bepaald moment een wegomlegging moeten nemen, nadien kreeg ik de melding "terug op koers maar de gps stuurde mij bij elke nadering van een kruispunt de verkeerde kant op, gelukkig wist ik de route min of meer van buiten maar er klopte werkelijk niets meer, zelfs na te stoppen en een herbereken koers te hebben gedaan.
Nog iemand die dit al heeft voorgehad, of iemand een oplossing, ik gebruik een legale topo beneluxkaart en had een knooppuntenroute geüpload vanuit mapsourse.

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 19 mei 2011 19:51

[quote="havana"]Zou gewoon onder het menu "courses" moeten staan. Dan aanklikken en rijden maar. Maakt niet uit waar je je op dat moment bevindt.[/quote]

Hey Havana,

bedankt wat de velden betreft, dit werkt.
Wat de route laden betreft, onder menuitem "koersen" staat enkel "Nieuwe koers maken". Als ik dat aanklik krijg ik enkel de rit naar m'n werk te zien gisteren, alsook de rit terug. De opgeladen track staat er niet bij

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mei 2011 20:30

Dan is er iets mis gegaan met het uploaden van de track. Probeer er eentje te downloaden, bijvoorbeeld de training die ik net afwerkte.

Zet je 'm vervolgens in de map newfiles op de SD kaart (let op: niet in de map newfiles op je Garmin!!).

Als dit wel werkt dan doe je iets verkeerd in Mapsource.
Gisteren een koers willen rijden en op bepaald moment een wegomlegging moeten nemen, nadien kreeg ik de melding "terug op koers maar de gps stuurde mij bij elke nadering van een kruispunt de verkeerde kant op, gelukkig wist ik de route min of meer van buiten maar er klopte werkelijk niets meer, zelfs na te stoppen en een herbereken koers te hebben gedaan.
Nog iemand die dit al heeft voorgehad, of iemand een oplossing, ik gebruik een legale topo beneluxkaart en had een knooppuntenroute geüpload vanuit mapsourse.
Heb je in Mapsource de routing tool (roze lijn) gebruikt? Zo ja, dan heb je een route gemaakt en geen koers/course. Op zich niet erg, maar realiseer je goed wat er gebeurt indien je een route rijdt en je van lijn afwijkt; de Garmin berekent dan de snelste weg naar de finish en dat gaat lang niet altijd goed. Oplossing: herberekenen uitzetten. Je moet dan wel zelf navigeren zodra je van je lijn afwijkt.

Bij een course/koers (TCX) werkt dit anders; indien je van de lijn afwijkt berekent de Garmin de snelste weg terug naar de lijn (ipv finish).

Het is dus handiger een course te rijden (TCX). Net als bij een route kun je aanwijzingen krijgen, maar als je liever zonder rijdt kan dat ook. Enige nadeel is dat Mapsource niet kan opslaan in TCX. Met de gratis add-on WinGBD3 kan dit wel, wat ook werkt is opslaan als .GPX en vervolgens naar .TCX converteren met de online convert-tool van GPsies.com.

Al deze info (en meer) staat trouwens ook in de FAQ, te lezen op pagina 51.

ronkinkel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 aug 2010 01:49

ronkinkel 19 mei 2011 20:41

Ik heb nu al verschillende routes gemaakt in mapsource en ik moet zeggen werkt niet verkeerd
Wat me wel opvalt is punt 1 dat af en toe op mijn edge de lijn recht door de weilanden loopt terwijl de koers over de weg loopt.
En punt 2 dat is vervelender ik heb de edge altijd op het info scherm staan en als er dan een afslag komt of een punt waar ik moet kiezen dan springt de edge ruim van te voren na het navigatie scherm en dan zie ik dat ik af moet draaien.
MAAR soms vergeet hij me dat te vertellen en dan kom je er na 5km achter dat je niet meer op koers zit.
Weet iemand hoe dat kan dat de edge dan die fout maakt dat hij vergeet te vertellen dat je af moet draaien.

Kan wel eens proberen om de bestanden om te zetten na tcx files en dan naar de edge toe zetten maar in welke map zet ik ze dan ?


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mei 2011 20:45

Newfiles op je SD kaart.

Dat probleem dat de Garmin af en toe 'vergeet' een aanwijzing te geven is helaas normaal en is weinig aan te doen. Daarom moet je in onbekend terrein eigenlijk gewoon de kaart op 't scherm houden. Gelukkig kun je daar ook nog wat data op kwijt (ik heb hartslag en cadans erin staan).

Ik vind (na experimenteren) de aanwijzingen weinig meerwaarde hebben. Geef mij maar een lijn op de kaart, dan kan ik zelf wel zien of ik links of rechts moet. Werkt storingsvrij; zelfs als de kaart een weggetje toevallig niet kent.

Bijkomend voordeel van een TCX is trouwens dat je info over hoogte erin kan bakken.

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 19 mei 2011 21:51

[quote="havana"]Dan is er iets mis gegaan met het uploaden van de track. Probeer er eentje te downloaden, bijvoorbeeld de training die ik net afwerkte.

Zet je 'm vervolgens in de map newfiles op de SD kaart (let op: niet in de map newfiles op je Garmin!!).

Als dit wel werkt dan doe je iets verkeerd in Mapsource.

