Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 09 apr 2015 14:20

ok, en welke pion heb jij achter ?

Overigens zal ik niet veel op 52x21 rijden, maar het is meer een lekker verzet om bijvoorbeeld even terug te schakelen in geval van korte klimmetjes. Je zet dan wel relatief veel kracht, terwijl de ketting op groot achter en groot voor staat.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 09 apr 2015 14:37

Ik rij 10 speed 50-34 met een 12-23 (11-28 voor de Ardennen) achter. Rij weleens op de 19 en heel af en toe op de 21 als ik op een klim zit en voor het laatste stukje niet naar de kleine voor wil schakelen..

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 09 apr 2015 16:02

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je een 50-34 een vlees noch vis verzet vindt.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 09 apr 2015 17:13

geertjeb schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je een 50-34 een vlees noch vis verzet vindt.
Mijn 50x34 configuratie had ook een 12-23 achter.

Tja, nogmaals, een verzet is heel persoonlijk. Maar ik ben met een 52x42 opgegroeid en kan mij voorstellen dat een 50x34 prima werkt in de bergen of als je in Limburg woont. Hoewel ik in het verleden gewoon in de Alpen met een 42x29 aan het klimmen was 8-)

Maar ik rijd 80% op het vlakke en dan vind ik de 34 helemaal niets, zeker in het voorjaar als je alleen nog maar op souplesse traint. Daarnaast is er ook geen fijne overgang naar de de 50 reeks. Toch zou ik voor ook nog liever zelfs een 38 hebben en dan kom je al dicht bij een dubbel.. :ugeek:

Bij de 50 mis ik puur het hefboom effect aan de voorzijde. Technisch gezien maakt het niet uit, wel psychologisch ;)
Ik rijd veel de 19 en 17 achter en dan vind ik een 52 net wat fijner bij 95/100 tpm. Ik begrijp dat er vergelijkbare verzetten zijn bij een 50, maar op de een of andere manier heb ik liever de 52 aan de voorkant.

Maar dat weegt niet zo zwaar als het gebruik van de 34. De 36 verschilt niet veel, maar is al beter :)

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 09 apr 2015 20:37

geertjeb schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je een 50-34 een vlees noch vis verzet vindt.
Ik heb mijn 50x34 ook snel (weer) omgebouwd naar een 50x39. Hier liggen de verhoudingen veel dichter bij elkaar.
Als je van de 34-13/14 wil opschakelen naar de 50, dan moet je me toch een partij opschakelen op de cassette. Niet prettig.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 apr 2015 21:47

[quote="ruud_k"]Ik rijd nu sinds kort een 52x36, met een 11-28 achter. Heerlijk verzet overigens, ik vond 50x34 een vlees noch vis verzet. ?/quote]
+1
Op het vlakke heb je niets aan de 34
50 is meer dan zat voor 99% van de toer rijders.
Verder zweer ik bij een 13/26 cassette van campa, deze heeft namelijk een 18 krans.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 09 apr 2015 22:45

Yep, de 50 past prima bij de nieuwe trend van "endurance" fietsen met een comfort geometrie...

Ik ben ook fan van de 18 en ook de 16 trouwens... Grappig genoeg lijken die redelijk schaars op Shimano pionnen.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 09 apr 2015 23:17

Zowel 16 als 18 zitten op de 11-23 cassette (11sp)., en ik zie niet echt een reden om op het vlakken een andere cassette te hebben:)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 10 apr 2015 13:28

Klopt daar zit ie gelukkig wel op :) want dit is een top cassette op het vlakke !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 apr 2015 23:50

ruud_k schreef:Yep, de 50 past prima bij de nieuwe trend van "endurance" fietsen met een comfort geometrie...

Ik ben ook fan van de 18 en ook de 16 trouwens... Grappig genoeg lijken die redelijk schaars op Shimano pionnen.
Wat heeft de geometrie nu weer met het verzet te maken? Een 52 heb je alleen nodig als sprinter bent of heel snel wilt dalen.

Ik vind zelf 52-36 vlees noch vis. De verzetten zijn niet ideaal voor het vlakke en voor de "moderne ;) " manier van klimmen is de 36 voor veel wielertoeristen te groot.
Campagnolo Ultra Dork

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 11 apr 2015 08:29

ruud_k schreef:Klopt daar zit ie gelukkig wel op :) want dit is een top cassette op het vlakke !
En als je 10sp hebt de Ultegra 12-23!

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 11 apr 2015 10:12

Ernie C. schreef:
ruud_k schreef:Yep, de 50 past prima bij de nieuwe trend van "endurance" fietsen met een comfort geometrie...

Ik ben ook fan van de 18 en ook de 16 trouwens... Grappig genoeg lijken die redelijk schaars op Shimano pionnen.
Wat heeft de geometrie nu weer met het verzet te maken? Een 52 heb je alleen nodig als sprinter bent of heel snel wilt dalen.

Ik vind zelf 52-36 vlees noch vis. De verzetten zijn niet ideaal voor het vlakke en voor de "moderne ;) " manier van klimmen is de 36 voor veel wielertoeristen te groot.
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft ;)
Want welke geometrie rijden veel wielertoeristen.... :?:
Maar het is niet mijn idee, probeer maar eens een sub €1.500 fiets te vinden die niet echt comfort is en/of geen 50/34 heeft....

Anywayzzzz, verzet is persoonlijk.

Plaats reactie