Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 jul 2013 00:41

Ik weet dat de ernst van de vergrijpen niet te vergelijken zijn. Maar als iemand niet op heterdaad betrapt wordt op moord, dan mag de politie je niet gaan verdenken en op basis daarvan onderzoek gaan doen? Dat is dan namelijk ook willekeur volgens jou.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 20 jul 2013 16:03

zorroi schreef:(...) Vooralsnog ga ik ervan uit dat Verhoeven het wel gezegd heeft en dat is gewoon erg dom.
Al eerder gemerkt: Verhoeven ≠ de slimste.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 20 jul 2013 21:27

zorroi schreef:
paulwindtegen schreef: Helemaal gelijk, alles voor lief nemen en over 10 jaar de winnaar schrappen is veel beter.
Leuke sneer maar feit is dat als men Rodriquez verdacht vindt doordat hij in de derde week erdoor komt je ook andere vraagtekens moet zetten en niet pur sang omdat het een Spanjaard is.

Allemaal speculatie en je begreep mijn vergelijking met Gesink, waarbij ik totaal geen twijfels heb, totaal niet.
Rodriquez gooit al jaren hogen ogen in mijn doping verdachten Top 10.
Tja. Wat koop je daarvoor? niet zoveel. Mooie rit was het wel weer vandaag! Wat een killer die klim naar Annacy-Semnoz pfffffff..... Contador lag echt goed op zijn rug.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 21 jul 2013 15:20

De broertjes schleck hebben een nieuw contract bij trek. Jammer.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9149
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jul 2013 16:27

zorroi schreef:
arend71 schreef:De broertjes schleck hebben een nieuw contract bij trek. Jammer.
Ja, je zit nu aan 25 posts met deze zinloze opmerking.
Ik vond de opmerking al vrij kansloos inderdaad, maar nu snap ik 'em:-?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 21 jul 2013 16:34

Ik vind echt dat je veroordeelde dopingzondaars geen nieuw contract moet geven. Het spijt me als ik op iemands tenen ben gaan staan.

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 21 jul 2013 16:49

dat zullen de ploegen nooit snel doen. en dat is ook iets voor de uci om die regels te maken.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2013 07:38

Karl66 schreef:
zorroi schreef:
paulwindtegen schreef: Helemaal gelijk, alles voor lief nemen en over 10 jaar de winnaar schrappen is veel beter.
Leuke sneer maar feit is dat als men Rodriquez verdacht vindt doordat hij in de derde week erdoor komt je ook andere vraagtekens moet zetten en niet pur sang omdat het een Spanjaard is.

Allemaal speculatie en je begreep mijn vergelijking met Gesink, waarbij ik totaal geen twijfels heb, totaal niet.
Maar als een klassementsrenner in de derde week niet minder verslechterd dan de rest, maar echt verbeterd t.o.v. de eerste twee weken. Dan moet dat misschien wel een signaal voor de instanties zijn om eens te gaan kijken wat daar nou aan de hand is. Het is namelijk onzin dat je niet verdacht mag worden als je niet op heterdaad betrapt bent met een positieve plas. Je mag dan niet veroordeeld worden, maar dat is heel wat anders. En dat is nou net de hoofdoorzaak van die boterberg op het hoofd van de UCI. Die hebben te lang gezegd, als je niet positief bent, dan ben je schoon en mag je niet verdacht worden.

Wat Gesink betreft, als de instanties zijn rijden verdacht vinden, dan horen ze hem ook te onderzoeken, net als elke andere renner.
Vraag is: is het echt een zekerheid dat renners "moeten" verslechteren" tijdens de 3° week?
Misschien was deze renner tijdens de eerste 2 weken wat ziekjes, of is hij gewoon niet op zijn hoogste vormpeil aan de tour begonnen. Het kan misschien ook zijn dat een renner de eerste 2 weken niet rendeert en zijn hoogste rendement niet kan halen waardoor ( iemand met talent dan) hij overschot heeft in de derde week.
En hoe weet je dat de rest vermindert of niet ( behalve door de wattages van de renners te vergelijken maar dat is ook geen 100% regel).
Soms is presteren en uithouding een raar ding: tijdens een 140 km lange rit met tourmalet en Luz ardiden kwam ik van een groep van een 20 man ( en 1 vrouw Debbie van Doorselaaer voor de kenners) als voorlaatste boven op het eerste bergje (6 kms lang) , de tourmalet 17° en op luz ardiden als 7°.
Het eigenaardige was dat de meesten van die anderen trainingsritten van + 200 kms gereden hadden (LBL -WP- AGR e.d. ) en ik een paar keer max. 90 kms, dus een minimum van training. De laatste min of meer vlakke kms stak ik er zelfs bovenuit. Hoe kan je zoiets fysisch verklaren? 'k wil maar zeggen dat alles niet altijd logisch te verklaren is.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 22 jul 2013 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 jul 2013 08:17

