Cervélo
Als je stet dat de jaren gaan tellen, dan lees ik dat je zo eigenlijk prima zit qua stuurhoogte?
Probeer eens een spacertje van onder naar boven je stuurpen te verhuizen.
Als dat niet direct bevalt zou ik lekker blijven rijden zoals je het nu hebt.
Doe wel nog even een diepteinvestering in een paar leuke bidonhouders.
Dat maakt het af!
Probeer eens een spacertje van onder naar boven je stuurpen te verhuizen.
Als dat niet direct bevalt zou ik lekker blijven rijden zoals je het nu hebt.
Doe wel nog even een diepteinvestering in een paar leuke bidonhouders.
Dat maakt het af!
Danny, mijn eerste gevoel als ik op de fiets stap is alsof het een chopperfiets is...
Met mijn beenlengte van 85cm en 177 totaal viel ik tussen en 54 en 56 frame. Op mijn retro staat bovenkant stuur 6cm lager dan zadel, remgrepen nog eens 5cm lager en ondanks een BMI van 20 en geen buikje kreeg ik de drop van 17cm(!) niet meer vastgepakt.
Het is al een supercompact stuur geworden, ik zal de stuurpen nog omdraaien plus een halve spacer, scheelt 3cm. Van de andere kant het stuur in de drop alsmede onderaan kan ik nu lekker vastpakken, onlangs na een ritje van 7 uur had ik geen klachten. Armclassic zou mij wellicht een RS(l) aanbevelen, maar dat is niet te betalen *lach* en niet mooi...
Ja, de bidonhouders zijn geen gezicht.
Met mijn beenlengte van 85cm en 177 totaal viel ik tussen en 54 en 56 frame. Op mijn retro staat bovenkant stuur 6cm lager dan zadel, remgrepen nog eens 5cm lager en ondanks een BMI van 20 en geen buikje kreeg ik de drop van 17cm(!) niet meer vastgepakt.
Het is al een supercompact stuur geworden, ik zal de stuurpen nog omdraaien plus een halve spacer, scheelt 3cm. Van de andere kant het stuur in de drop alsmede onderaan kan ik nu lekker vastpakken, onlangs na een ritje van 7 uur had ik geen klachten. Armclassic zou mij wellicht een RS(l) aanbevelen, maar dat is niet te betalen *lach* en niet mooi...
Ja, de bidonhouders zijn geen gezicht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08
kauw vot schreef:De 2010 S1 vindt ik knettermooi, ik heb 'm zelf sinds een week of 2...
Knullige foto, stuur kan/mag/moet nog wat lager, maar ja, de jaren gaan tellen. Vergeleken met m'n retro is het verschil in fietservaring ronduit belachelijk.
Ik vind dit S1een hele mooie fiets.
Kijk ook gelijk even naar je zadel stand, deze staat niet waterpas of de foto moet vertekenen .
Lijkt me niet echt lekker fietsen als je maar constant naar voren glijd.
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
dernk dat deze fiets nog moet worden afgesteld. Op deze manier is ie in ieder geval te groot of zal niet best rijden. een een zadel hoort heel licht naar voren gekanteld te staan (hier duidelijk teveel) zodat hij redelijk in lijn staat als je onder de beugel rijdt (wat je bij een passende fiets toch 70-80% van de tijd doet).
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08
Sharkman 1 schreef:dernk dat deze fiets nog moet worden afgesteld. Op deze manier is ie in ieder geval te groot of zal niet best rijden. een een zadel hoort heel licht naar voren gekanteld te staan (hier duidelijk teveel) zodat hij redelijk in lijn staat als je onder de beugel rijdt (wat je bij een passende fiets toch 70-80% van de tijd doet).
Het beste is je zadel waterpas te zetten, Doordat je op je zadel gaar zitten duikt de punt vanzelf al iets naar voren waardoor je de ideale positie krijgt.
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid
Wie rijdt er dan 80% van de tijd onderin de beugels? Ik ken niemand die dat doet, of rijdt iedereen op een niet-passende fiets? Ook renners die alleen criteriums rijden zullen tijdens trainingen veel minder in de beugels rijden.
kauw vot schreef:ondanks een BMI van 20 en geen buikje kreeg ik de drop van 17cm(!) niet meer vastgepakt.
Van de andere kant het stuur in de drop alsmede onderaan kan ik nu lekker vastpakken, onlangs na een ritje van 7 uur had ik geen klachten.
Dus dat!
Als jij na 7 uur fietsen "lekker" van de fiets afstapt, zal het jou toch een worst zijn of de afstelling niet volgens de regeltjes is?
Als ik het zo inschat naar aanleiding van je verhaal, ben jij iemand die gewoon lekker zijn kilometertjes weg wilt trappen.
Als je dat doet op de voor jou meest comfortabele manier, dan geef ik je groot gelijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Daar heb je wel een punt. Echter ik richtte me op wedstrijdfietsen (want daar zijn dit soort fietsen voor ontworpen) en wat ik bedoelde is dat de meest optimale greep steeds onderin de beugel dient te zijn. Dat bovenop de grepen rijden comfortabeler (= je rug ontlast) is staat buiten kijf.Wie rijdt er dan 80% van de tijd onderin de beugels? Ik ken niemand die dat doet, of rijdt iedereen op een niet-passende fiets? Ook renners die alleen criteriums rijden zullen tijdens trainingen veel minder in de beugels rijden.
Als je van nature continu de neiging hebt om met je handen op de grepen te rijden zit je onderin de beugel gewoon te diep. Zie dagelijks rijders die met hun handen als het ware vastgelijmd zitten aan hun remgrepen... (zie ook rijders die onderin de beugel geen stuurlint meer plakken omdat dit stoer staat maar ook omdat ze er zelden of nooit meer komen....)
Bij een afdaling kun je overigens optimaal testen of je fiets past of dat je te diep zit. Als je fiets stabieler aanvoelt als je je handen op de grepen houdt zit er een fout in je geometrie en is wellicht een kortere stuurpen of meer spacers de oplossing.
Foto vertekent idd enigzins, voorste 2/3 van zadel staat waterpas.
Op mijn retro hou ik het geen 3 uur aaneen meer vol, op deze reeds 500km in 2 weken weggetrapt, gekker moet het niet meer worden.
Maar idd, stuur gaat als proef nog iets lager. En een framemaat kleiner was volgens de regels wellicht beter geweest (optisch zeker), maar dan had het stuur nog een stuk lager gemoeten...
Op mijn retro hou ik het geen 3 uur aaneen meer vol, op deze reeds 500km in 2 weken weggetrapt, gekker moet het niet meer worden.
Maar idd, stuur gaat als proef nog iets lager. En een framemaat kleiner was volgens de regels wellicht beter geweest (optisch zeker), maar dan had het stuur nog een stuk lager gemoeten...