Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
ted038
- Forum-lid
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
- Locatie: Zwolle
ted038
14 dec 2014 14:06
Max 2.0 schreef:
Was het niet ergens in de buurt van Monschau, dat je halverwege een klim moest omkeren?
Edit: Yep,
gevonden. Dergelijke herinneringen kan je inderdaad maar beter wegpoetsen.
Weet niet of ik me nu gevleid of creeped out moet voelen, dat jij mijn verzetten zegt te herinneren van een post uit 2008, terwijl je zelf pas in in 2011 forumlid geworden bent
Maar OK, was dus in 2008, sta er nu conditioneel beter en ook lichter voor inderdaad, en dat is ook gewoon een rotklim
-
Max 2.0
- Forum-lid
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32
Max 2.0
14 dec 2014 14:23
ted038 schreef:Weet niet of ik me nu gevleid of creeped out moet voelen, dat jij mijn verzetten zegt te herinneren van een post uit 2008, terwijl je zelf pas in in 2011 forumlid geworden bent
De herinnering aan jouw verslag was nog uit mijn ‘1.0-tijdperk’. Je mag je dus
gevleid voelen.
-
alypat
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
- Locatie: Woerden
alypat
24 jan 2015 11:00
edwin01 schreef:Wolfhound32 schreef:
Op de 6800 kun je niet eens een 39 monteren. 36 is max.
Huh? Volgens mij heb ik wel degelijk een 39 op mijn 6800 crankstel..... Op mijn twee 6800 crankstellen zelfs...
Heb laatst ook bij de FM gehoord dat een 50 i.c.m. 39 niet kan. Dat zou niet passen bij de voorderailleur. Een 38 zou wel mogelijk zijn. Betreft trouwens een Ultegra 6800 voorderailleur en een FSA SL-K Light crackset.
Mijn 105 tripel heeft 50 x 39 x 30. Dus 50 i.c.m. 39 zou technisch mogelijk moeten zijn voor Shimano. Maar wellicht is dat bij Ultegra 6800 anders, of komt het door de FSA crankset?
Ik lees hier dat sommigen zonder problemen 39 combineren met 50. Ik zou natuurlijk een 38 en een 39 blad kunnen nemen, en gewoon kijken hoe dat gaat.
-
mickelzzon
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53
mickelzzon
02 feb 2015 10:17
alypat schreef:edwin01 schreef:Wolfhound32 schreef:
Op de 6800 kun je niet eens een 39 monteren. 36 is max.
Huh? Volgens mij heb ik wel degelijk een 39 op mijn 6800 crankstel..... Op mijn twee 6800 crankstellen zelfs...
Heb laatst ook bij de FM gehoord dat een 50 i.c.m. 39 niet kan. Dat zou niet passen bij de voorderailleur. Een 38 zou wel mogelijk zijn. Betreft trouwens een Ultegra 6800 voorderailleur en een FSA SL-K Light crackset.
Mijn 105 tripel heeft 50 x 39 x 30. Dus 50 i.c.m. 39 zou technisch mogelijk moeten zijn voor Shimano. Maar wellicht is dat bij Ultegra 6800 anders, of komt het door de FSA crankset?
Ik lees hier dat sommigen zonder problemen 39 combineren met 50. Ik zou natuurlijk een 38 en een 39 blad kunnen nemen, en gewoon kijken hoe dat gaat.
Shimano heeft juist bij de Ultegra 6800 de steek naar 110 gebracht zodat het niet meer uitmaakt of je nu dubbel of compact wil rijden. Bij Mantel verkopen de een Ultegra 6800 39 t binnenblad met 110 steek die je gewoon kan monteren. Zolang dat past werkt dat. De derailleur heeft daar helemaal niets mee te maken daar de indexen door de shifter worden bepaald en deze maakt het simpel, óf het binnenblad óf het buitenblad. De voorderrie heeft maar 3 instellingen (bij de 11 speed eigenlijk 4) en dat is de hoogte, wordt bepaald door buitenblad, en hoever de derri naar binnen of naar buiten mag uitslaan. Bij de nieuwe Shims 11 speed zit er ook nog een instelling hoever de derri van het frame staat. Maar deze instellingen staan volledig los of een binnenblad 38 of 39 tandjes heeft.
FM's verkondigen wel vaker onzin door chronisch gebrek aan kennis of ervaring.
-
grimpeur2004
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 05 aug 2010 01:28
grimpeur2004
11 feb 2015 00:31
Persoonlijk vind ik de reactie dat compact cranks alleen voor de profs en de macho's onder de toerrijders is, lichtelijk overdreven. Ben een gemiddelde fietser en machogedrag heb ik op mijn leeftijd niet meer zoveel (65j)
Ook de opvatting dat een triple mooier staat dan een compact omdat dan de ruimtes tussen de tandwielen beter opgevuld zijn, gaat nergens over. Aangekleder en stoerder????? ..... Enkel een kwestie van smaak volgens mij.
Vroeger zat er wellicht een kern van waarheid in, maar tegenwoordig zijn de verschillen minimaal.
Heb op mijn fietsen altijd triple gereden en dat beviel prima. De verhoudingen liggen wat beter dan bij een compact, dat is gewoon zo. Nu echter de cassettes achter ook grotere kransjes hebben, tot wel 32, kan er heel goed met een compact gereden worden.
Op mijn Isaac rijd ik met 11-speed Ultegra Di2 en dan voor 50/34 en achter 11/28. Voor het klimwerk heb ik een 11/32 cassette.
Mijn Trek 5200 uit 2004, waarvan het frame nog steeds perfect in orde is en goed bevalt, was tot vorige maand voorzien van een triple. Omdat de compact op de Isaac goed beviel, is de Trek inmiddels ook voorzien van een een compact groep, de Shimano 105 5800. Moet zeggen dat het prima bevalt en net zoals met een triple kun je met een compact ook bijna één op één rijden.
Het enige voordeel tussen een triple en een compact is dat je bij de triple meer schakelmogelijkheden hebt en de stapjes kleiner zijn. Reed de triple met plezier en de compact nu ook.
Ik vind compact ook mooier staan dan een triple voor, maar dat is en blijft een persoonlijke voorkeur. Heeft niets met aangekleder en stoerder te maken, ieder heeft zijn eigen voorkeuren. En dat kan gelukkig ook.
Het is in elk geval leuk te lezen en te constateren dat er verschillend over wordt gedacht en prettig dat je daar hier over van gedachten kan wisselen.
Lekker op de fiets doe ik liever dan niets!!!
Isaac Boson wit
Trek 5200 blauw
-
rockbats
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 apr 2011 00:34
rockbats
14 feb 2015 22:19
Wie heeft er ervaring met het (tijdelijk voor klimwerk) vervangen van de 36 door een 34 binnenblad i.c.m. met een 52 buitenblad (Ultegra 6800, achter 11 speed 11-28)? Schakelt dat voor nog een beetje lekker op?
-
Sebo
- Forum-lid
- Berichten: 634
- Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49
Sebo
23 feb 2015 15:38
rockbats schreef:Wie heeft er ervaring met het (tijdelijk voor klimwerk) vervangen van de 36 door een 34 binnenblad i.c.m. met een 52 buitenblad (Ultegra 6800, achter 11 speed 11-28)? Schakelt dat voor nog een beetje lekker op?
Ik kan het mis hebben; maar volgens mij is het ook met een 6800 groep niet mogelijk een verschil van meer dan 16 tanden voor te overbruggen.
Als je een 34er wilt plaatsen zul je dus (denk ik) ook je buitenblad moeten vervangen voor een 50 tands.....
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
-
edwin01
- Forum-lid
- Berichten: 1779
- Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02
edwin01
26 feb 2015 08:21
Ik heb afgelopen zomer in Frankrijk zonder problemen met een 53x36 combinatie gereden. Schakelt niets minder dan de standaard 53x39. Ik heb voor de gein ook een experimentje gedaan met 53x34, ging in de fietsenstandaard ook goed, maar niet uitgebreid getest.
