Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 sep 2023 15:36

wasbeer2006 schreef: 07 sep 2023 11:12 Er is nu een situatie ontstaan, dat als je aan de goede kant zit, en ik noem maar wat 3500 euro per maand hebt ene prima leven kan leiden. Maar als je buiten jouw schuld net ff pech hebt gehad je gewoon tekort komt. Dat schijnen heel weinig mensen zich te beseffen.

En dat is gewoon een kwestie van geluk of pech, niks meer of minder.

De rijken en daar schaar ik mij ook even onder, nee ik verdien geen mega salaris en mijn vrouw ook niet. Maar omdat we net twee keer op het goede moment hebben gekocht, gezond zijn gebleven en een beetje geluk met werk hebben gehad worden we indien we gezond blijven alleen maar rijker en daar hoef ik helemaal niet voor te doen. Het huis komt naar me toe, doe niet te gek met uitgaven en auto,s en je kunt het rijk worden bijna niet meer tegengaan.
Dat zeg nu, maar waarschijnlijk gebruiken jullie je gezonde verstand.
Er zijn hele volksstammen die niet met geld kunnen om gaan.
Ik ken tig studenten die ( je moet me niet vragen hoe) met 25 @ 50k studeerschuld beginnen…..
Als je dan na gaat vragen, geen tijd voor een baantje, en wel op vakantie en willen stappen…..tja als je chirurg word is die 50k geen probleem, maar als een of andere pret studie hebt gedaan blijft het je achtervolgen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 07 sep 2023 16:02

kxlight schreef: 07 sep 2023 14:43 Als de huizenprijzen niet meer op te brengen zijn gaan die uiteindelijk wel omlaag. Niet direct maar op lange termijn wel. Of is dat te simpel geredeneerd? ;)
Als de huizenprijzen 10% zakken en de rente 1% dan komt er beweging,maar wat doen de huurprijzen?Ik las gisteren ergens een stuk dat modaal inkomen 1 pers. was 1.0% van de aangeboden huizen bereikbaar met de huidige prijzen en niet eens in de randstad.
Bron:https://www.manners.nl/hypotheek-modaal ... ningmarkt/
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 sep 2023 16:16

@Mao, daar heb je een punt.
Studie schuld is met mij niet zo,n risico een school wonder was ik niet :-)

De andere kant is inderdaad. Ik heb aan mijn vorige huis een uitbouw gezet in 2016 samen met een vriend en natuurlijk een metzelaar bv, maar heel veel zelf gedaan. Was ik 22k voor kwijt 16m2.
In 2019 is het huis voor 3600 euro per m2 weg gegaan. Dat is een aardig rendement :-)

Ook een keuken, zonnepanelen, badkamers en tuinen voor alles hebben we gespaard en niets geleend in mijn vorige huis met als resultaat een enorme overwaarde.

Voor mij is dat logisch en investeren

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 sep 2023 16:36

Ja wasbeer, zo kan het ook. En niet iedereen hoeft alles vooraf gespaard te hebben, maar laten we eens met de helft beginnen.
Als de mensen die een flinke elektrisch/gas subsidie krijgen daar eens 25% van zouden gebruiken om direct te investeren. Zoals iemand al zei, eens beginnen om hetgeen je gratis bij veel gemeentes op kunt halen in de kieren stoppen.
En de verhuurders verplichten binnen twee jaar minimaal dubbel glas en goede kozijnen te plaatsen.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 sep 2023 18:27

Buiten m’n huis ( ondertussen afbetaald ) eerst voor alles gespaard dan pas aangeschaft.
Wat meer / beter financiële onderwijs op school zou misschien geen kwaad kunnen , van huis uit blijkt vaak voor vele geen vanzelfsprekendheid te zijn.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 07 sep 2023 18:30

Deels hebben jullie gelijk, maar mensen in armoede hebben dit niet enkel aan zichzelf te danken. Volgens mij is dit forum gevuld met enigszins bevoorrechte mensen. Dan is het makkelijk van de zijkant vertellen hoe het anders zou moeten en wat er beter kan. Veel mensen die met armoede te maken hebben, zijn met minder kansen geboren. Zijn de taal niet geheel machtig en weten niet elke weg binnen de bureaucratie even gemakkelijk te vinden. Die 1300 euro energietoeslag zal niet in alle gevallen uitgegeven zijn aan energierekeningen, maar ook niet in elk geval aan een dure tv of smartphone.

Als je in een sociale huurwoning woont met enkel glas zul je meer moeten stoken dan iemand met triple of meer lagen glas. De mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen of de aanleg van een warmtepomp bestaat niet.

De tendens in hulpverlenend Nederland is dat mensen in armoede/met schulden met een enigszins zijden handschoen moeten benaderen. Stress, verminderde denkcapaciteit, en apathisch handelen zijn gevolgen van armoede. Eerst moet er ruimte zijn in de portemonnee voor mensen weer de regie hebben over het eigen leven.

Ik ben soms ook van mening dat ze een schop onder hun kunt verdienen en wat meer actie moeten ondernemen. Veelal lukt ze dit zelf echt niet en dan kun je met je vingertje gaan wijzen en vertellen wat er beter kan, maar daar schiet niemand wat mee op. Behalve dat je jezelf misschien wat beter voelt omdat jou zoiets nooit is of zou overkomen. De plek waar je geboren wordt bepaalt ook in Nederland je kansen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 18:33

mao schreef: 07 sep 2023 18:27 Buiten m’n huis ( ondertussen afbetaald ) eerst voor alles gespaard dan pas aangeschaft.
Wat meer / beter financiële onderwijs op school zou misschien geen kwaad kunnen , van huis uit blijkt vaak voor vele geen vanzelfsprekendheid te zijn.
Een vanzelfsprekendheid die door de hedendaagse jeugd wel wordt verwacht, n.l.:
huisje, boompje, beestje, auto, vakantie(s) etc. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 18:49

ColumsbusMJ schreef: 07 sep 2023 18:30 Deels hebben jullie gelijk, maar mensen in armoede hebben dit niet enkel aan zichzelf te danken. Volgens mij is dit forum gevuld met enigszins bevoorrechte mensen. Dan is het makkelijk van de zijkant vertellen hoe het anders zou moeten en wat er beter kan. Veel mensen die met armoede te maken hebben, zijn met minder kansen geboren. Zijn de taal niet geheel machtig en weten niet elke weg binnen de bureaucratie even gemakkelijk te vinden. Die 1300 euro energietoeslag zal niet in alle gevallen uitgegeven zijn aan energierekeningen, maar ook niet in elk geval aan een dure tv of smartphone.

Als je in een sociale huurwoning woont met enkel glas zul je meer moeten stoken dan iemand met triple of meer lagen glas. De mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen of de aanleg van een warmtepomp bestaat niet.

De tendens in hulpverlenend Nederland is dat mensen in armoede/met schulden met een enigszins zijden handschoen moeten benaderen. Stress, verminderde denkcapaciteit, en apathisch handelen zijn gevolgen van armoede. Eerst moet er ruimte zijn in de portemonnee voor mensen weer de regie hebben over het eigen leven.

Ik ben soms ook van mening dat ze een schop onder hun kunt verdienen en wat meer actie moeten ondernemen. Veelal lukt ze dit zelf echt niet en dan kun je met je vingertje gaan wijzen en vertellen wat er beter kan, maar daar schiet niemand wat mee op. Behalve dat je jezelf misschien wat beter voelt omdat jou zoiets nooit is of zou overkomen. De plek waar je geboren wordt bepaalt ook in Nederland je kansen.
Ik ben het in grote delen met jou eens maar soms hebben mensen die in armoede leven echt "boter op hun hoofd".