Ff iets heel anders, bij schaatsen zie je vaak dat ze bij het uitrijden aan het zuurstof gaan.. Bij de tour, of iedere andere wielerwedstrijd heb ik dat nog niet gezien. Doen wielrenners dat niet of alleen maar uit het zicht van de camera?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 22 jul 2013 09:09

fiedoo schreef: Vraag is: is het echt een zekerheid dat renners "moeten" verslechteren" tijdens de 3° week?
Misschien was deze renner tijdens de eerste 2 weken wat ziekjes, of is hij gewoon niet op zijn hoogste vormpeil aan de tour begonnen. Het kan misschien ook zijn dat een renner de eerste 2 weken niet rendeert en zijn hoogste rendement niet kan halen waardoor ( iemand met talent dan) hij overschot heeft in de derde week.
En hoe weet je dat de rest vermindert of niet ( behalve door de wattages van de renners te vergelijken maar dat is ook geen 100% regel).
Soms is presteren en uithouding een raar ding: tijdens een rit met tourmalet en Luz ardiden kwam ik van een groep van een 20 man ( en 1 vrouw Debbie van Doorselaaer voor de kenners) als voorlaatste boven op het eerste bergje (6 kms lang) , de tourmalet 17° en op luz ardiden als 7°.
Het eigenaardige was dat de meesten van die anderen trainingsritten van + 200 kms gereden hadden (LBL -WP- AGR e.d. ) en ik een paar keer max. 90 kms, dus een minimum van training. De laatste min of meer vlakke kms stak ik er zelfs bovenuit. Hoe kan je zoiets fysisch verklaren? 'k wil maar zeggen dat alles niet altijd logisch te verklaren is.
Het twee talenten waarmee je de 3e week kan overleven:
1. dat je met een lagere hoeveelheid rode bloedcellen (hemoglobine) en hematocriet toch blijft presteren tov de rest.
2. mentale weerbaarheid om met een moe lichaam toch door kan gaan.

Dat zijn de kenmerken die een renner tot een goed rondrenner maken. Talent 2 kun je niet veel aan rommelen maar van Talent 1 weten we dat er genoeg mee geklooid is/wordt mbv bloedtransfusies.

Bijvoorbeeld zijn de waarden van Armstrong uit 2009 bekend waar er geen verschil was te zienaan het hematocriet aan het begin en einde van de Tour. Zelfs het hemoglobinegehalte bleef gelijk of was zelfs gestegen wat schier onmogelijk is! Ik heb de bron er bijgezocht:
No significant change in values between the start and end of the Tour: According to the Livestrong.com website, Armstrong’s hematocrit readings on July 2nd and July 25th were almost identical at 42.8 and 43 percent respectively, with hemoglobin levels of 14.3 and 14.5g/dl.
In contrast, his hematocrit levels at the start and finish of the Giro d’Italia were 43.5 versus 38.2 percent, a drop of over five points.
De bloedwaarden van de Giro zijn zoals je het zou verwachten bij een normaal verloopt zonder geknoei. De verdediging van de afwijkende waarden van Armstrong was destijds: dat de absolute waarden van hemoglobine en hematocriet afhankelijk zijn van bijv dehydratie of wanneer de renner aan de diarree is en zo veel vocht verliest. Het vocht verlies zotrgt voor afname van het bloedplasma en dus bloedvolume. Wij weten nu inmiddels alles van Armstrong en daarom is het zo'n mooi voorbeeld.

Bloeddoping geeft een push van gigantische omvang in de derde week. Waanneer de ongedopeerde renners op de rug liggen kan degene met een hernieuwde hoeveelheid rode bloedcelletjes er weer fris en fruitig tegen aan. Als dan bijvoorbeeld eeen renner zoals een Rodrigues er opeens door komt en opeens significant harder gaat dan de rest, dan geloof ik daar geen snars van. De UCI ook niet trouwens want Puritio stond in 2010 op de uitgelekte UCI verdachtenlijst mbt zijn bloedwaarden.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 22 jul 2013 10:03

Hoewel ik de eerste ben om vraagtekens bij bepaalde renners te zetten, wel even het volgende: Iedereen roept nu dat Rodriguez beter is geworden in de derde week, maar is dat niet gewoon relatief beter? Met andere woorden, ook hij is verslechterd (zoals normaal is zonder doping), maar minder dan bijv. de Belkin-renners. Dat is ook wat typische ronderenners gemeen hebben, namelijk het minder verslechteren dan anderen in een derde week. Zolang we niet weten wat voor wattages bijv. Rodriguez bergop heeft laten zien, is het m.i. moeilijk om te zeggen dat hij echt beter is geworden. Ja, hij is ten opzichte van veel anderen beter geworden, maar in absolute zin misschien net zo goed verslechterd (nogmaals, zoals normaal is zonder dopinggebruik).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2013 10:12

Rodriguez heeft in alle vormen de schijn tegen gezien zijn historie en afkomst ;-)
Ik kan niet geloven dat iemand zo relatief veel verbetert tov de rest. De Belkins waren idd gewoon op, is ook geen schande, maar als je ziet wie hij verder voorbij is gegaan en op welke manier tov de 1e week......
Less is bore

Plaats reactie