Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

xytras
Forum-lid

xytras 20 jun 2010 23:06

Daar heb je wel een punt. Echter ik richtte me op wedstrijdfietsen (want daar zijn dit soort fietsen voor ontworpen) en wat ik bedoelde is dat de meest optimale greep steeds onderin de beugel dient te zijn. Dat bovenop de grepen rijden comfortabeler (= je rug ontlast) is staat buiten kijf.

Sharkman, om een klein beetje ruzie te maken ga ik niet akkoord met je bewering van hierboven alsof racefietsen alleen maar ontworpen zouden zijn voor wedstrijdrijders of wedstrijdgebruik. Ik ga wel akkoord dat de meest optimale greep onderin de beugels is.

nix
Forum-lid

nix 21 jun 2010 10:32

Ik heb zelf een Cervelo S1 met een vraag:
Als ik bij hoge snelheid rem (afdaling of gewoon hard rijden) gebruik ik uiteraard ook de voorrem. Dit zorgt er echter voor dat mijn voorvork behoorlijk begint te trillen/lawaai maken/ stuiteren/ hoe je het wil noemen.

Het geeft mij op zich niks, maar wil wel ff dubbelchecken dat dit normaal is en er dus niets aan de hand is.

thnx!

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 21 jun 2010 10:54

Nix schreef:Ik heb zelf een Cervelo S1 met een vraag:
Als ik bij hoge snelheid rem (afdaling of gewoon hard rijden) gebruik ik uiteraard ook de voorrem. Dit zorgt er echter voor dat mijn voorvork behoorlijk begint te trillen/lawaai maken/ stuiteren/ hoe je het wil noemen.

Het geeft mij op zich niks, maar wil wel ff dubbelchecken dat dit normaal is en er dus niets aan de hand is.

thnx!

Ik heb zo het idee dat je wat speling op je balhoofd hebt....
Knijp je voorrem eens in en beweeg je fiets heen en weer, dan merk je vanzelf of je speling hebt. Dan is het gewoon een kwestie boutjes stuurpen losdraaien en balhoofdkapje wat aandraaien.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 21 jun 2010 11:04

SpEric schreef:
een 56 voor mij. stem is 120. zadelhoogte 75,5 tot hart bracket zadelterugstand 6 cm.
Dan zijn we helemaal bij ..

ja.. meer maten hoeven we echt niet te weten ;-)

speric
Forum-lid HC

speric 21 jun 2010 23:29

echt niet .. ? stuur is 42 cm cc...

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 22 jun 2010 10:37

Wat betreft dat trillen van de voorvork i.c.m. de opmerking "gebruik uiteraard ook de voorrem". Dit moet zijn "gebruik vrijwel uitsluitend de voorrem". De achterem gebruik je enkel om te corrigeren en af en toe aan te vullen. Hoe stijler de afdaling des te beter kun je de achterrem in normale gevallen helemaal niet gebruiken (hooguit om de balans te bewaren).

Door de geringe druk op het achterwiel kan overigens een trilling onstaan die door de te laat inkomende voorrem moeiteloos versterkt wordt. Overigens duidt een trillende voorvork zoals gezegd op een slecht afgesteld balhoofd, een niet in balans zijnde velg of oververhitting waardoor de blokken niet meer op elk velgdeel evenveel grip vinden.

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 23 jun 2010 18:39

Even alle drie op een rij .
Met in het midden de nieuwe aanwinst S3
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 23 jun 2010 19:15

Mooie fietsen heb je , maar welke wielen zijn dat in de S3 ??
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

martijnblaas
Forum-lid

martijnblaas 23 jun 2010 19:16

volgens mij mavic cosmic carbone ultimate
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 23 jun 2010 19:43

de monsternaar schreef:Even alle drie op een rij .
Met in het midden de nieuwe aanwinst S3

Had ik die voorste toch echt gewoon een 100% tijdritfiets van gemaakt, als je toch al 2 andere hebt.

Zit er eigelijk een filosofie achter 3 cerveló's hebben? Of was het meer van: je zag iets nieuws en dan wil je het hebben?

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 24 jun 2010 08:13

Nou het is heel makkelijk.
Ten eerste zijn het drie totaal verschillende type fietsen.
Om te beginnen met de R3sl.
Deze heb ik puur voor het klimwerk met een compact crankstel erop en lekker licht.

De S3, dit nieuwe type heb ik uit garantie verkregen .
Mijn eerste Cervelo was de SLC-SL, door dat ik problemen had met de zadelpen
kreeg ik de S3 tour editie, wat een super fiets was dat. Maar na een wat kilometers begon het verhaal opnieuw, eerst speciale vet van Veltec gekregen toen een andere zadelpen toen de hele fiets opgestuurd, Nou je kunt het al raden weer een nieuwe frame.
Het was puur toeval dat ik twee keer dit zelfde probleem had zijden ze.
Maar perfect op gelost . kijken hoelang het weg blijft ( ik Hoop voor goed).

P2, Dat is eigenlijk een tijdrit machine, en dat gaat het ook worden.
Maar om er veel mee te fietsen en om de fiets goed te leren kennen dacht ik, ik doe er voorlopig en een weg stuur op.
Ik heb al en paar losse tijdrit steunen voor op het stuur, Maar er nog niet op.
even kwestie van stuurpen draaien en iets laten zakken en wala een tijdritfiets.

En ik begreep best dat een hoop van jullie het een beetje over de top vinden.
En dat is het natuurlijk ook. ( tenminste dat vindt mijn vrouw )
Het is gewoon een luxe probleem en hobby.
Het is gewoon een kwestie van het éne verkopen voor dat je het andere kan kopen en sparen. En niet te duur inkopen goed rond kijken kan je een heleboel euro's schelen.
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 24 jun 2010 11:06

Oh, ik bedoelde er niets mee.
Het maakt mij niet uit al heeft iemand 10 cervelo's.
Was alleen nieuwsgierig of dat een of andere reden had.
Zelf zou ik het fijn vinden om aan de P2 te wennen mét tijdrit configuratie. Maar goed, ieder z'n eigen ding natuurlijk.
Verder zou ik zelf liever wat meer geld in wielen hebben gestopt, i.p.v. nog een frame. Maar ja, nogmaals, ieder zijn eigen weg naar Rome.

Plaats reactie