Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 okt 2010 18:02

Mart heeft in het verleden een heleboel credit verdiend!

Dat is wat anders dan zeggen dat Mart credit verdient. Het is een nuance maar wel een belangrijke. Mart heeft vroeger in het verleden zijn credit verdient en daar zit hij nu op te teren. Hij is al lang niet meer zo goed, alert en scherpzinnig meer als vroeger. Bij elk van zijn optredens levert hij een stukje credit in. Totdat er niets meer van over is.

En voor de mensen die nog niet zo oud zijn en alleen maar de Mart van nu kennen, geldt dat zij niet weten welke credit hij heeft opgebouwd. Zij zien alleen maar een autoritaire oude arrogante dikke vent met een boel praatjes.

Verslaggeven is net als topsport. Je bent net goed als je laatste wedstrijd. Rij je een keer slecht, moet je daarna jezelf opnieuw bewijzen.

Mart is passee. Tijd voor nieuw bloed.
Live fast; die young. mijn blog

pipootje
Forum-lid

pipootje 18 okt 2010 12:21

rob74 schreef:Mart heeft in het verleden een heleboel credit verdiend!

Dat is wat anders dan zeggen dat Mart credit verdient. Het is een nuance maar wel een belangrijke. Mart heeft vroeger in het verleden zijn credit verdient en daar zit hij nu op te teren. Hij is al lang niet meer zo goed, alert en scherpzinnig meer als vroeger. Bij elk van zijn optredens levert hij een stukje credit in. Totdat er niets meer van over is.

En voor de mensen die nog niet zo oud zijn en alleen maar de Mart van nu kennen, geldt dat zij niet weten welke credit hij heeft opgebouwd. Zij zien alleen maar een autoritaire oude arrogante dikke vent met een boel praatjes.

Verslaggeven is net als topsport. Je bent net goed als je laatste wedstrijd. Rij je een keer slecht, moet je daarna jezelf opnieuw bewijzen.

Mart is passee. Tijd voor nieuw bloed.

Als dat voor de heer Smeets geldt dan geldt dat eveneens voor de hele ploeg van dat NOS programma dat dacht ik "sport in beeld" heet of zoiets. Je raakt er op uitgekeken, elk jaar diezelfde koppen....
Op dezelfde wijze is de heer Smeets natuurlijk allang uitgekeken op dat kleutergedoe op fietsjes. Maar ja die riante vergoeding voor de verleende diensten plakt de arme man nogal vast op het pluche. Jammer, hij had zoveel meer voor ons land kunnen betekenen.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 18 okt 2010 14:18

[/quote]
Maar ja die riante vergoeding voor de verleende diensten plakt de arme man nogal vast op het pluche. [/unquote]

Maar wat mij meer stoort bij dit soort BN'ers is dat zij gebruikmakend van hun verschijning op het scherm de zakken vullen met boeken, presentaties, dagvoorzitterschappen etc. Naast hun werkje op de tv is er een bv die voor de caviaar zorgt. Via het incestieuze instituut Nederlandse tv kan de BN'er bij iedere beneden peilse quasi talkshow of anderszins (ik vind jou goed, hoe vind jij mij?)aanschuiven en gratis z'n reklameboodschap ventileren. DWDD spant hierbij de kroon.

Smeets heeft in de jaren 70 en 80 de nieuwe toon gezet voor de sportjournalistiek. Zonder aanziens des persoons sabelde hij in interviews 2e plekken neer als wanprestaties. Dat vond de tv kijker toen wel geestig. De sport is nu een beroep. Smeets heeft daar net als vele andere journalisten ook aan meegewerkt. Hulde. Sport is nu geevalueerd tot amusement en ook aan deze ontwikkeling heeft Smeets zijn steentje bijgedragen. Rest ons Mart Smeets als Mart Smeets. Nog even en ook hij gaat met pensioen. Even volhouden nog.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

spook
Forum-lid

spook 18 okt 2010 14:56

Hij heeft wel een ontluisterend stuk geschreven over "De Neel" in De Muur, zeg...
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2010 15:03

Pipo, noem dan eens een paar goede opvolgers van dhr Smeets die wel jouw goedkeuring hebben?
Less is bore

wielerrevue
Forum-lid

wielerrevue 19 okt 2010 00:20

spook schreef:Hij heeft wel een ontluisterend stuk geschreven over "De Neel" in De Muur, zeg...

