Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 jul 2013 09:15

daniel1975 schreef:http://www.telegraph.co.uk/sport/others ... itive.html

Benieuwd of dit net zoveel aandacht krijgt als het wielrennen.....
Dit gaat zeker een staartje krijgen. De hele wereld wist bij de Olympische Spelen dat die Turkse athleten de boel bedonderden... Ze hadden afgezien van een EK of iets dergelijks om zich te plaatsen geen enkele officiële wedstrijd gelopen. Op de OS liepen ze alles aan gort. Om daarna weer van het podium te verdwijnen. Ze hebben daarmee teveel mensen pissig gemaakt. Als het zo snel gaat, denk aan de Chinese zwemsters, dan is het altijd fout. En zo is het in het wielrennen ook...

Het opmerkelijke verschil is natuurlijk de gelatenheid, de onverschilligheid zelfs waarmee die prestaties in de pers worden begroet.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5881
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 jul 2013 11:37

ponsteen schreef:
daniel1975 schreef:http://www.telegraph.co.uk/sport/others ... itive.html

Benieuwd of dit net zoveel aandacht krijgt als het wielrennen.....
Dit gaat zeker een staartje krijgen. De hele wereld wist bij de Olympische Spelen dat die Turkse athleten de boel bedonderden... Ze hadden afgezien van een EK of iets dergelijks om zich te plaatsen geen enkele officiële wedstrijd gelopen. Op de OS liepen ze alles aan gort. Om daarna weer van het podium te verdwijnen. Ze hebben daarmee teveel mensen pissig gemaakt. Als het zo snel gaat, denk aan de Chinese zwemsters, dan is het altijd fout. En zo is het in het wielrennen ook...

Het opmerkelijke verschil is natuurlijk de gelatenheid, de onverschilligheid zelfs waarmee die prestaties in de pers worden begroet.
Ik hoop het wel dat het een staartje krijgt.
Maar ik denk dat Daniel gelijk krijgt, ik heb er nog niets van gelezen in de (Nederlandse) media.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 10 jul 2013 19:14

Even iets anders: Waarom heeft een wielerploeg eigenlijk artsen in dienst? Als een renner een huis- tuin- en keuken aandoening (bijv. griep) heeft kan hij naar zijn eigen huisarts gaan, net als iedereen. Daarnaast kan hij bij valpartijen in de koers terecht bij een rondearts. Ik zie de toegevoegde waarde eigenlijk niet. Behalve het leveren van doping dan, en dat is nu net wat we niet willen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6106
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jul 2013 19:17

Een dokter? Sky heeft er 5.
VIJF!!!

Het zou bij mij allemaal al een stuk geloofwaardiger over komen als er geen ploegartsen waren. Renners die een dokter als trainer hebben, vertrouw ik niet.
Live fast; die young. mijn blog

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 11 jul 2013 01:21

elefantino schreef:
WdvB schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... bels.dhtml

concurrent van Diederik Stapel?
En de aanname - meer zuurstof in het bloed is harder fietsen - is een fabel. Dan kunt u als tourliefhebber even hard fietsen als uw favorieten.
Mag toch hopen dat, met zulke uitspraken, het proefschrift van meneer de promovendus afgewezen wordt... :?

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 11 jul 2013 09:51

nah, je snapt toch wel wat hij bedoelt? Als mijn hematocriet als amateur 45 is en die van en prof ook, fiets ik niet net zo hard als hem. Hard fietsen omvat een heel scala aan variabelen die van invloed zijn maar als je er 1 isoleert in zo'n uitspraak kan je er alles van maken.

Iig zijn ze teveel gefoccus op de conclusie die ze willen vinden dat ze tijdens hun onderzoek en uitwerking blind zijn geworden.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 11 jul 2013 10:20

dinictus schreef:nah, je snapt toch wel wat hij bedoelt? Als mijn hematocriet als amateur 45 is en die van en prof ook, fiets ik niet net zo hard als hem. Hard fietsen omvat een heel scala aan variabelen die van invloed zijn maar als je er 1 isoleert in zo'n uitspraak kan je er alles van maken.
Bedoelde hij dat maar... Volgens mij bedoelt hij iets heel anders, namelijk dat wanneer meer zuurstof in je bloed tot harder kunnen fietsen zou leiden wij net zo hard zouden kunnen fietsen als de profs, mits onze hematocrietwaarde gelijk is. Feitelijk zegt hij dat meer zuurstof in je bloed geen effect op de prestatie heeft, want als dat wel zo zou zijn wij even hard zouden kunnen fietsen als de profs. Ik ben bang dat hij niet helemaal heeft begrepen dat er nog 1001 factoren van invloed zijn op hoe hard iemand kan fietsen. Maar goed, het is een psycholoog... :D

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 11 jul 2013 10:30

Ja, ik bedoel hetzelfde te zeggen als jij. Hoe is het mogelijk dat je een master hebt en dan op deze manier wetenschap gaat bedrijven!!?
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 11 jul 2013 10:36

dinictus schreef:Ja, ik bedoel hetzelfde te zeggen als jij. Hoe is het mogelijk dat je een master hebt en dan op deze manier wetenschap gaat bedrijven!!?
Ah ok, sorry.

Ik sta best open voor studies die kijken of EPO wel echt zo veel effect heeft, maar ik vraag me af of het zinvol is om de studies van deze persoon te lezen. :roll:

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 11 jul 2013 10:41

Wat ik ook niet begrijp is dat er nergens vanuit de wetenschap tegengas komt op deze manier van werken. Of zijn wij nou zo slim? :0
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9148
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jul 2013 10:51

dinictus schreef:Wat ik ook niet begrijp is dat er nergens vanuit de wetenschap tegengas komt op deze manier van werken. Of zijn wij nou zo slim? :0
Wel hoor:
*KLIK*
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 11 jul 2013 11:01

elefantino schreef:
dinictus schreef:nah, je snapt toch wel wat hij bedoelt? Als mijn hematocriet als amateur 45 is en die van en prof ook, fiets ik niet net zo hard als hem. Hard fietsen omvat een heel scala aan variabelen die van invloed zijn maar als je er 1 isoleert in zo'n uitspraak kan je er alles van maken.
Bedoelde hij dat maar... Volgens mij bedoelt hij iets heel anders, namelijk dat wanneer meer zuurstof in je bloed tot harder kunnen fietsen zou leiden wij net zo hard zouden kunnen fietsen als de profs, mits onze hematocrietwaarde gelijk is. Feitelijk zegt hij dat meer zuurstof in je bloed geen effect op de prestatie heeft, want als dat wel zo zou zijn wij even hard zouden kunnen fietsen als de profs. Ik ben bang dat hij niet helemaal heeft begrepen dat er nog 1001 factoren van invloed zijn op hoe hard iemand kan fietsen. Maar goed, het is een psycholoog... :D
+1:Ik had het niet beter kunnen verwoorden :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie