Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 05 jun 2010 10:51

Gelukkig hebben zipps nooit zijdelingse slagen en zijn probleemvrij.
Een set (dure) wielen koop je als totaalplaatje en als je Zipp in één zin met Lightweight uit wilt spreken ben je of niet van deze wereld of hebt de Zipps enkel gekocht om in een vitrine te zetten.
Zipp is beter dan in het verleden maar als je het over een overprijst wiel hebt.....
Van alles wat ik tot op heden heb gezien zijn Lightweights (en als je lage wilt neem je de ventoux) afgezien van de Tune obermayers zo'n beetje de meest probleemvrije high end wielen die je kunt kopen.
Duur: ja, te duur: dat moet ieder voor zich uitmaken. Alles wat even goed is als lightweight zit ook in dezelfde prijsklasse.
Tuurlijk er zijn goedkopere wielen en zeker als je wielen voor allround gebruik zoekt kun je aardig besparen (maar da's wat anders als: lightweights zijn te duur).
En tenslotte, ken meerdere lw wielsets die het al meer dan 60.000 km uithouden. Reken dat om naar de levensduur van allerlei andere flitsende concurrenten en dan worden lw ineens betaalbaar.

En wat betreft die speling: 1.2 is een maximum en meestalis het veel minder. Heb je er last van dan zijn ze te richten (meestel nog kosteloos ook) dus......

iron2man
Forum-lid

iron2man 05 jun 2010 14:49

Daar hoef je geen dure top wielen voor te kopen want ik heb met een set Mavic Ksyrium SL
van 8 jaar oud een pakweg 60.000 km mee gereden
Wielen zijn nog steeds recht en aan de spaken is nog nooit iets aan gedaan en zitten nog perfect
Lagers zijn wel een paar keer vervangen.
Het is dat de velgen na 8 jaar gebruik en ook met slecht weer erg dun zijn geworden dus dat risico neem ik niet meer om verder te rijden met deze wielen
Wielen hang ik decoratie op
Levensduur van flitesende concurenten ligt geheel aan hoe hij / zij met de wielen omgaat

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 06 jun 2010 16:16

iron2man schreef:Daar hoef je geen dure top wielen voor te kopen want ik heb met een set Mavic Ksyrium SL
van 8 jaar oud een pakweg 60.000 km mee gereden
Wielen zijn nog steeds recht en aan de spaken is nog nooit iets aan gedaan en zitten nog perfect
Lagers zijn wel een paar keer vervangen.
Het is dat de velgen na 8 jaar gebruik en ook met slecht weer erg dun zijn geworden dus dat risico neem ik niet meer om verder te rijden met deze wielen
Wielen hang ik decoratie op
Levensduur van flitesende concurenten ligt geheel aan hoe hij / zij met de wielen omgaat

Klopt deels. Ksyriums (zeker die van voor 2005) zijn prima wielen, maar niet te vergelijken met LW's.
LW's zijn ruim een halve kilo lichter dan ksyriums. Bovendien slijten de LW carbon velgen niet of nauwelijks. Die gaan in feite een fietsleven mee.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

iron2man
Forum-lid

iron2man 06 jun 2010 16:40

Nee dat weet ik wel dat Ksyriums niet te vergelijken zijn met Lightweights maatr ik wil zeggen dat minder dure wielen ook lang mee kunnen gaan mits je er zuinig mee omspringt
Zoals ik eerder vermeld heb zijn Lightweights fantastische wielen maar er zijn genoeg topwielen die goed mee kunnen met Lightweights alleen een stuk minder duur

anniversary
Forum-lid

anniversary 11 jun 2010 00:08

skimons schreef:
xytras schreef:
anniversary schreef:In mijn lightweight achterwiel zit een slag van 1,2 mm. (zat er al in toen ik deze nieuw kocht) ,de verkoper zei me dat dit binnen de norm is voor lightweight.
Hoeveel is de max. slag die een nieuw lightweight wiel mag hebben ?
Het voorwiel loopt trouwens mooi recht.

Hoi, ik heb dat ook voor en idd dat blijkt "normaal" te zijn. Heb het al nagevraagd. Tja, veel kan er niet aan veranderd worden vermoed ik

het ligt niet binnen de norm. ik heb dat eens opgevraagd bij LW, maar volgens mij ligt de norm bij 1 mm zijslag en 0.5 mm hoogteslag (nieuw). heel zeker weet ik dit niet mee, maar ik kan eens zoeken. feit is wel dat je er heel weinig aan kunt doen.

Ik heb de wielen laten uitmeten met een meetklok en de zijslag is 0.6 mm., visueel lijkt het meer als je het wiel ziet draaien ,dus de zijslag zal wel binnen de norm zijn.
Groetjes

turbo66
Forum-lid

turbo66 08 jul 2010 00:57

Onderhoud naven.

Ik heb een vervelende piep ergens zitten. Alles gechecked maar kan het niet vinden..... Groep is net nieuw dus daar kan het niet aan liggen
Ik heb het vermoeden dat het mijn voorwiellager is. Als ik deze rond laat draaien hoor ik het niet ......
Lager loopt wel wat rauw maar blijft wel mooi lang doorlopen.
Zijn de lagers uberhaupt te servicen.

Wat te doen ?
[img=http://img812.imageshack.us/img812/65/dogma002.jpg]

kuiper
Forum-lid
Contact

kuiper 08 jul 2010 02:06

Is het na de montage van de groep?
Wellicht zitten de boutjes van je voorblad niet voldoende vast.

turbo66
Forum-lid

turbo66 08 jul 2010 11:16

Kuiper schreef:Is het na de montage van de groep?
Wellicht zitten de boutjes van je voorblad niet voldoende vast.

Ja, ga het nakijken. Bedankt voor de tip Kuiper!

skimons
Forum-lid

skimons 09 jul 2010 20:10

lagers van het voorwiel kun je er zo uittikken en vervangen. zijn standaard maat lagers. leuk detail: bij mij zat er een briefje in waarop stond: "H. Obermayer, 08 Aug. 2003" geinig, het productiebriefje :)

(ik weet de datum niet meer precies, maar je snapt het idee)

turbo66
Forum-lid

turbo66 09 jul 2010 20:26

skimons schreef:lagers van het voorwiel kun je er zo uittikken en vervangen. zijn standaard maat lagers. leuk detail: bij mij zat er een briefje in waarop stond: "H. Obermayer, 08 Aug. 2003" geinig, het productiebriefje :)

(ik weet de datum niet meer precies, maar je snapt het idee)

Ja geweldig:), Dat briefje heeft dus heel wat km. afgelegd ha, ha.

Hoe merkte jij dat je lagers niet meer goed waren (ook gepiep), en wat voor lagers zijn het eigenlijk?

skimons
Forum-lid

skimons 10 jul 2010 01:05

mijn lagers zijn prima. ik heb er alleen wat nieuw vet ingestopt. ik weet zo 1-2-3 niet welk type het zijn, maar het zijn groefkogellagers met aan 2 kanten een seal afgedicht (rubber)

als je de lagers opmeet, kun je in diverse tabellen zo het type achterhalen. zie ook: http://www.neita.nl/jslagers/frame1.html

in mijn achterwiel zit trouwens een record naaf, dus daar gaat dit verhaal niet op

turbo66
Forum-lid

turbo66 31 jul 2010 00:13

Ik heb speling in mijn voorwiel. Ik dacht eerst dat mijn balhoofd los was gelopen maar dit bleek dus mijn voorwiel te zijn. Hoe kan ik dit verhelpen of moet ik ze opsturen naar Carbon Sports ?

Plaats reactie