-
hansiscus
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 08 feb 2008 13:05
hansiscus
21 mar 2015 02:20
alypat schreef:
Mijn 105 tripel heeft 50 x 39 x 30. Dus 50 i.c.m. 39 zou technisch mogelijk moeten zijn voor Shimano. Maar wellicht is dat bij Ultegra 6800 anders, of komt het door de FSA crankset?
Ik lees hier dat sommigen zonder problemen 39 combineren met 50. Ik zou natuurlijk een 38 en een 39 blad kunnen nemen, en gewoon kijken hoe dat gaat.
Mijn triple heeft 52-42-30 Ultegra 9 speed, maar dat wil niet zeggen dat Ultegra 6800 11 speed dan dezelfde voorbladen (In dit geval 52-42) kan hebben. De voorbladen bij dubbel zitten zo te zien iets verder uit elkaar dan bij de triple en daardoor valt de ketting sneller tussen de bladen als het binnenblad te groot is. Of het komt doordat de ketting bij 11 sp dunner is waardoor de tussenruimte groter is. Maar als ik het allemaal eens goed bekijk loopt het buitenblad breder uit richting het binnenblad, waardoor de ketting goed op de tanden gezet wordt van het binnenblad, maar als je het binnenblad vervangt door een exemplaar met meer tanden dan is deze groter en zit de bredere uitloop van het buitenblad te laag. Hierdoor wordt de ketting niet goed op het binnenblad gezet, 9 van de 10 keer lost dat zich vanzelf op, maar met een klein beetje druk op de pedalen naar het binnenblad schakelen tijdens een klim heb je grote kans dat de ketting dan tussen de bladen valt. Heb het proefondervindelijk ervaren door eigenwijs Ultegra 52-36 om te zetten naar 52 met Dura-Ace 42t binnenblad. Maar misschien heeft iemand een gouden tip? (Behalve: niet combineren met andere bladen
)
-
tjaardbreeuwer
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
tjaardbreeuwer
02 apr 2015 05:46
Mormel schreef:Je kan ook het buitenblad vervangen voor een 46T (of zelfs een 44T).
Als je een aangelaste derailleur nok (direct mount)op je frame hebt moet je wel goed controleren of je voorredailleur wel laag genoeg kan voor een kleiner dan 50t blad.
Bij mijn DomaneDisc4 met SRAM ging dat niet. Heb nu dus een 46t blad over
-
ruud_k
- Forum-lid
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51
ruud_k
09 apr 2015 12:42
Ik rijd nu sinds kort een 52x36, met een 11-28 achter. Heerlijk verzet overigens, ik vond 50x34 een vlees noch vis verzet. Maar he, da's persoonlijk he
Om een schuine kettinglijn te voorkomen, houd ik mij altijd altijd keurig aan het feit om de laatste 3 grote of kleine tandjes achter niet te gebruiken met groot of klein voor.
Maar nu is de 4e grootste achter een 21, vanuit de schuine kettinglijn gedachte kan ik deze gewoon gebruiken met 52 voor. Maar volgens mij wordt de ketting alsnog dan behoorlijk "opgerekt", of zit ik hier volledig naast ?
-
geertjeb
- Forum-lid
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35
geertjeb
09 apr 2015 13:27
ruud_k schreef:Ik rijd nu sinds kort een 52x36, met een 11-28 achter. Heerlijk verzet overigens, ik vond 50x34 een vlees noch vis verzet. Maar he, da's persoonlijk he
Om een schuine kettinglijn te voorkomen, houd ik mij altijd altijd keurig aan het feit om de laatste 3 grote of kleine tandjes achter niet te gebruiken met groot of klein voor.
Maar nu is de 4e grootste achter een 21, vanuit de schuine kettinglijn gedachte kan ik deze gewoon gebruiken met 52 voor. Maar volgens mij wordt de ketting alsnog dan behoorlijk "opgerekt", of zit ik hier volledig naast ?
Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Ik hou altijd 2 tandjes over aan beide kanten en rij al 2 seizoenen met dezelfde cassettes. Hou niet exact bij hoe lang ik met een ketting doe, maar heb er hoogstens 3 versleten in 2014 op 10.000km.
By the way: als je veel op 52-21 rijdt had je denk ik beter bij compact kunnen blijven.