Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13451
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2015 22:09

@Kauwvot ja met de gewone one tubeless verlies ik 1 bar per dag met vloeistof.
Velgen zijn goed afgedicht, zal uit de wangen komen verwacht ik.

Geen normale banden tubeless maken bij de racer, wordt sterk afgeraden!!
De wangen zijn te dun en de druk te hoog om ze goed dicht te krijgen, echt heel gevaarlijk.

De passing is vaak ook niet krap genoeg wat eraflopen kan veroorzaken. Schwalbe maakt niet voor niet een tubelessband, dat doen ze bij de MTB namelijk niet!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 17 aug 2015 00:53

+1

Die MTB banden rij je tubeless op veel lagere druk. Ik vraag me af hoe lang dit goed gaat op een paar oude Mavic Ksyrium velgen.
Anders dan met tubeless ready velgen en tubeless banden zou ik er op de Heuvelrug niet eens mee willen afdalen. Ze zullen er vanaf klappen wanneer je in volle vaart naar beneden dendert....

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 17 aug 2015 10:58

@jappiex Had er 6 bar inzitten en het was in het begin wel afzien, rolde toch niet zo heel vlot. Maar dat was vooral te merken als het 50+km/h ging of na een bocht. Ook reed ik op m`n CX ipv racefiets, wat ook wat kan schelen.

@Wasbeer 2006 & Wiliertoerist In dit geval werkt het prima en zou er zo een col mee durven afdalen. Deze Continental Grand Prix draad banden zijn wel vrij dik en stevig. Een licht vouwbandje van 180 gram wordt misschien een ander verhaal.

Schwalbe (en anderen) maken wel degelijk tubeless specifieke MTB banden, maar dat betekend niet dat iedereen die banden gebruikt bij tubeless, ook gewoon de standaard (lichtere) band. Lagere druk op de MTB klopt, maar wel bij een veel groter volume. Het risico op het zogenaamde 'burpen' lijkt me op de MTB zelfs groter dan bij een racefiets.

Ik ken bijvoorbeeld rijders die op het strand met Fulcrum 3 rijden, en daar tubeless mountainbike banden op hebben gemonteerd met een druk van rond de 1 bar!! en die blijven ook zitten. Dan zal een smal racebandje van 25mm met 7 bar erin ook wel blijven zitten lijkt me.

Ik zeg niet dat het zomaar met elk wiel/band of combi kan, maar jullie reacties vind ik ietwat overdreven. Natuurlijk raden fabrikanten het af, zou ik ook doen als ik een tubeless band verkocht.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13451
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2015 20:16

Je zal echt goed moeten zoeken naar een schwalbe tubeless MTB band van de 2014 of 2015 serie.

Je moet het zelf weten, maar het zijn niet eens de bandenfabrikanten maar ook de wielbouwers die het afraden.
Op gewone velgen tubeless gaan rijden kan nog wel, maar met gewone banden poeh ik zou het niet doen.
En als ze makkelijk op de velg gaan zou ik het zeker niet doen.

De druk op de band is anders dan met een biba.
Waarom je een R3 met mtb banden zou willen rijden is me echt een raadsel, want je brede strandband komt er smaller mee uit.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 22 aug 2015 15:34

Storm-biker ik heb het met Mavic Ksyrium velgen en GP 4000 (23mm) geprobeerd en ik kreeg steeds het bandje om m'n oren bij 6- 6,5 baqr.
Met een Schwalbe one tubeless probleemloos.
Wat voor ventielen heb je gebruikt?

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 23 aug 2015 09:31

Gisteren Mavic Ksyrium Elite velgen uit 2009 tubeless gemaakt. Had ik al een paar keer eerder geprobeerd maar lukte steeds niet omdat ik met de handpomp onvoldoende lucht in de band kreeg. Nu met de compressor gedaan en dat ging probleemloos. Ik moet er nog op gaan fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2015 10:36

@Stormbiker, hoeveelste ben je geworden?

Ik reed in de 1e lokale ronde op de laatste strook mijn 28 mm Ultremo achter lek. Daarna door nog 3 keer lek gereden. Die wielen lagen 25 mm banden om. Pas toen ik een achterwiel met een 25 mm Dugast tube kreeg niet meer lek gereden in de laatste 2 rondes. Maar ik vermoed dat dit kwam doordat de snelheid er aardig uit was. De 25 mm Specialized Turbo band op het voorwiel heeft het gewoon overleeft. Enige stomme was dat ik vergeten was latex binnenbanden mee te nemen, denk dat 't lek rijden dan een stuk minder was geweest, want die rijd je ook niet zo maar stootlek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 23 aug 2015 11:11

@deoudegek Heb Mavic UST ventielen gebruikt.

@amclassic-fan Zat bij de laatste 45 man koers ;)
Laatst gewijzigd door Storm-biker op 24 aug 2015 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13451
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2015 19:58

@amclassicfan, waarom rijd je geen Tubeless dan, dan heb je iig geen stootlek.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 aug 2015 23:16

wasbeer2006 schreef:@amclassicfan, waarom rijd je geen Tubeless dan, dan heb je iig geen stootlek.
+1

Een latex binnenband rijdt je net zo snel stootlek is mijn ervaring... Op die manier reed ik ze juist lek. Zowel op de racefiets als op de mountainbike. En ben daar snel weer vanaf gestapt. Van tubeless zal ik niet zo snel meer afstappen... Mountainbike, woon/werk en racefiets allemaal tubeless...

Grappig dat juist AC dan een bericht plaatst in het tubeless topic... Ik denk dat juist in de rondjes op de kerk (met die slechtere wegen dikwijls) tubeless ook in het voordeel kan zijn... Zoveel langzamer tov van banden met biba is het naar mijn idee niet.

Overigens zou ik gewone banden ook niet aandurven. Met gewone banden (Panaracer Race Type A Evo 2) heb ik wel mijn standaard velgen met yellow tape getest. Zonder sealant erin bleven ze overigens even aardig op druk.

Maar een bekende van me had S4000s tubeless gemonteerd op zijn Ride tlr velgen, maar die was snachts ontploft en alles zat onder de sealant. Een standaard racefietband met stalen hieldraad zou ik wel aandurven, maar meestal zijn dat geodkope banden met goedkoop rubber. Op mijn woonwerk zitten namelijk ook banden (Geax Tattoo Light) met stalen hieldraad...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2015 09:18

Dat is met name omdat de prijs waaraan we buitenbanden dit jaar konden kopen zodanig laag was dat ik tubeless gaan rijden wel een serieuze meerprijs is. Op de crossfiets (eigenlijk geen wedstrijden, alleen toertochtjes) is mijn ervaringen dat het aantal keer stootlek met latex binnenbanden sterk gereduceerd werd. Tijdens kasseienkoersen ook nooit lek lek gereden icm latex binnenbanden (#evenafkloppen).

Als we er volgend jaar weer rijden dan lijkt tubeless me wel de beste oplossing.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 29 aug 2015 00:00

De laatste maanden twee keer lekgereden. De eerste keer afgelopen juli, een scheurtje van 6 mm (aan de binnenkant) wat maar niet wilde dichten. I was not amused, maar een gat van die grootte is ook wel een beetje op het randje... Binnenband erin moeten doen.

De tweede keer was tijdens de rit van vandaag. Het gaatje ging niet direct dicht en even was ik bang dat het een herhaling zou worden van de vorige keer. Ik stond alvast te mopperen langs de kant van de weg, kijkend naar het latexriviertje dat zich onder de band begon te vormen. Het duurde me te lang dus ik ben na een minuut of 5 weer gaan fietsen; een paar scheuten latex om de oren later is het lek alsnog gesloten. Prima luchtdicht weer. Raar spul is het toch.
Storm-biker schreef:Volgens mij is elke band tubeless te maken, gewoon beetje latex erbij en klaar.
Tenminste dat is hoe ik het vanuit mijn ervaring met mountainbikebanden tubeless maken bekeken heb en het werkte dus prima.
(...) Ik zeg niet dat het zomaar met elk wiel/band of combi kan, maar jullie reacties vind ik ietwat overdreven. Natuurlijk raden fabrikanten het af, zou ik ook doen als ik een tubeless band verkocht.
Sommige combinaties van raceband/velg zullen goed tubeless te krijgen zijn, maar zo veilig als bij de meeste mountainbikebanden is het met dunne bandjes op hoge druk niet snel te krijgen, denk ik. Zelf ben ik om die reden al gauw met mijn alternatieve tubeless experimenten gestopt... :roll: Maar, wie het wel aandurft, deel vooral je ervaringen met ons hier.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk

Plaats reactie