Overgenomen uit: https://www.hulpbijarmoede.nl/armoede-n ... REQAvD_BwE

Hoe kom je uit de armoede?
Het is belangrijk om je inkomsten en uitgaven in kaart te brengen. Zijn er schulden en bij wie? Zijn er afbetalingsregelingen te treffen? Is er een mogelijkheid op meer inkomen? Zijn er misschien toeslagen of regelingen waar je gebruik van kunt maken?
Ook is het heel belangrijk om uit te zoeken of er zaken zijn waarop je kunt besparen. Abonnementen die opgezegd kunnen worden? Besparen op de boodschappen?

Er zijn veel zaken die je zelf kunt regelen en als dat niet lukt, is het belangrijk dat je hulp zoekt. Hulp om bijvoorbeeld de inkomsten en uitgaven in kaart te brengen. Er zijn in Nederland veel mensen met een uitkering of inkomen uit werk, die moeite hebben om rond te komen. Je bent hier niet alleen in. Er zijn vele lokale (vrijwilligers)organisaties om hierbij te helpen.

Vraag ook eens na wat de gemeente, de sociale dienst, in jouw situatie kan betekenen?

Er zijn in Nederland veel organisaties actief om mensen te helpen en die verlichting of ondersteuning kunnen bieden. Zo zijn er organisaties die ervoor kunnen zorgen dat kinderen mee kunnen doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Organisaties die kunnen helpen bij urgente noodsituaties, hulp bieden met kleding, witgoed of levensmiddelen. En organisaties die hulp kunnen bieden bij schulden.

Het televisieprogramma "Een Dubbeltje op zijn kant" schiet gezinnen te hulp bij het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 07 sep 2023 19:35

Dat een deel van de mensen boter op hun hoofd heeft, zal ik zeker niet ontkennen.

Ik wilde vooral aangeven dat het niet zo zwart wit is als soms wordt afgeschilderd en dat het gezin waar je opgroeit een grote invloed heeft op je latere leven.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 sep 2023 20:07

Dat is ook zo. School kan helpen, maar het moet je ook liggen.
Ik kan op schrijfcursussen gaan en dat heb ik gedaan, maar het gaat echt nooit wat worden.

Rekenen en financiën, weinig voor gedaan mijn hele leven, maar ik snapte het vaak al bij de minste uitleg.
Daar ben ik mee geboren, kan ik echt niets aan doen, beide niet.

De jeugd krijgt via internet wel veel meer te zien dan wij vroeger. YouTubers in een RS6 als ze 19 zijn. Die oudste zei een paar jaar terug, jij werkt al zo lang waarom koop je dat ook niet...... Net als de meisjes met superslanke modellen en een eetstoornis ontwikkelen, ontwikkelen andere een koopversalving.
Het is ook niet makkelijk voor de jeugd nu....

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 sep 2023 20:13

@ columbus
Je hebt helemaal gelijk, ben me terdege bewust dat ik bevoorrecht ben.
Maar dan nog komt alles niet vanzelf, daarbij moet je ook geen pech hebben in je leven…

Ik vergelijk het ook wel eens met dik zijn, ik zeg niet dat iedereen het in de hand heeft maar het is wel een vaak een keuze….
Ik accepteer ook dat ik “ en paar kilo” te zwaar ben ten gevolgen voor mijn zwakte voor pasta en roomboter en hagelslag enz enz…

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 sep 2023 20:26

@ wasbeer,
Het is voor de jeugd zeker een zware strijd met alle prikkels op sociale media,….
Vroeger was je wereld relatief klein, op school had je wat vrienden op je sportverenigingen een paar, misschien totaal 20 a 30 waarmee je afspiegelde…
Die kwamen dan nog eens uit de zelfde milieu, dan was het misschien een nieuwe agenda, of jas of het ultieme een brommer, maar dat was het dan..
Nu met tiktok en Instagram word je overspoeld met levensstijlen die voor 99% buiten je bereik liggen.

Gesloten