amclassic-fan schreef: ↑28 jan 2019 09:14
Fons Strada Disco schreef: ↑28 jan 2019 09:08
...
En wat betreft die influencers, op jullie website is die informatie niet terug te vinden. Het gekke is wel dat jullie op z'n minst één influencer hebben die dan weer in alle toonaarde ontkent dat ze influencer is, .
potdorrie nogantoe Mark, je bent toch niet weer met mij bezig hè? Pas ook al! Ik zou me bijna gevleid voelen. Of had je een ander voor ogen bij de omschrijving van de influencer en pak ik nu een podium wat niet voor mij was?
Hoe dan ook denk ik dat ik vanuit mijn werk wel het een en ander met betrekking tot influencermarketing kan delen met het forum.
Om duidelijk te zijn - want er is nog wel wat verwarring daaromtrent - ik rijd niet op een Fons, al ben ik wel voor een Fons aan het sparen. Ik heb er geweldig fijn op gereden namelijk. Maar dat terzijde.
Wel schrijf ik over fietsen, zoals ik ook over hardloopschoenen, vakanties, zwembrilletjes, triatlonpakken, fietshelmen, brillen, schoenen, kettingsmeer, eiwitpoeders, sportrepen, gezichtscrème, evenementen, zadels, zweetshirts, sport-bh's, sokken zelfs en wat allemaal nog meer schrijf.
Dat heeft als voordeel dat ik regelmatig toffe dingen per post krijg. Die ik - zonder dat ik er om vraag - kan uitproberen. Soms krijg ik er ook nog een exemplaar bij om te verloten onder mijn following. Maar dat krijgen redacties van de fietsbladen die je leest ook.
Wat Fons doet - en wat ze ook niet onder stoelen of banken hebben gestoken, dus het is geen groot geheim - is een samenwerking aangaan met fietsvrouwen. Zij kopen voor een iets lager bedrag hun fiets en laten die fiets actief zien aan de mensen om zich heen. In het geval van een fietser met een groot insta-account wordt dit door middel van foto's en hashtags gedaan. Bij een fietsvrouw die veel events neerzet gaat het weer anders, zij zal zich zichtbaar maken op de fiets tijdens die events.
Iets soortgelijks doet Trek met Marijn de Vries. Zij is brandambassador van dat merk, rijdt zodoende zichtbaar er mee rond en draagt kleding van Bontrager. Op Brand Events is zij aanwezig, net als andere riders die ambassadeur van dat merk zijn. Ook Cube heeft vrouwen op hun fietsen rondrijden met een soortgelijke samenwerking. Dat zijn vrouwen die andere vrouwen enthousiasmeren op de fiets te stappen.
Met mijn site ga ik ook samenwerkingen aan, maar dan op een andere manier. Mede doordat ik aan regels gebonden ben, waar een gewone fietsvrouw of oud-wielrenster dat niet is.
Zo kan het zijn dat we een campagne doen voor een merk. Dan schrijven we content waar we afspraken over hebben gemaakt met dat merk. Hier staat een afgesproken vergoeding tegenover. Wettelijk zijn we in zo'n geval verplicht te melden dat het sponsored content is. Doen we dat niet, dan staat daar een boete tegenover. Een leuk weetje voor mannen zoals jij: je mag een site als de mijne een soort van aangeven als we dit niet goed doen. Wij krijgen dan een boete.
Daarnaast werken we affiliate partners. Dit zijn merken en webshops die een percentage aan ons afstaan als een online verkoop via onze site is gegaan. Ofwel een lead die een sale als resultaat heeft, levert ons wat geld op. Ook hier zijn we verplicht te melden dat we dit doen.
Een laatste samenwerking zit hem in het organiseren van events. Ook dit kan ons geld opleveren, maar dat doet het net altijd. Bewust, omdat we gewoon fietsen met lezers voor de gezelligheid ook belangrijk vinden.
Soms organiseren we een brandevent. Dat houdt in dat we tegen betaling onze lezerssen in aanraking brengen met een merk. We geven dan clinics of organiseren een mooie rit en geven een podium aan het merk om zich te laten zien.
Wat we ook doen is het organiseren van fietsweekenden en reizen. Hier staan merken buiten omdat we dat echt doen als reisorganisatie. Dit jaar doen we een aantal dagevents en het jaar erop gaan we weer voor een paar buitenlandreizen voor fietsers.
Soms organiseren we iets omdat wij dat geweldig leuk vinden en vragen we een merk om ons te helpen. Met materiaal bijvoorbeeld. Dat levert ons weinig op, maar de deelneemsters des te meer. Zo doe we in april een mtb dag voor moeders en hun kind. Wij hebben voor die dag allemaal kinder mtb's zodat je als ouder niet meteen een fiets hoeft te kopen, maar het wel kunt uitproberen met je kind. Hetzelfde doen we dit jaar met een ander event. Daarvoor hebben we een merk om technische support gevraagd. Zodat we een mechnieker en een fotograaf kunnen meenemen.
Dat zijn dus samenwerkingen met bedrijven waar we een goede relatie mee hebben. En ja, daarmee beïnvloedt je de markt wel. Daarom faciliteert zo'n merk een mtb dag ook. Het is een leuke manier van reclame. Alleen maakt dat mij of mijn redacteuren nog niet het soort influencer als de influencers van Fons of Trek.
Van de Fons vrouwen ken ik er wel een paar. Omdat ze in mijn facebookgroepen zitten, online contact met me hebben of mee zij geweest tijdens een reisje of event van ons. En ik ken ze allemaal als lieve meiden die stuk voor stuk op hun eigen manier bijzonder enthousiast zijn over hun sport. En hierin ook anderen meenemen. Niets schimmigs aan wat ze doen. En ook het merk Fons heeft hun influencer oproep gewoon openlijk op socialmedia gedaan. Niets geheims of schimmigs aan.
Tot slot Mark, een leuk weetje, wist je dat ik nog steeds fiets op de Empella van jouw ex-vriendin? Daar heeft een merk als Fons weinig aan natuurlijk. Een influencer op een ander merk fiets wat eigenlijk al niet meer gemaakt wordt en dan ook nog eens met een Specialized herenzadel en foeilelijke velgen.
Toch nog een laatste dingetje. Maar hier ga ik een aantal forumleden een illusie armer maken. Ik las een aantal keer dat jullie denken dat het forum bij Google resultaten bovenaan staat. Helaas is bij google niets wat het lijkt. Want de zoekresultaten die jij krijgt, zijn anders dan die van mij. De sites die jij vaak bezoekt, komen bovenaan te staan. Want google schat in dat dat jouw interesse is. Ofwel, voor forumleden komt het forum bovenaan, voor lezeressen van mijn site komt mijn site bovenaan. Dat gezegd hebbende is het forum google-technisch wel een zwaargewicht en zal het bij veel fietsliefhebbers wel bij de bovenste resultaten belanden. Maar betreft het een vrouw die nul sjoege heeft van de fietswereld, nooit over fietsen leest, maar die wel via via heeft gehoord dat ze een keer een fiets van Fons moet proberen? Kleine kans dat jullie hoog op haar google pagina terecht komen.
Mijn suggestie in deze - en misschien nog wel meer zaken in deze discussie - check je feiten en als je ze niet kent, wees dan niet te stellig. En ik weet dat we daar allemaal wel een handje van hebben, dat wij fietsers elkaar steeds maar napraten enzo. Maar als je dan iets stelt over influencers of googleresulaten, zorg dan dat je op zijn minst even in gesprek bent geweest met een marketeer.
Rose
p.s. het wordt tijd dat de lente komt hè?