Maar er wordt toch geleerd dat 2 aan 2 fietsen mag als er voldoende ruimte is?rob74 schreef:Wat is daar ridicuul aan? Ik vind dat twee-aan-twee mogen rijden van fietser echt een achterlijke regel. En dan geld niet alleen voor wielrenners. Voor elke fietser vind ik dit een domme regel cq voorrecht. Alleen fietses mogen twee-aan-twee rijden. Auto's niet, vrachtwagens en ook motoren niet. Fietspaden zijn smal. Punt. Ze gaan ook niet breder worden. Op de meeste fietspaden kun je maximaal met z'n drien naast elkaar rijden en dan pak je de volledige breedte van de weg; 1 rechts; 1 in het midden en 1 volledig links. Zoveel ruimte is er dus helemaal niet. Elke twee-aan-twee rijdend duo zal moeten inschikken voor een tegemoet komend twee-aan-twee duo. Voor een inhaler was al helemaal geen plaats tijdens die passage. Dat twee-aan-twee rijden zorgt voor heel veel wachten op drukke fietspaden. Ik vind dat twee-aan-twee rijden gewoon asociaal ruimte inpik gedrag. Je vertraagt er andere mee en het is constant inschikken, oppassen, uitwaaieren en weer ruimte maken. Gewoon onhandig.dickygiovanni schreef:....En het idee dat je niet meer naast elkaar zou mogen fietsen zodra de fiets een krom stuur heeft is natuurlijk helemaal ridicuul.....
En het het argument "maar twee-aan-twee is wel gezelliger" vind ik ook zo'n vage. Sinds wanneer heeft gezelligheid iets te maken met verkeersveiligheid? Als iedereen (en de wielrenners en de gewone fietser) netjes achter elkaar gaan rijden, ontstaat er plots zee-en van ruimte op de fietspaden en dan kan iedereen lekker zijn eigen tempo fietsen zonder anderen tot last te zijn.
- Dus op een fietspad bij tegenligger moet je even plaats maken... gevolg van je eigen keuze om 2 aan 2 te rijden.
- Inhalen is geen ruimte voor op dat moment.., maar inhalen kan ook alleen als er plek is. Lijkt me heel gek dat iedereen altijd maar achter elkaar moet fietsen voor het geval ze evt ingehaald worden op het moment van tegenliggers. (en daarom de "middenstrook" vrij moeten houden).
- Vergelijking met auto's gaat helemaal niet op, 1 auto is 1 rijstrook. Terwijl op veel fietspaden 2 fietsers op 1 rijstrook naast elkaar gewoon passen. (maar idd niet bij duo tegenligger).
- Op een landweggetje moet je ook achter elkaar fietsen als er ander verkeer is. Want, er is dan dus niet de gelegenheid naast elkaar te fietsen op dat moment op die plek. Is het andere voertuig gepasseerd, kan je prima weer naast elkaar rijden.
Dat zijn althans dingen die mij een jaar of 15 geleden op de basisschool zijn bijgebracht (en van ouders meegekregen heb). En gaat op voor alle soorten fietsers.
Dat je in drukte dan vaak moet inschikken, dat zij zo, je mag zelf kiezen of je dan continu achter elkaar wilt blijven toch?
En werkt het naast elkaar fietsen op drukke fietspaden vertragend voor jezelf? Of voor anderen? Als je het hebt over die anderen, dan heb je het (neem ik aan) vooral over snellere fietsers die minder makkelijk kunnen doorfietsen. Maar dat konden ze toch al niet op een druk fietspad. Ook als iedereen achter elkaar fietst kan je niet te pas en te onpas inhalen als het de andere richting op ook gewoon druk is.
Kan me goed voorstellen dat het frustrerend is, maar je kan ook besluiten om rustigere wegen/fietspaden uit te zoeken voor je trainingsritje. En voor woon-werk hangt het natuurlijk af van je timing, en evt alternatieve route. Of simpelweg accepteren dat het zo is als het is in de drukte van een ochtendspits in een drukke omgeving.