Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

JoostG
Forum-lid

JoostG 09 feb 2017 11:07

Hoe breed zijn de banden waarop jij rijdt?
Ik ga op de woon-werker wel rijden met 35mm rubber en schijfremmen: merk dat in de koude en natte omstandigheden in deze tijd van het jaar het even duurt voordat mijn Campa Centaur remmen echt aangrijpen. Rem blokken slijten gigantisch snel en de wielen zien er al snel 'gebruikt' uit.
Ik ga mijn woon-werker in het weekend als bosracer inzetten met 27.5 MTB wielen, dus daar win ik al veel mee ten opzichte van huidige cx-er met mini v brakes .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 feb 2017 11:33

Volgens mij zijn voor jouw doeleinden schijfremmen ideaal. Past een velgrem uberhaubt wel om een 35 mm bandje?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 feb 2017 11:48

Het probleem zit vooral in de hoogte, maar daar moet het frame aangepast zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JoostG
Forum-lid

JoostG 09 feb 2017 11:52

Dat verwacht ik niet. Ik heb nu 28mm en dat gaat net.

insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 09 feb 2017 13:37

JoostG schreef:Hoe breed zijn de banden waarop jij rijdt?
Ik ga op de woon-werker wel rijden met 35mm rubber en schijfremmen: merk dat in de koude en natte omstandigheden in deze tijd van het jaar het even duurt voordat mijn Campa Centaur remmen echt aangrijpen. Rem blokken slijten gigantisch snel en de wielen zien er al snel 'gebruikt' uit.
Ik ga mijn woon-werker in het weekend als bosracer inzetten met 27.5 MTB wielen, dus daar win ik al veel mee ten opzichte van huidige cx-er met mini v brakes .

Ik rijd op 25-28 speci Roubaix banden gemeten 28 mm. Dat aangrijpen van velgremmen klopt idd wel maar als je even knijpt heel even lost en dan weer knijpt is dat al opgelost. Moet wel zeggen dat deze banden niet passsen bij de meeste remmen, dus dat vind ik wel een voordeel, maar is niet een voordeel van de schijfrem zelf. Remblokjes voor Ultegra koop ik voor 5 euro per setje en wisselen kost 2 minuten, dat vond ik niet zo'n probleem. Ben ook niet ontevreden over mijn woon-werk schijfremfiets, maar zou de keus voor schijfremmen nu toch niet meer maken. Zou waarschijnlijk voor nog bredere velgen een racegeometrie en Magura HS33 gaan. Bij slecht weer pak ik nu mijn oude MTB met HS33 en brede banden en los van de geometrie vind ik dat qua remmen en bandencomfort eigenlijk het ideale voor Woon werk.
Ach, ik zeg ook maar wat

raiju
Forum-lid

raiju 10 feb 2017 11:32

deze week heb ik weer eens met carbon wielen in de regen gereden. Door enkele onoplettende automobilisten maakte ik verschillende hachelijke momenten mee. Uiteraard schuiven de remblokken eerst een stuk over de velg en dan grijpen ze aan. Dat levert dan wat stress op als ik recht op een auto afrijd. Ik moest ooit de mortirolo af in een wolkbreuk toen gleden zelfs mijn alu velgen door dit was niet de enige keer in de bergen met regen.

Het gaat mij niet om de snelheid want zelfs motoren haal ik nog in met afdalen. Vooral de veiligheid in nat weer vind ik belangrijk. Ik heb veel ervaring op de mtb met schijven, ik weet dus wat er kan.

Zouden deze momenten er niet meer zijn met schijfremmen en smalle banden in de regen? Of kan ik het handelen zoals voorgaande keren en bespaar ik me veel geld door een setje alu erbij te nemen? Zijn er ervaringsdeskundigen die zeggen: voor die enkele keer is een alu velg ook goed?

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 10 feb 2017 11:53

Hachelijke momenten door onoplettende medeweggebruikers zullen er altijd zijn, al rij je met gouden schijfremmen ingelegd met diamanten. [WINKING FACE]
Uiteindelijk scheelt het bij droog weer niet zoveel. Bij nat weer hooguit een paar meter bij een kruissnelheid van rond de 30/uur. Het is aan jou om te beoordelen of die paar meter je al dan niet in leven houd.

Mitchel
Forum-lid

Mitchel 10 feb 2017 17:04

amclassic-fan schreef:Ik ben opzoek naar een vergelijking van Sram Hydro shifters met Shimano RS685 shifters, maar kan tot op heden niets vinden. Ik heb het idee dat de reach van de Shimano shifters behoorlijk wat langer is dan van de Sram shifters, die met name hoger zijn.

Wat betreft beter is lijkt zoals altijd iedereen een andere mening te hebben. Zaken die ik wel vaak tegen kom is dat Shimano meer problemen heeft met:
- Gevoelig lekkages bij de calipers
- Remhendel erg ver in moet drukken voordat volledig aangrijpt
- Schakelkwaliteit in ieder geval niet op Dura Ace niveau.

SRAM:
- Shimano zou veel beter remmen?
- Rival shifters niet geweldig schakelen? Te veel plastic?
- Agressieve hydraulische vloeistof.
+ Shifters aanzienlijk lichter dan van Shimano.
Volgens mij heeft road.cc een vergelijking online staan tussen sram en shimano

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2017 17:55

Wel vreemd dat Shimano die problemen zou hebben, want op de atb zijn al hun schijfremmen gewoon heel goed. Voor XC is XT de benchmark als je het mij vraagt.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 10 feb 2017 19:00

Mwoa, ik heb Hope nog wel een heel stukje hoger staan dan Shimano.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2017 19:12

Maar Hope is niet de standaard waar de hele wereld mee is afgeleverd. XT is feilloos, makkelijk in onderhoud, prima te doseren en veel ruimte tussen de blokken. Dus als de perfecte allrounder niet te verslaan imho.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 feb 2017 19:15

daniel1975 schreef:.................... perfecte......................
Perfecte? :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie