Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2012

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 jul 2012 21:51

amclassic-fan schreef:
liviolivius schreef:Mooie overwinning van Sanchez maar kan het gevoel van gisteren toch nog steeds niet onderdrukken dat het beter voor het Nederlandse wielrennen is om de Raboploeg op te heffen. Komt wellicht de hardheid en gretigheid van NL renners ten goede. Kijk maar naar Sanchez, weg uit Spanje en in een ver koud land bij een prof ploeg gaan rijden.
Hoe kom je er bij? Wel eens gezien wat Sanchez won toen hij bij een Spaanse ploeg reed? Misschien dat 't aan de kwaliteiten van Sanchez ligt en dat we gewoon geen Nederlandse renner hebben rond rijden op dit moment.

Het opheffen van de Rabo ploeg zou dramatisch zijn voor het Nederlandse wielrennen. Rabobank is de enige ploeg die echt kiest voor het Nederlandse talent.
daniel1975 schreef:Die laatste zin ben ik het helemaal mee eens.
Maar een compleet andere ploegleiding zou wellicht toch wel een verandering in positieve zin kunnen bewerkstelligen. Het is altijx zo mak, zo tam, zo voorspelbaar, zo gemoedelijk.
Mij hoor je niet zeggen dat de Rabobank of enig welk ander multinational geen geld meer moet steken in het Nederlands wielrennen. Het liefst nog meer en wat mij betreft vooral in de basis (betere faciliteiten, sportartsen, onderzoek met universiteiten, etc) en de jeugd. Maar laten we wel wezen er wordt al jaren niet tot zeer matig gepresteerd door Nederlandse renners en dan heb ik het niet alleen over de TdF. Is bijv Sagan zoveel beter dan onze renners? Er moet dus wat gebeuren. Net zoals in voetbal of elk andere sport kun je het team niet ontslaan maar je kunt wel het management veranderen. De trap van boven schoon vegen. Aan de start met 18 NL renners en 3 teams is het een schande wat we tot nu toe gezien hebben.
What makes the boat go faster?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 jul 2012 22:00

Van die achttien Nederlanders worden de Rabos anders wel onevenredig hard aangepakt. Wat doen die andere Nederlanders? En ja, Sagan is blijkbaar veel beter dan 99 procent van het peloton dus om het de Nederlanders nou kwalijk te nemen dat hij sterker is gaat wat ver.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 15 jul 2012 22:01

liviolivius schreef:. Aan de start met 18 NL renners en 3 teams is het een schande wat we tot nu toe gezien hebben.
Volgens mij is het een combinatie van pech en niet realistische verwachtingen van veel Nederlanders.
Dat renners als Gesink, Mollema en Poels in deze tour de france niet aan de verwachtingen voldoen heeft puur te maken met pech.

Daarnaast is het probleem voor Rabo dat ze gezien worden als de nationale Nederlandse ploeg.
Als renners als Freire, LL Sanchez of Menchov grote prijzen winnen dan krijgt Rabo toch nog te maken met veel kritiek.
Maar als Chelsea de champions league wint met twee Engelse spelers en verder allemaal buitenlanders dan hoor je de Chelsae fans niet klagen.
Net als de Barcelona fans niet klagen als Barcelona met 4-0 wint en Messi alle vier de doelpunten scoort.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 jul 2012 22:02

Goed verwoord "vantheman"
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jul 2012 22:09

timo2.0 schreef:Goed verwoord "vantheman"
+1, precies mijn gedachten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 15 jul 2012 22:18

Op deze zin na dan:
vantheman schreef:Dat renners als Gesink, Mollema en Poels in deze tour de france niet aan de verwachtingen voldoen heeft puur te maken met pech.
Enkel pech? Dus als ze geen pech hadden stond Gesink op het podium en won Mollema in dienst rijdend de koninginnerit (of andersom) en Poels won op de Planches des belles filles en eindigde in het wit in Parijs?

Lijkt mij niet. Die verwachtingen hadden dan nog steeds te hoog gebleken. Als heel veel op z'n plek zou vallen, met een flinke dosis geluk en een Gesink in topvorm had hij wellicht het podium gehaald naar mijn gevoel. Dat is al wat anders als de gemiddelde NL'se verwachtingen. En Poels heeft bv dit seizoen ook al vaak niet thuis gegeven dat de torenhoge verwachtingen ook niet meer realistisch waren.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 jul 2012 22:22

"Litespeed", lees de zin die erboven staan ook even: combinatie van pech niet realistische verwachtingen van veel Nederlanders.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 15 jul 2012 22:26

litespeed schreef:Op deze zin na dan:
vantheman schreef:Dat renners als Gesink, Mollema en Poels in deze tour de france niet aan de verwachtingen voldoen heeft puur te maken met pech.
Enkel pech? Dus als ze geen pech hadden stond Gesink op het podium en won Mollema in dienst rijdend de koninginnerit (of andersom) en Poels won op de Planches des belles filles en eindigde in het wit in Parijs?

Lijkt mij niet. Die verwachtingen hadden dan nog steeds te hoog gebleken. Als heel veel op z'n plek zou vallen, met een flinke dosis geluk en een Gesink in topvorm had hij wellicht het podium gehaald naar mijn gevoel. Dat is al wat anders als de gemiddelde NL'se verwachtingen. En Poels heeft bv dit seizoen ook al vaak niet thuis gegeven dat de torenhoge verwachtingen ook niet meer realistisch waren.
Maar wat valt Gesink, Mollema en Poels deze tour dan aan te rekenen?
Dat ze met 70 km per uur in een valpartij zaten tussen 80 andere renners?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 15 jul 2012 23:29

Mmm, wellicht wel pech te noemen (de oorzaak valpartij is immers bekend) en toch wel eens met litespeed. Als de NL Rabo's echt zo goed waren, zwabberden ze niet halverwege het peloton, maar fietsen ze attend vooraan, waren ze aan het controleren. Zeker in zo'n eerste week, waarin ALTIJD grote valpartijen zijn. Wanneer was Lance ook al weer gevallen in de tour..., juist in het begin van z'n laatste tour, toen hij ook niet echt meer kon meekomen. Anders had hij attend vooraan gefietst. Valpartijen eerste week is een wetmatigheid in de tour.

Knappe en welverdiende zege van Sanchez !! En hoop dat ze die spijkerstrooiers kunnen opsporen, levensgevaarlijk !

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 jul 2012 23:38

vantheman schreef:
liviolivius schreef:. Aan de start met 18 NL renners en 3 teams is het een schande wat we tot nu toe gezien hebben.
Volgens mij is het een combinatie van pech en niet realistische verwachtingen van veel Nederlanders.
Dat renners als Gesink, Mollema en Poels in deze tour de france niet aan de verwachtingen voldoen heeft puur te maken met pech.

Daarnaast is het probleem voor Rabo dat ze gezien worden als de nationale Nederlandse ploeg.
Als renners als Freire, LL Sanchez of Menchov grote prijzen winnen dan krijgt Rabo toch nog te maken met veel kritiek.
Maar als Chelsea de champions league wint met twee Engelse spelers en verder allemaal buitenlanders dan hoor je de Chelsae fans niet klagen.
Net als de Barcelona fans niet klagen als Barcelona met 4-0 wint en Messi alle vier de doelpunten scoort.
Gaat mij niet alleen om de TdF maar ook de prestaties gedurende het jaar en ook zeker niet alleen Gesink, Mollema etc. Het gaat ook niet alleen om de Rabobank maar ook Vacansoleil-DCM en ook niet alleen de Nederlandse renners bij deze ploegen (incl Argos Shimano). Laten we de laatste 5 of 10 jaar de prestaties eens op een rijtje zetten. Ik hoop en geloof inderdaad dat Gesink en Mollema nog moeten " rijpen" en dat we wellicht over 5 jaar mooie dingen gaan zien. Maar Rabo en Vacansoleil-DCM afficheren zich als puur NL ploegen en we praten wel over topsport (! hiervoor gelden andere wetten) dan mag je ook wat verwachten. Vallen kan inderdaad domme pech zijn maar de echte toppers overkomt het toch minder (wat dat betreft dwing je geluk toch een beetje af). Ik verwacht niet dat Gesink cs in alle een- en meerdaagse rondes altijd goed rijden maar wat ik mis is passie en aanvalslust. Ik zie liever 100 mislukte pogingen in schoonheid stranden bijv Niki Terpstra in Ronde van Vlaanderen of zoals Kruijswijk vandaag.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16759
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jul 2012 23:42

Ik denk dat die hoge verwachtingen ook niet allemaal ingelost hoefden te worden van het publiek, na een Nederlandse ritzege of podiumplaats staat Half Nederland te springen en te roepen hoe goed "we" wel niet zijn.
Eigenlijk is alles wat een beetje tegen een berg op komt (op Hoogerland en Weening na) in een valpartij uitgeschakeld. Dat kun je geen ploegleiding kwalijk nemen. Argos heeft natuurlijk gruwelijk veel pech gehad met Kittel en rijdt alleen nog maar als peletonvulling en in nagenoeg kansloze ontsnappingen mee. Ik geloof dat er niemand was die hoge verwachtingen had van van Hummel in de sprint. Tom Veelers heeft nog enigzins positief verrast en Rabobank pakt gewoon zijn rit. De enige die mij eigenlijk een beetje tegenvalt is Hoogerland, die had ik gewoon vaker nutteloos vooraan willen zien koersen. Kortom ik kan mij wel vinden in het pech verhaal.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 jul 2012 00:00

ruud_k schreef:Mmm, wellicht wel pech te noemen (de oorzaak valpartij is immers bekend) en toch wel eens met litespeed. Als de NL Rabo's echt zo goed waren, zwabberden ze niet halverwege het peloton, maar fietsen ze attend vooraan, waren ze aan het controleren. Zeker in zo'n eerste week, waarin ALTIJD grote valpartijen zijn.
Oja, laten we in cirkeltjes gaan praten. a) ze zwabberden niet halverwege het peloton (zaten gegroepeerd rond de 30ste, 40ste plek) en b) je kan niet met 23 ploegen voorin rijden tenzij je het nog gevaarlijker wil maken (duwen, trekken en vechten om vooraan te kunnen rijden, wat de ploegen die op dat moment vooraan rijden ook niet zomaar accepteren). Maar hierover is al pagina's lang gediscussieerd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie