Pagina 74 van 767

Geplaatst: 30 mar 2009 11:13
door 2bs
Ironpete schreef:
Mooie fiets. Zo'n type fiets staat ook op mijn verlanglijstje.

Eén opmerking, en dat ik kom heel veel tegen. Gewicht zonder pedalen. Waarom word er zoveel een gewicht gepost zonder pedalen. Zonder pedalen zullen ze niet ver komen.


Bedankt Peter en je hebt volkomen gelijk, eigenlijk hoort het gewicht van de pedalen er gewoon bij...

Misschien dat deze fiets de voorkeur zal genieten voor de Elias ride... een recht stuurtje klimt namelijk makkelijker...

Geplaatst: 30 mar 2009 12:41
door ilko
FreakyOlivier schreef:
Ilko schreef:
FreakyOlivier schreef:Stel je hebt een kader maat 58 en de afstand van top van het zadel(voorkant zadel) tot midden stuur is 60 met een stuurpen van 11.
Met een stuurpen van 14 heeft hij dan 63

Dan gaat er bij een 56 minsten 1.7-2 cm van die afstand af of ben ik verkeerd?
Moest hij een afstand van 62 nodig hebben van het top van van het zadel tot midden stuurpen, dan zal hij er waarschijnlijk niet komen met een 56?


En dat was twee :-)
Als je een 3cm langere stuurpen monteert, wordt de afstand van de zadelpunt naar hart stuur niet ook 3cm langer. Dit is minder (pythagoras). Het wordt dus met een 58 al moeilijk, laat staan met een 56.


Ja sorry voor de vele moeilijke, kinderachtige en stomme vragen msh...
Maar als je stuurpen van 11 naar 14cm neemt dan wordt de afstand van voorkant van het zadel tot hart van het stuur tog wel 3 cm vergroot?


Google even op 'stelling van pythagoras', dan begrijp je wat ik bedoel.

Geplaatst: 30 mar 2009 13:03
door freakyolivier
Ilko schreef:
FreakyOlivier schreef:
Ilko schreef:

En dat was twee :-)
Als je een 3cm langere stuurpen monteert, wordt de afstand van de zadelpunt naar hart stuur niet ook 3cm langer. Dit is minder (pythagoras). Het wordt dus met een 58 al moeilijk, laat staan met een 56.


Ja sorry voor de vele moeilijke, kinderachtige en stomme vragen msh...
Maar als je stuurpen van 11 naar 14cm neemt dan wordt de afstand van voorkant van het zadel tot hart van het stuur tog wel 3 cm vergroot?


Google even op 'stelling van pythagoras', dan begrijp je wat ik bedoel.


Jaja ik snap de stelling van pythagoras wel hoor!
Ik heb nu al die uitleg gedaan; maar nog een vraagje, bij een 56 is de head tube 170mm en bij een 58 is deze 205mm.
Zit je dan bij een 56 niet verder indien je dieper zit?

Geplaatst: 30 mar 2009 13:09
door perik
Jawel, de balhoofdsbuis staat onder een hoek van ~73 graden. Als je je stuurpen lager zet (dus indien je dieper zit), staat deze dus ook iets verder naar voren. Je geeft aan de rekensommetjes wel te snappen, dus dan kun je ook uitrekenen hoeveel dit is.

Geplaatst: 30 mar 2009 13:17
door lvgh
FreakyOlivier schreef:Jaja ik snap de stelling van pythagoras wel hoor!
Ik heb nu al die uitleg gedaan; maar nog een vraagje, bij een 56 is de head tube 170mm en bij een 58 is deze 205mm.
Zit je dan bij een 56 niet verder indien je dieper zit?

Klopt, omdat de balhoofdbuis ook onder een hoek staat. Het verschil in lengterichting a.g.v. het verschil in balhoofdbuislengte is cos(balhoofdhoek)*35 mm. Voor een standaard balhoofdhoek van 73 graden komt dit dus neer op ongeveer 1 cm.

Geplaatst: 30 mar 2009 13:24
door freakyolivier
LVGH schreef:
FreakyOlivier schreef:Jaja ik snap de stelling van pythagoras wel hoor!
Ik heb nu al die uitleg gedaan; maar nog een vraagje, bij een 56 is de head tube 170mm en bij een 58 is deze 205mm.
Zit je dan bij een 56 niet verder indien je dieper zit?

Klopt, omdat de balhoofdbuis ook onder een hoek staat. Het verschil in lengterichting a.g.v. het verschil in balhoofdbuislengte is cos(balhoofdhoek)*35 mm. Voor een standaard balhoofdhoek van 73 graden komt dit dus neer op ongeveer 1 cm.



Dus 1 cm zit je wel langer?
Maar dan gaat er bij een 56 wel 1.7cm van de lengte van je bovenbuis af?
Maar dan ga je nog altijd 0.7 cm minder lang zitten?
Dus tog beter msh 58 en diepere stuurpen

ja sorry voor de vele vragen maar ik geraak niet direct een een wielerzaak

Geplaatst: 30 mar 2009 13:38
door amclassic-fan
Als iemand een 62 nodig heeft moet die gewoon een 62 kopen en niets anders. Een fiets moet gewoon perfect passen. Met een 58 kan je dan een spacertoren gaan bouwen om het stuur op de goede hoogte te krijgen en een enorme stuurpen steken.

Geplaatst: 30 mar 2009 13:41
door Livio Livius
Passen is weten. Je kunt nog zoveel uitrekenen maar het beste is toch op de fiets zitten en voelen wat de beste maat is. Iedereen heeft weer een eigen zit en dit kan met 1,5cm net een wereld van verschil uitmaken. Wat bijv. ook een rol speelt is hoe flexibel / stijf ben je in je rug respectievelijk bekken.

Geplaatst: 30 mar 2009 17:22
door freakyolivier
achja, bedankt voor jullie reacties, ik zal er wel uitgeraken!
Nu nog kunnen kiezen tussen het zwarte quick step model of het witte saxo bank model.

Geplaatst: 30 mar 2009 17:26
door foosho
Zou je niet een fatsoenlijke race-specialist ~25 euro in de hand drukken voor goed maatadvies?
't Is maar een kleine fractie van het totaalbedrag..

Nieuwe fiets

Geplaatst: 30 mar 2009 23:51
door scott_marmotte
Zojuist een nieuwe fiets voor mijn zoon gekocht...
Hij is helemaal blij!

Aanstaande zaterdag ga ik mijn Tarmac SL2 halen (SRAM RED, Cosmic Carbon SLR etc...).

Zodra ik een foto heb zal ik hem posten. Als iemand mij kan vertellen hoe je die in een post kan plakken....

Geplaatst: 30 mar 2009 23:54
door ironpete
2B's schreef:
Ironpete schreef:
Mooie fiets. Zo'n type fiets staat ook op mijn verlanglijstje.

Eén opmerking, en dat ik kom heel veel tegen. Gewicht zonder pedalen. Waarom word er zoveel een gewicht gepost zonder pedalen. Zonder pedalen zullen ze niet ver komen.


Bedankt Peter en je hebt volkomen gelijk, eigenlijk hoort het gewicht van de pedalen er gewoon bij...

Misschien dat deze fiets de voorkeur zal genieten voor de Elias ride... een recht stuurtje klimt namelijk makkelijker...


Ah het is U fiets Bart, ja natuurlijk. Ik dacht al dat ik die fiets al eens op een ander forum ben tegengekomen. In ieder geval met pedalen of zonder(liefst met) :-) is dit nog altijd een superlichte trekkingfiets. Ik zie die wielertoeristen met hun superlichte racefiets van 6 kg of nog minder met hun LW wielen raar opkijken als je ze tijdens een toertocht op één of andere helling voorbijknalt :-)