Hey Havana,

Ik heb je filetje gedownload, daarna manueel in de map "newfiles" op de SD kaart gecopieerd. Als ik dan de Garmin loskoppel van de PC, daarna op zet en ga kijken in koersen, dan krijg ik enkel new files te zien, tik ik dat aan, dan staan er enkel de 2 ritten die ik gisteren gereden heb en verder niets. Connecteer ik daarna de Garmin terug aan de PC en ga ik kijken via de PC wat er op de locatie new files staat, dan staat daar niets meer. Maw, ik kan de uploade rit van u niet zien, niet selecteren :-(

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mei 2011 22:06

Dat je na het aankoppelen niets meer ziet in de map newfiles klopt wel. De Garmin converteert namelijk GPX/CRS/TCX files uit de map newfiles naar het .fit formaat. De originele bestanden worden verwijderd.

Maar waarom je de geüploade koers niet kan zien is me een compleet raadsel. Het zou gewoon moeten werken namelijk.

Probeer eens een route over te zetten van GPsies.com met behulp van de browser plugin (knop: exporteer naar GPS) en kijk eens of dat werkt? Kies als formaat "Garmin course TCX".

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 20 mei 2011 00:07

[quote="havana"]Dat je na het aankoppelen niets meer ziet in de map newfiles klopt wel. De Garmin converteert namelijk GPX/CRS/TCX files uit de map newfiles naar het .fit formaat. De originele bestanden worden verwijderd.

Maar waarom je de geüploade koers niet kan zien is me een compleet raadsel. Het zou gewoon moeten werken namelijk.

Probeer eens een route over te zetten van GPsies.com met behulp van de browser plugin (knop: exporteer naar GPS) en kijk eens of dat werkt? Kies als formaat "Garmin course TCX".[/quote]

Hey Havana,

Voor ik het vergeet, thanks voor alle hulp, heb je er al eens aan gedacht een factuurke naar Garmin te sturen? :-S Ik denk dat ge hier op dit item veel mensen gelukkig hebt gemaakt, anders zouden er veel gefrustreerde consumenten rondlopen (allee, fietsen)

GPsies werkt dus, nu zie ik idd bij koersen een nieuwe file staan en tik ik die aan kan ik navigatie starten. Kan ik bestaande routes/tracks/... in GPsies laden om alzo naar de GPS te zenden?
Het blijft me echter een compleet raadsel waarom het via Mapsource en via gewoon copiëren niet lukt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2011 00:09

Jazeker, dat moet geen probleem zijn. Maken in Mapsource, vervolgens de GPX-file uploaden naar GPsies-account en die vervolgens naar je Garmin sturen. Dit lijkt omslachtig, maar je kunt direct (in dezelfde handeling) TCX converteren dus zo heel onlogisch is dit niet.

Ook kun je natuurlijk courses die "kant en klaar" op GPsies staan naar je Garmin sturen.

Op GPsies kun je trouwens ook courses tekenen al krijg je toch het beste resultaat als je tekent met Mapsource is mijn ervaring.

Het heeft mij ook meerdere dagen gekost voor ik alles een beetje doorhad. Zoals je zelf al opmerkt maakt Garmin goede apparaten, maar de software en handleidingen zijn rampzalig....

Laatst vroeg een medewerker van een niet nader te noemen verkooppunt van de Edge of hij mijn FAQ mocht gebruiken voor zijn klanten :D Ik vind alles best, ik help de mensen graag en schrijven is mijn hobby.

ronkinkel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 aug 2010 01:49

ronkinkel 20 mei 2011 11:16

@havana

Jij maakt dus routes in mapcource in de vorm van een gpx bestand en dan maak je er met met wingbd3 een tcx van en die zet je dan in newfiles en laat je de edge er een fit bestand van maken ?


gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 20 mei 2011 11:46

Hey Havana,

Nogmaals merci, ook dit laatste werkt vlotjes.
Nu nog eens gaan uitzoeken hoe ik routes/tracks, ... oftewel in Mapsource, oftewel in GPsies kan openen (dit kan ik al) en daar bepaalde stukken van kan wegdoen om er dan weer andere stukken aan te plakken.
Doel is om MTB routes te maken zonder dat ik een georganiseerde toertocht nodig heb. Ik ken de omliggende streek al aardig, daarvoor heb ik geen GPS nodig, er bestaan vele BLOSO routes (in België), maar die laten zeer frequent de mooiste dingen links liggen. Ik tracht dus voor mezelf leuke routes te maken waar wel alle toffe weggeskes in zitten zodat ik ook het minder bekende kan rijden, ahv de GPS uiteraard.

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 20 mei 2011 12:55

[quote="gt10"]Hey Havana,

Nogmaals merci, ook dit laatste werkt vlotjes.
Nu nog eens gaan uitzoeken hoe ik routes/tracks, ... oftewel in Mapsource, oftewel in GPsies kan openen (dit kan ik al) en daar bepaalde stukken van kan wegdoen om er dan weer andere stukken aan te plakken.
Doel is om MTB routes te maken zonder dat ik een georganiseerde toertocht nodig heb. Ik ken de omliggende streek al aardig, daarvoor heb ik geen GPS nodig, er bestaan vele BLOSO routes (in België), maar die laten zeer frequent de mooiste dingen links liggen. Ik tracht dus voor mezelf leuke routes te maken waar wel alle toffe weggeskes in zitten zodat ik ook het minder bekende kan rijden, ahv de GPS uiteraard.[/quote]

je kunt routes splitsen vanaf een bepaald punt, dan vervolgens de route aanpassen en vervolgens weer joinen aan elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld een toertocht die je leuk aanpassen, zodat die meer voldoet aan je persoonlijke wensen.

Zo heb ik van de Amstel Gold Race Lus 3 veranderd en er een stukje van Lus 2 aan toegevoegd (Camerig, Vaalserberg)

Gesloten