Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9045
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 okt 2014 09:27

Velg kaal maken 2 nieuwe lijmlagen en 1 laag op de tube.je tube ziet er uit of er al veel lijm op zit.
Aquasure is om de zijkant schoon te houden geen reparatie middel.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 okt 2014 10:27

Ik zou bij beide wielen helemaal opnieuw beginnen, iets klopt er niet want ik kan me niet voorstellen dat anders 2 tubes er gewoon tijdens het rijden zo aflopen.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 okt 2014 11:27

Het lijkt meer op een plaklint in je velg?

Gebruikersavatar
StevieSeagal
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59

Gebruikersavatar StevieSeagal 20 okt 2014 12:47

Ik heb ze zo overgenomen, dus ik heb geen idee welke materialen er zijn gebruikt.

Hoe kan ik dan het beste de lijm van de velg en de tube verwijderen? Heb wel eens gehoord dat iemand het met een verfbrander deed maar ik weet niet of dat goed of slecht is en of dat bij de tube ook kan?
Afbeelding

way2go
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 20 okt 2014 17:45

japiecarbon schreef:Het lijkt meer op een plaklint in je velg?
Kan ook een lintje zijn dat in de velg is gelijmd om deze passend te maken. Of het is het velglint van de tube dat nog in de velg zit.

Als de lijm niet al te oud is, dan kun je deze gerust laten zitten. Lijm verwijderen van de tube met een of ander oplosmiddel zou ik sowieso afraden omdat het oplosmiddel dan in het velglint trekt waardoor nieuwe lijm misschien minder goed wordt opgenomen. Dus lijm op de tube gewoon laten zitten. Lijm klonten kun je er eventueel wel afschrapen.

Als het velglint nog goed op de tube zit, dan kun je het volgende doen:

Velg een beetje opschuren en met wasbenzine eroverheen om de lijm te egaliseren. Even laten drogen totdat de lijm weer hard is en niet meer plakt. Op plekken waar geen lijm meer zit op de tube en velg, nieuwe lijm aanbrengen en 24 uur laten drogen. Wat ik vervolgens altijd doe (maar niet per se noodzakelijk) is de tube opnieuw 24 uur stretchen. Liefst op een schone velg, maar als je deze niet hebt, dan kun je ook de reeds gelijmde velg gebruiken door hier een plastic folie of iets dergelijks overheen te doen. Vervolgens 1 laag lijm op tube aanbrengen en 1 laag lijm op de velg en tube er opnieuw op leggen.

Als het velglint voor grote delen of helemaal is losgekomen van de tube, dan kun je deze het beste er helemaal aftrekken. Onder het velglint zitten de stiksels van de katoenen casing. Det deel van de tube is vrij sponzig en plakkerig. Als je er lijm op aanbrengt, dan wordt het meteen opgezogen, dus wel verstandig om meerdere lagen aan te brengen (minimaal 2). Vervolgens nog 1 laag op de tube en 1 laag op de velg en tube op de velg leggen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 okt 2014 19:21

Op die eerste foto lijkt het wel een clincher velg, nog nooit een tubevelg gezien met zo een randje.
Afbeelding

wim732
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 12:10

wim732 24 okt 2014 19:12

lijkt mij ook een clincher velg.

het ziet er ook na uit dat er te weinig lijm op zit. oude lijm laat ik altijd zitten.
ik schuur hem ook op zodat hij vlak is en dan met wasbenzine er over. Ik wacht niet totdat ie uitgehard is maar doe de nieuwe lijm er op wanneer deze nog plakkerig is. Dit om het geheel te laten hechten aan elkaar.

Maar tip 1. Controleer of dit wel een tube velg is.

Gebruikersavatar
roadroel
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 nov 2014 17:50

Gebruikersavatar roadroel 03 nov 2014 19:44

Hallo


Heeft er iemand ervaring met de continental giro tuben en Continental tube sprinter gatorskin tuben?



mvg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2014 20:45

Vanwaar de interesse in deze tubes? Beide blinken niet bepaald uit in eigenschappen als rolweerstand en grip.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadroel
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 nov 2014 17:50

Gebruikersavatar roadroel 03 nov 2014 21:00

de prijs... maar ik denk toch voor de vittoria carsa 's ga gaan lijkt me nog het beste om zeker te zijn van de kwaliteit

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9045
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 nov 2014 21:11

Lees het tube topic eerst even door staan vele tube's beschreven,maar dat is je al eerder gezegd bij je vraag over tubes.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=71898
Bericht kan verwijderd worden nu na overzetting in het juiste topic.
Laatst gewijzigd door nijkie op 03 nov 2014 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9045
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 nov 2014 21:18

roadroel schreef:de prijs... maar ik denk toch voor de vittoria carsa 's ga gaan lijkt me nog het beste om zeker te zijn van de kwaliteit
Voor welke periode wil je ze gaan gebruiken en welke Vittoria's?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie