Pagina 733 van 1091

Geplaatst: 11 jul 2010 11:46
door sharkman113
Blijft een mooi frame zo'n Sl maar je koopt één van de lichtste frames op de markt en monteert hem vervolgens af met onderdelen die welliswaar betrouwbaar zijn maar stuk voor stuk als (relatief) zwaar kunnen worden bestempeld dus kan het eindresultaat niet als heel erg uitgebalanceerd bestempelen.

En wat betreft de eerdere maatvoering 58 of 61. Ook ik mis tussen de 58 en de 61 simpelweg één maat. met de 58cm heb ik teveel spacers nodig en met de 61 zit ik zelfs zonder spacers gewoon te recht. Of om het maar simpeler te stellen met omgerekend een cube maatje 62 zou ik perfecte Cervelo maat hebben (ca. 59.5 omgerekend).

Geplaatst: 11 jul 2010 14:53
door tomkolkman
@ Sharkman 1

Die groep en lichtere onderdelen gaan er echt nog wel opkomen alleen had ik er toen tijdens de opbouw het geld niet voor om direct een hele dure fiets op te bouwen.

Welke groep er op komt ben ik nog niet uit of Dura-Ace of wellicht Sram Red. Stuur en stuurpen gaan ook nog wel worden vervangen voor lichtere onderdelen, en dan is hij toch al weer aardig wat lichter.

Geplaatst: 13 jul 2010 17:53
door boner
Wat is de "rake" van de voorvork van een Cervelo wegframe van 58cm en verschilt deze van de andere maten? Dit omdat op ebay verschillende maten worden genoemd.

Geplaatst: 15 jul 2010 23:44
door dolphinman
Sharkman 1 schreef:Blijft een mooi frame zo'n Sl maar je koopt één van de lichtste frames op de markt en monteert hem vervolgens af met onderdelen die welliswaar betrouwbaar zijn maar stuk voor stuk als (relatief) zwaar kunnen worden bestempeld dus kan het eindresultaat niet als heel erg uitgebalanceerd bestempelen.

En wat betreft de eerdere maatvoering 58 of 61. Ook ik mis tussen de 58 en de 61 simpelweg één maat. met de 58cm heb ik teveel spacers nodig en met de 61 zit ik zelfs zonder spacers gewoon te recht. Of om het maar simpeler te stellen met omgerekend een cube maatje 62 zou ik perfecte Cervelo maat hebben (ca. 59.5 omgerekend).


Hoi Sharkman,

Bij een 58 heb je max 2 cm spacers nodig om bij een 61 zonder spacers te rijden. het lijkt me dan ook onzin wat je hier aanvoert mbt de maatvoering en zeker het verschil tussen 2 maten. Ook is de bovenbuis 59,5 wat voor veel lange mensen genoeg is. Bij de meeste lange mensen zit de lengte in de benen namelijk. Het lijkt erop dat je geen ervaring met Cervélo hebt en helemaal niet de moeite hebt gedaan naar de geometrie tabellen te kijken. Dan lijken zulke uitspraken mij ook niet geheel gepast.

Maar misschien kan een expert er nog wat over zeggen.

Geplaatst: 16 jul 2010 09:55
door jorrit10
Dolphinman schreef:
Maar misschien kan een expert er nog wat over zeggen.


Sharkman is DE expert!

Geplaatst: 16 jul 2010 19:55
door dolphinman
dat is zeker cynisch bedoelt ? want het blijkt uit niets op basis van bovenstaand antwoord.

Geplaatst: 16 jul 2010 20:04
door patmaessen
Dolphinman schreef:dat is zeker cynisch bedoelt ? want het blijkt uit niets op basis van bovenstaand antwoord.


Welkom op het forum, maar Sharkman weet idd behoorlijk van wanten, maar zal zeker zelf een antwoord op je reactie kunnen formuleren. Ben iig benieuwd.

Geplaatst: 16 jul 2010 20:04
door thomwittendorp
Dolphinman schreef:dat is zeker cynisch bedoelt ? want het blijkt uit niets op basis van bovenstaand antwoord.


hoe kun jij weten wat sharkman zijn lichaamsbouw is, zonder hem in het echt ontmoet te hebben(althans daar ga ik van uit)

Geplaatst: 16 jul 2010 20:23
door Mr_T
thomwittendorp schreef:
Dolphinman schreef:dat is zeker cynisch bedoelt ? want het blijkt uit niets op basis van bovenstaand antwoord.


hoe kun jij weten wat sharkman zijn lichaamsbouw is, zonder hem in het echt ontmoet te hebben(althans daar ga ik van uit)


haha
heren, meten is weten
meet hem op, en we kunnen zien wie de langste heeft

verschil van mening is alleen maar leuk, maar laten we het wel op basis van argumenten doen

prettig weekend

Geplaatst: 16 jul 2010 20:28
door sharkman113
"dolphinman" treedt enkel op als ik eens iets post en dat is kennelijk sporadisch gezien de 19 posts sinds 2007.
Maar vooruit "opinions are like assholes, everybody's got one" dus bij deze:

Die maatvoering is geen Cerveloprobleem (Scott en nog wat meer merken hebben het ook) en is puur veroorzaakt door het massaproduktiegegeven en de grootte van de firma. Er zijn relatief weinig grote renners/klanten en matrijzen zijn super duur. Ben je een kleine firma en is productietijd duur dan ga je gewoon rekenen.
Iemand die met droge ogen kan beweren dat een sprong van 3 cm in een frame normaal is en dat de renner zich maar moet aanpassen heeft het of niet gesnapt of probeert "zijn" merk te beschermen tegen (helaas terechte) kritiek.
Mij maakt het niet uit, als een Scott/Cervelo of wat dan ook me niet past dan zoek ik liever gewoon verder dan mezelf iets aan te meten dat me gewoon niet past. Bespaart me in ieder geval een hoop soms lachwekkende noodmaatregel om een fiets van een bepaald merk toch maar rijdbaar te krijgen.

Een 58 cm Cerelo R3 zit mij in ieder geval voor geen meter (net als de Addict xl in die maat) en een 61 Cervelo of een XXL Addict is gewoon voor veel grotere renners gemaakt (veel te lang balhoofd). Pas ik deze maat wel voor mij aan dan stuur e.e.a. weer voor geen meter. De lengte van het balhoofd is niet zozeer het probleem maar de kombinatie kort balhoofd/korte bovenbuis en bij 61 lange bovenbuis en lange balhoofdbuis zorgt gewoon voor veel meer verschil dan simpelweg 2 spacers.
De juiste verhouding had maat 58, 59 of 60 en dan 61 of 62 moeten zijn maar dit betekend gewoon een extra Mal en daar zal Cervelo in ieder geval niet voor kiezen... (dan maar een marketingpraatje waarom het wel moet passen, veel goedkoper).

Geplaatst: 16 jul 2010 20:45
door perik
Het verschil tussen de kleinere maten is bij cervelo toch veel groter dan tussen de 58 en 61cm? De 61 is 12mm langer dan een 58. Zo onredelijk is dat toch niet. Het verschil tussen een 54 en 56cm is bijvoorbeeld 20mm.

Geplaatst: 16 jul 2010 21:00
door sharkman113
Gaat ook niet om onredelijk. Eigenlijk is de discussie of de keuze voor wie deze productiemethode met maar heel weinig maten nu eigenlijk goed is. Antwoord ligt gewoon in het feit dat het voor een leverancier niet interessant is om per cm oplopend (zoals vroeger gebruikelijk was) een frame te leveren.
Een verschil in balhoofdlengte van 2 cm (volgens mij 180 mm t.o.v. 200 mm) is niet eens zo heel erg veel maar de combinatie van een stap van 580 mm naar 592 mm bovenbuis is voor mij (en daar ging het om) gewoon teveel.
Ik wil een frame met een bovenbuis van 58.5-58.7 en een balhoofd van 190 mm tot 195 mm om optimaal te kunnen zitten. Als het ene merk dat niet levert zijn er voldoende merken die dat wel leveren.