Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

RobiOne
Forum-lid

Gebruikersavatar RobiOne 30 dec 2016 22:25

Gisteren de Shimano 5500 groepset van de fiets van een vriendin van me vervangen door een 5800 set. Mooie set!

danoontje
Forum-lid

danoontje 31 dec 2016 10:15

Orlok schreef:
danoontje schreef:M'n 6800 groep eraf ... een nieuwe Force 22 groep erop ...
Eens kijken of dat bevalt. Blijft leuk dat knutselen!! Heerlijk
En dat ging zomaar, linker crank lossen etc. en dan zonder enige probleem.? :roll:
Weet niet wat het probleem zou zijn met de linker crank ..
Maar het switchen van groep doe ik op m'n gemak met n biertje erbij in een avondje. Kei leuk werk en heerlijk ontspannend :winkthumb:
Zal wel n fotootje plaatsen van ervoor en erna ..
Ik vind de look met Sram iets cleaner. Het niet meer hoeven trimmen van de voordereailleur vind ik ook erg prettig :winkthumb:
(met de winterwielen van Zoran momenteel ..zadel enzo staat recht, maar wat vertekend zo'n foto zeg ..)

Afbeelding
Afbeelding
Anima Sana In Corpore Sano.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 dec 2016 13:10

Na vier jaar en circa 8000km met mijn c,dale f29 de hope schijfremmen een beurtje gegeven.

Blokken eruit, paar keer in de remgreep knijpen. zo kan je de zuigers goed schoonmaken.
Daarna netjes ingevet en weer teruggeduwd. vervolgens blokken er weer in.
weerwat knijpen in de remgreep zodat de blokken lekker dicht bij de schijf staan.
Olie nagekeken, maar was nog voldoende.

Weer gemonteerd en het voelt allemaal weer strak en smooth aan.
Achterrem voelt nog niet strak genoeg naar mijn zin, misschien de rubbertjes eens vervangen in de remgreep.

Leuk klusje om te doen, ben er een ruim uurtje mee bezig geweest.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 01 jan 2017 13:24

danoontje schreef:
Orlok schreef:
En dat ging zomaar, linker crank lossen etc. en dan zonder enige probleem.? :roll:
Maar het switchen van groep doe ik op m'n gemak met n biertje erbij in een avondje. Kei leuk werk en heerlijk ontspannend :winkthumb:
Ik vind de look met Sram iets cleaner. Het niet meer hoeven trimmen van de voordereailleur vind ik ook erg prettig :winkthumb:
(met de winterwielen van Zoran momenteel ..zadel enzo staat recht, maar wat vertekend zo'n foto zeg ..)

Afbeelding
Afbeelding
Bijzonder mooie fiets. (Y)

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 01 jan 2017 15:55

Net m'n cassette (Campagnolo Veloce10sp) gedemonteerd en gereinigd en weer gemonteerd. Daarna de ketting vervangen voor een nieuw exemplaar (KMC X10.93). Eigenlijk had ik nog een klein rondje willen fietsen, maar het begon te regenen, dus daar heb ik maar vanaf gezien.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

danoontje
Forum-lid

danoontje 01 jan 2017 21:42

Bospaadje schreef:
Bijzonder mooie fiets. (Y)
Dankjewel :winkthumb:
Anima Sana In Corpore Sano.

i-mac

i-mac 01 jan 2017 23:01

Gisteren een MTB rit gereden, waarvan een groot stuk op het strand en door de duinen. Dus gisteren in de late namiddag nog snel de bike heel goed onder handen genomen. Vandaag de ketting terug ge-waxt. Morgen nog een laatste laagje wax, en dan staat de bike terug klaar voor een volgende rit.

buddo
Forum-lid

buddo 04 jan 2017 09:06

Niet vandaag maar gisteravond... het stuur van mijn winterfiets vervangen. Vond het stuur te smal (40 cm c-c) en zag op het net een nieuw Deda stuur in de opruiming voor wel 10 euro (42 cm c-c). Daar kan marktplaats niet tegenop. Uiteraard ook een nieuw stuurlintje gewikkeld.

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 04 jan 2017 20:03

danoontje schreef:
Orlok schreef:

Afbeelding
Afbeelding
En wat geeft het als je zadel wat scheef staat, als je dit bewust hebt gedaan. Als je er prettig bij voelt . Valt me wel op dat je zadel iets meer naar voren staat.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 04 jan 2017 21:08

Vandaag eens een klusje aangepakt waar ik tegenop zag en al een tijdje had uitgesteld, het vervangen van de binnenkabels van remmen en derailleurs.
Standaard en fiets lekker in de woonkamer gezet in plaats van in de koude garage.
Fiets is een Rose Xeon, de kabels lopen door het frame. Ik had me voorbereid op een lastige klus, maar dat viel allezins mee. De remkabel voor de achterrem heeft een buitenkabel door het frame die bleef zitten, was dus zo gebeurd. De opening in het frame, onder de bracket waar de derailleurkabels uitkomen is redelijk ruim, het is gemakkelijk om de kabels er uit te vissen. Morgen nog even een nieuwe ketting en de fiets is weer klaar voor een nieuw seizoen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2017 22:58

Vandaag met een geleende tool mijn derailleurpad opnieuw rechtgezet. Een beetje prutsen, maar het verschil in schakelen is enorm. ZO goed deed hij het in tijden niet :)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scoloo
Forum-lid

scoloo 05 jan 2017 07:32

Nieuwe bandjes op de mtb gezet. Was niet tevreden over de standaard Bontrager banden dus nu Rara voor en Roro achter. Vanavond maar eens proberen.
Biking is Living!

Plaats reactie