Hij nam zeker geen blad voor de mond nee. Kan niet oordelen over de waarheid van het stuk, maar vond wel dat Smeets harde, ondubbelzinnige bewoordingen gebruikte. Wat mij verbaasde, omdat Nelisse toch zijn leermeester was.

gijs01
Forum-lid

gijs01 19 okt 2010 00:23

Wieler Revue schreef:
spook schreef:Hij heeft wel een ontluisterend stuk geschreven over "De Neel" in De Muur, zeg...

Hij nam zeker geen blad voor de mond nee. Kan niet oordelen over de waarheid van het stuk, maar vond wel dat Smeets harde, ondubbelzinnige bewoordingen gebruikte. Wat mij verbaasde, omdat Nelisse toch zijn leermeester was.

Voor we nu weer verzanden in welles-niets heb ik een vraag aan spook. Wat vind je zo ontluisterend aan het artikel?

NB: Ik heb het artikel in de muur ook gelezen.
Camerig is prachtig!

spook
Forum-lid

spook 19 okt 2010 10:30

@Gijs01; Ik zijn artikel vraagt Smeets zich af wie "De Neel", nu eigenlijk was. Dat is een vraag die je vanuit heel erg veel invalshoeken kunt nemen, maar Smeets kiest in zijn artikel ervoor om Jean neer te zetten als iemand die de schijn ophield een mondiale, wellezen en breed ontwikkeld man te zijn. Volgens Smeets leeft Jean bewust op te grote voet; "Declareren" is het antwoord als Smeets vraagt hoe dit te betalen.
Tevens is Jean een drinkebroer die tegen alle advies in blijft drinken. En de wielerkennis die kocht ''De Neel'' in.

Er zit een ondertoon van genegenheid in, dat wel. Maar zo zwart op wit, vlak na iemands overlijden vind ik het al met al een ontluisterend artikel.

bruco
Forum-lid

bruco 19 okt 2010 11:06

spook schreef:... al met al een ontluisterend artikel.

Laten we wel wezen, degene die zichzelf ´ontluisterde´, en plein public, was in eerste instantie ´De Neel´ zelf.

gijs01
Forum-lid

gijs01 19 okt 2010 15:51

spook schreef:@Gijs01; Ik zijn artikel vraagt Smeets zich af wie "De Neel", nu eigenlijk was. Dat is een vraag die je vanuit heel erg veel invalshoeken kunt nemen, maar Smeets kiest in zijn artikel ervoor om Jean neer te zetten als iemand die de schijn ophield een mondiale, wellezen en breed ontwikkeld man te zijn. Volgens Smeets leeft Jean bewust op te grote voet; "Declareren" is het antwoord als Smeets vraagt hoe dit te betalen.
Tevens is Jean een drinkebroer die tegen alle advies in blijft drinken. En de wielerkennis die kocht ''De Neel'' in.

Er zit een ondertoon van genegenheid in, dat wel. Maar zo zwart op wit, vlak na iemands overlijden vind ik het al met al een ontluisterend artikel.

Beste Spook,

Allereerst, bedankt voor je argumentatie. Ik ben het niet met je eens maar hulde voor je uitwerking.

Ikzelf vind het artikel juist een eerlijk beeld geven over de Neel. Ik heb me krom gelachen om dat verhaal van dat jasje van 2600 euro dat ie vervolgens vergat in hotel alsmede over dat verhaal van het declareren van een broek met asgaatjes.

Het verhaal over het inkopen van wielerkennis lees ik anders. Jean Nelissen was een rasechte exponent van "het oude wielrennen" (en dat zeg ik met groot respect). Hij was ingevoerd, kende de inner-circle. Smeets kon en kan daar alleen maar van dromen. Smeets toont hier naar mijn opvatting juist respect.

Ikzelf vond het een mooi artikel, erg open om over je gevoel te praten dat je had op een begrafenis. Je moet maar durven. Ik geef toe, Smeets neemt geen blad voor de mond. Dat spreekt allicht niet iedereen aan. Smaken verschillen op dit vlak.

Ik raad overigens iedereen aan om De Muur te kopen en zijn eigen mening te vormen.
Camerig is prachtig!

spook
Forum-lid

spook 19 okt 2010 17:12

Oh, ik zeg ook niet dat ik het niet vind kunnen, of een lecht artikel vindt. Maar voor mij, geen kenner van Jean Nelissen, vindt ik het ontluisterend om te lezen hoe iemand (Smeets) geen blad voor de mond neemt, dat moet je inderdaad maar durven publiceren.

En ook inderdaad, iedereen: Lees De Muur....

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 21 okt 2010 16:25

De muur van de febo zeker? daar was mart ook vaak te vinden :D
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

Plaats reactie