Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

rivosports
Forum-lid

rivosports 17 mei 2012 10:33

jardinero schreef:Ik reed laatst met de Bryton op een fiets waar ik de snelheid/cadans sensor niet op heb zitten, en ik had op een fietspad met veel overhangende bomen wel de indruk dat de snelheid op het display via GPS af en toe met een paar km/h naar beneden ging terwijl mijn tempo gewoon constant bleef. Misschien dat het voor de berekening van de gemiddelde snelheid van een rit niet uitmaakt want de totale tijd en afstand zouden wel moeten blijven kloppen.
Verder vind ik het overschakelen tussen meten via de sensor of via GPS ook niet echt soepel gaan. Duurt wel even voordat hij doorheeft dat er wel of geen sensor is en kost soms een paar pogingen voordat er een snelheid in beeld komt.
Overigens heb ik niet de origine Bryton sensor maar 1 van Wahoo die ook ANT+ is en die werkt op zich ook prima.
Bij een GPS wordt de actuele snelheid berekend met behulp van de afgelegde afstand en de verstreken tijd. Een slecht gps signaal, bijv. In een tunnel heeft daardoor wel invloed op de actuele snelheid op je display maar niet op je gemiddelde snelheid.
Stilstaan voor bijv. een verkeerslicht wordt uitgefilterd voor bijv. gemiddelde snelheid door de deze niet op de nemen in de verstreken tijd.
Door het bovenstaande is te verklaren dat, naarmate een rit langer is, o.a. de gemiddelde snelheid en totaal afgelegde afstand bij meting door een gps steeds dichter de werkelijkheid komen.

rivosports
Forum-lid

rivosports 17 mei 2012 10:38

dreezz schreef:volgens mij schakelt hij niet.
als hij na inschakeling een snelheid(+cadans) sensor vindt, dan is dat de enige snelheid die hij volgens mij nog meet.
Inderdaad. Als je kiest voor gebruik van een snelheidsensor gaat Bryton ervan uit dat je meer geloof hecht aan berekening van de snelheid op de traditionele manier. De Bryton schakelt dan de snelheidsberekening via gps uit.

rivosports
Forum-lid

rivosports 17 mei 2012 10:46

jardinero schreef:Ik reed laatst met de Bryton op een fiets waar ik de snelheid/cadans sensor niet op heb zitten, en ik had op een fietspad met veel overhangende bomen wel de indruk dat de snelheid op het display via GPS af en toe met een paar km/h naar beneden ging terwijl mijn tempo gewoon constant bleef. Misschien dat het voor de berekening van de gemiddelde snelheid van een rit niet uitmaakt want de totale tijd en afstand zouden wel moeten blijven kloppen.
Verder vind ik het overschakelen tussen meten via de sensor of via GPS ook niet echt soepel gaan. Duurt wel even voordat hij doorheeft dat er wel of geen sensor is en kost soms een paar pogingen voordat er een snelheid in beeld komt.
Overigens heb ik niet de origine Bryton sensor maar 1 van Wahoo die ook ANT+ is en die werkt op zich ook prima.
Hallo Jardinero, verderop wordt ingegaan op je opmerking betreffende gemiddelde snelheid en meting via sensor of gps.
Je opmerking over "schakelen" tussen sensor en gps kunnen we niet goed plaatsen. Het lijkt erop dat het signaal van de sensor niet goed ontvangen wordt. Ofdat dat komt door de sensor of je Bryton, weten we niet. Kun je van iemand een ANT+ sensor lenen om dit uit te testen? Ook kun je natuurlijk teruggaan naar je FM en hem vragen het toestel op te sturen naar Rivo Sports. Wij zullen hem dan testen.

jardinero
Forum-lid

jardinero 17 mei 2012 12:44

Bedankt voor de reactie, rivosports. Ik zal even proberen uit te leggen wat ik bedoelde.
Ik heb dus twee fietsen: 1 met een ANT+ cadans/snelheid sensor en 1 zonder sensoren. Op de fiets met sensoren werkt alles prima, maar als ik dan overstap op de andere dan blijft de snelheid op 0 staan omdat de bryton natuurlijk geen signalen van sensoren ontvangt. Dan moet ik in het menu naar Instellingen gaan om het zoeken naar een sensor te stoppen maar dit wil nog niet zeggen dat de snelheid meteen via GPS gemeten wordt. Dan ga ik nog maar een paar keer terug naar Instellingen om weer hetzelfde te doen, tot ik op een gegeven moment wel een snelheid op het scherm zie verschijnen. Dat bedoel ik met het "schakelen" tussen sensor en GPS.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

rivosports
Forum-lid

rivosports 17 mei 2012 22:04

jardinero schreef:Bedankt voor de reactie, rivosports. Ik zal even proberen uit te leggen wat ik bedoelde.
Ik heb dus twee fietsen: 1 met een ANT+ cadans/snelheid sensor en 1 zonder sensoren. Op de fiets met sensoren werkt alles prima, maar als ik dan overstap op de andere dan blijft de snelheid op 0 staan omdat de bryton natuurlijk geen signalen van sensoren ontvangt. Dan moet ik in het menu naar Instellingen gaan om het zoeken naar een sensor te stoppen maar dit wil nog niet zeggen dat de snelheid meteen via GPS gemeten wordt. Dan ga ik nog maar een paar keer terug naar Instellingen om weer hetzelfde te doen, tot ik op een gegeven moment wel een snelheid op het scherm zie verschijnen. Dat bedoel ik met het "schakelen" tussen sensor en GPS.
Gebruik je voor je verschillende fietsen ook de 2 fietsprofielen die je op je Bryton beschikbaar hebt?

jardinero
Forum-lid

jardinero 17 mei 2012 22:08

rivosports schreef:Gebruik je voor je verschillende fietsen ook de 2 fietsprofielen die je op je Bryton beschikbaar hebt?
Nee, die laat ik op fiets1 staan.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

Mountainbiker66
Forum-lid

Mountainbiker66 19 mei 2012 18:24

Is er hier iemand die de hd kaarten van Europa al heeft aangekocht op de site van Bryton?
En wat zijn de douane kosten hiervan?

gede
Forum-lid

gede 20 mei 2012 00:24

Mountainbiker66 schreef:Is er hier iemand die de hd kaarten van Europa al heeft aangekocht op de site van Bryton?
ja
geen

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 20 mei 2012 08:36

Een vriend van mij, Spaans sprekend en vandaar mijn vraag hier, krijgt steeds de melding op zijn Bryton dat hij moet updaten terwijl dit pas is gedaan.
Wat moet hij doen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Mountainbiker66
Forum-lid

Mountainbiker66 20 mei 2012 10:58

gede schreef:
Mountainbiker66 schreef:Is er hier iemand die de hd kaarten van Europa al heeft aangekocht op de site van Bryton?
ja
geen
Bedankt, ga ze binnenkort dan ook bestellen :D
Hoelang duurt het ongeveer dat de bestelling in de bus valt?

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 20 mei 2012 13:21

Op of rond 14 mei wordt nieuwe firmware beschikbaar gesteld via BrytonBridge. Exacte inhoud is nog niet bekend. Probleem met IE (heb ik overigens zelf ook) is bij Bryton bekend. Bryton kennende heb ik goede hoop dat dit foutje hersteld wordt.
Is er al iets bekent over het verschijnen van de update. Het is nu 20 mei en nog steeds niets.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 20 mei 2012 13:25

rivosports schreef: Op of rond 14 mei wordt nieuwe firmware beschikbaar gesteld via BrytonBridge. Exacte inhoud is nog niet bekend. Probleem met IE (heb ik overigens zelf ook) is bij Bryton bekend. Bryton kennende heb ik goede hoop dat dit foutje hersteld wordt.
Is er al iets bekent over het verschijnen van de update. Het is nu 20 mei en nog steeds niets.

Plaats reactie