Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 24 jul 2020 08:29

+1
Het plaatje bij zo'n Supersix evo klopt gewoon (geldt ook zeker voor dit specifieke geval :like: )
Wat betreft het nieuwe model is verandering wat mij betreft geen vooruitgang...

Spoeling voor frames die voor mij een beetje in dit straatje passen wordt inderdaad steeds dunner; Cervelo R5, Argon18 Gallium Pro, Orbea Orca misschien, maar verder?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6645
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jul 2020 10:11

Freek1986 schreef: 26 mei 2020 19:54 Afbeelding

Vanmiddag mijn nieuwe Caad13 opgehaald
Ik zie deze nu pas. Is geen 100 meter bij mij vandaan :-)

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2554
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 24 jul 2020 15:47

daniel1975 schreef: 24 jul 2020 08:14
Een klassieker wat mij betreft!
Je zou bijna denken dat ze zo niet meer gemaakt worden. Die mooie lichte racers worden nu voor een fors deel zware aero bakken.
Helemaal waar. En dat is wat me tegenwoordig mateloos stoort in de nieuwe visie op racefietsen. Vroeger konden fietsen niet licht genoeg zijn en werd gewicht constant aangehaald in de marketing. Nu is dat plots niet meer van tel en lijkt het wel of de aerodynamica zoveel meer rendement biedt dan een lichtgewicht. Ik zou kunnen aannemen dat een wielrenner op het vlakke die gemiddeld 40 en meer rijdt meer rendement haalt uit een aero SystemSix van 8,5 kg dan uit een 'minder aero' EVO van 7 kg. Maar de gemiddelde toerist (avg spd tussen 30 en 35 per uur), zeker de toerist die af en toe eens wat klimmetjes meepikt, is denk ik veel beter af met een lichte 'minder aero' fiets.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jul 2020 15:54

Aero is toch ook al op zijn retour.
Het gaat om remmen. Je moet vooral goed hard kunnen remmen.
En er moeten dikke banden in passen. Logisch ook, anders heb je niets aan de toegenome remkracht door het gebruik van schijfremmen.

Met het hogere gewicht liggen de fietsen ook wat stabieler op de weg. in combinatie met de bredere banden, betere remmen en "endurance" geometrie, een heerlijk comfortabele rij ervaring voor de gemiddelde toerist :) Precies wat hij of zij wenst.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2020 17:11

Probleem/jammere is dat het steeds meer een tweedeling wordt tussen aero (lang en diep) of trekker (makkelijkere geo, maar helemaal gravelproof gemaakt).
Wat dat betreft een goede zet van Pinarello om net onder de Dogma nu weer de Prince te zetten met “ouderwetse” stack&reach. En in veel kleine stapjes framemaat
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2554
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 24 jul 2020 17:30

Het ding was ook dat racefietsen tot voor enkele jaren terug wat uitontwikkeld waren. 8 jaar terug kocht ik m'n SS EVO die gemakkelijk de minimum UCI norm van 6,8 kg haalde. Tja, dan moet je als fabrikant andere dingen beginnen zoeken die de marketing in de zwengel kunnen houden. Bredere banden en schijven zijn een succesverhaal gebleken. Het aero gedoe blijkt het ook al even goed te doen. Als je nu met velgremmen en 23 mm banden rijdt, dan lachen ze je haast uit. Over gewicht maalt niemand nu nog.

Behalve die er hun boterham mee moeten verdienen:https://www.wielerflits.be/nieuws/geen- ... -besparen/





_____________

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2020 18:14

Sky rijdt ook met Dogmas met velgrem.
Less is bore

hayes

hayes 24 jul 2020 19:36

Klopt wel ergens.
Na 10 jaar (of zelfs 5) moet je zien wat blijft hangen. Dikkere banden is er één van.
Aero zal weer een niche worden denk ik. Heeft voor 95% van de liefhebbers ook gewoon weinig zin.
Schijfremmen blijven ook.

#my2cents

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 jul 2020 19:38

En met lightweights als t er echt om gaat...

steven-eg
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2019 12:54

steven-eg 03 aug 2020 19:27

Nieuwe velgen, nu is hij helemaal af!
Bijlagen
1f17b358-a177-437d-bac7-b125493eb448.jpg

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2554
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 aug 2020 20:23

Knap! Ik denk wel dat op het vlak van framegeometrie, een SuperSix u beter zou passen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6451
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 aug 2020 20:48

steven-eg schreef: 03 aug 2020 19:27 Nieuwe velgen, nu is hij helemaal af!
Stickers van de spaken af - en dan nog iets anders doen naar mijn mening. Ik vind bv de kabel loop niet erg netjes ( maar dat zal misschien frame afhankelijk zijn ) - en ook een spacer minder zou mogen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie