Cannondale
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
- Locatie: Schoten (B)
LVGH schreef:Het 2009 design vind ik mooier/tijdlozer, zonder die strepen. Even een plaatje van WW, absolute droomfiets!
Het topic
DEZE is wel echt mooi !!! elk jaar komt er wel wat nieuws dat weet je op voorhand ... ik vind die zwarte strepen ook wat tegenvallen op model 2010 maar je moet hem natuurlijk eens live kunnen zien hé!!!
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
- Locatie: Schoten (B)
Erik_Jan schreef:@team orange. Waar heb je die bidonhouders vandaan ? Passen er zeer goed bij.
wel dit is niet mijn fiets of foto hoor ...maar dit zijn gewoon bidonhouders van elite(custom race) verkrijgbaar in zwart... wit ... kosten 11,0 bij decatlon of zo.
Heb zelf de zwarte versie op mijn fiets!
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....
100cols schreef:Cannondale 2010: http://www.bikeradar.com/news/article/f ... ghts-22205
Caad9 met volledig carbon vork, bb30 bracket en wat mij betreft mooi lakdesign. Supersix ziet er ook erg goed uit.
Vraagjes:
Wat is een bb30 bottom bracket precies ?
Kan er op een CAAD9 ook Campa worden gemonteerd? Ik bedoel hier de aandrijfas en crankstel.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
BB30 is een speciale bracketmaat die afwijkt van de standaard doordat hij groter is (30 mm, weet zo niet wat standaard is). Dit betekent dat er alleen een speciaal crankstel op kan dat aangepast is aan de maat (volgens mij is BB30 met een adapter ook om te zetten naar normaal zodat er ook een normaal crankstel op kan). Niet veel merken hebben dit in hun asoortiment (frames/crankstel) maar er komen er steeds meer bij. Cannondale was één van de eersten die dit aanboden. Voordelen zijn dat je een stijver geheel kunt maken. Cannondale leverde het oorspronkelijk icm met of een carbon of alu crankstel waarbij het alu crankstel als topmodel mag worden beschouwd.
Zelf heb ik een Caad8 met normale en met BB30 gehad. De normale zat campa centaur op maar was gelukkig nog één van het model zonder lelijke buitenboord lagers (met vierkante as dus) en de BB30 het carbon crankstel. Persoonlijk vind ik de BB30 optisch ook erg mooi, zeker omdat de lagers geintegreerd zijn in het bracket. Net een nieuwe fiets met buitenboordlagers maar dat ziet er eigenlijk niet uit.
Voordelen BB30 voor mij: stijvere constructie (en meen ook redelijk licht) en optisch. Nadelen zijn denk ik dat je keuze hebt uit minder crankstellen.
En je tweede vraag: als je een Caad9 met een normaal bracket hebt dan kan daar campa op worden gemonteerd. Wel moet je FM dan de boel om willen bouwen van shimano naar campa. Een beetje meewerkende FM doet hier niet al te moeilijk over.
Ik ben trouwens geen expert maar volgens mij dekt bovenstaande wel redelijk de lading. Als je echt alles wil weten dan moet je Sharkman maar eens om een reactie vragen.
Zelf heb ik een Caad8 met normale en met BB30 gehad. De normale zat campa centaur op maar was gelukkig nog één van het model zonder lelijke buitenboord lagers (met vierkante as dus) en de BB30 het carbon crankstel. Persoonlijk vind ik de BB30 optisch ook erg mooi, zeker omdat de lagers geintegreerd zijn in het bracket. Net een nieuwe fiets met buitenboordlagers maar dat ziet er eigenlijk niet uit.
Voordelen BB30 voor mij: stijvere constructie (en meen ook redelijk licht) en optisch. Nadelen zijn denk ik dat je keuze hebt uit minder crankstellen.
En je tweede vraag: als je een Caad9 met een normaal bracket hebt dan kan daar campa op worden gemonteerd. Wel moet je FM dan de boel om willen bouwen van shimano naar campa. Een beetje meewerkende FM doet hier niet al te moeilijk over.
Ik ben trouwens geen expert maar volgens mij dekt bovenstaande wel redelijk de lading. Als je echt alles wil weten dan moet je Sharkman maar eens om een reactie vragen.
Hartelijk dank voor de info ! Ik had al verwacht dat die BB30 oversized zou zijn en dat er weer dat speciale Cannondale crankset op zou passen. Gelukkig schijnt het zo te zijn dat er met adapters ook "normale"cranksets in passen. Het wordt wel een beetje lastig met merken zoals Cannondale en Scott die er weer eigen lagering toepassen die niet compitabel is met gangbare crankstellen en assen. Vaak werkt zo'n "eigen" crankset weer niet geheel optimaal met de groep die je gebruikt. En zo komen de onnodige problemen.
Op mijn Pino zit nog gewoon een vierkante as met Chorus groep. Werkt prima! Maar ja, ik ben maar een goed weer rijder waar geen extreme eisen aan het materiaal worden gesteld.
Mijn jongste zoon heeft nog een Cannondale Cad 3 (!) en die is aan vervanging toe . Ik dacht dus aan een CAAD 9 indien dit compatibel is met zijn Chorus groep. Nogmaals bedankt voor de informatie.
Op mijn Pino zit nog gewoon een vierkante as met Chorus groep. Werkt prima! Maar ja, ik ben maar een goed weer rijder waar geen extreme eisen aan het materiaal worden gesteld.
Mijn jongste zoon heeft nog een Cannondale Cad 3 (!) en die is aan vervanging toe . Ik dacht dus aan een CAAD 9 indien dit compatibel is met zijn Chorus groep. Nogmaals bedankt voor de informatie.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Dit zijn die verloopcups van Campagnolo voor hun Ultra-torque crankstellen (dat is dus niet het crankstel met de vierkante as die je aanhaalt):
http://www.campagnolo.com/jsp/en/groups ... atid_4.jsp
En nog ff de officiele BB-30 site: http://www.bb30standard.com/index.html
http://www.campagnolo.com/jsp/en/groups ... atid_4.jsp
En nog ff de officiele BB-30 site: http://www.bb30standard.com/index.html
Nespresso schreef:Dit zijn die verloopcups van Campagnolo voor hun Ultra-torque crankstellen (dat is dus niet het crankstel met de vierkante as die je aanhaalt):
http://www.campagnolo.com/jsp/en/groups ... atid_4.jsp
En nog ff de officiele BB-30 site: http://www.bb30standard.com/index.html
Ik heb wel heel veel Nespresso verloopcups! ) Meestal heb ik Roma.
Heerlijke koffie en veel keus. .
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
@ Marconi:
Op de BB30 bracket potten van Cannondale kun je elk BB30 compatible crankstel monteren (niet alleen van C'dale zelf, maar ook van bijv FSA of SRAM).
Er zijn ook adapter bussen te krijgen waarmee je het BB30 bracket compatible maakt met de Shimano/Campy crankstellen.
check eens bij je LBS die kan je er vast mee helpen...
Als je nog een echte Handmade in USA Caad9 wilt, zou ik dit jaar kopen, volgend jaar gaan ze naar Taiwan (wat ik overigens wel een goeie zet vind...)
Op de BB30 bracket potten van Cannondale kun je elk BB30 compatible crankstel monteren (niet alleen van C'dale zelf, maar ook van bijv FSA of SRAM).
Er zijn ook adapter bussen te krijgen waarmee je het BB30 bracket compatible maakt met de Shimano/Campy crankstellen.
check eens bij je LBS die kan je er vast mee helpen...
Als je nog een echte Handmade in USA Caad9 wilt, zou ik dit jaar kopen, volgend jaar gaan ze naar Taiwan (wat ik overigens wel een goeie zet vind...)
Home is where your heart is!
Cannondale and nothing else
Cannondale and nothing else
Breemz schreef:@ Marconi:
Op de BB30 bracket potten van Cannondale kun je elk BB30 compatible crankstel monteren (niet alleen van C'dale zelf, maar ook van bijv FSA of SRAM).
Er zijn ook adapter bussen te krijgen waarmee je het BB30 bracket compatible maakt met de Shimano/Campy crankstellen.
check eens bij je LBS die kan je er vast mee helpen...
Als je nog een echte Handmade in USA Caad9 wilt, zou ik dit jaar kopen, volgend jaar gaan ze naar Taiwan (wat ik overigens wel een goeie zet vind...)
Bedankt voor de tip. Ik zal het doorgeven aan de betrokkene. Ik behelp me wel met een Pino Gallileo. )
De LBS zal het wel weten en die zie ik morgen.
P.S. Waarom vind je het een goede zet als de productie naar Taiwan gaat? Dat zie ik niet zo zitten.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955