Dank Ruud, voor het geduld met mijn digitale onhandigheid!
Ik ben zeer content met de gemaakte keuzes en het resultaat, toch altijd weer spannend.
Mijn dealer was onder de indruk van de bouw- en afleverkwaliteit.
Hij wilde wel Orbea erbij, maar leverproblemen door corona hebben dat gedwarsboomd.
Eerste rijindrukken volgens zodra de weg droog is, mijn Scott is vanaf nu voor slecht weer.
Orbea
-
- Forum-lid
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Laatst gewijzigd door Beam me up, Scotty op 23 dec 2024 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Bedankt voor deze info! Ik heb nu een canyon Grizl gravelbike en een oudere cube agree (2015) die vervangen gaat worden. Ik was dus opzoek naar een wat speelsere fiets naast mijn Grizl. Eentje die zoals je aan geeft licht en speels aanvoelt naast de solide en stabiele Grizl. Ik was al fan van de klassieke looks van de Orbea Orca en het lijkt er op dat dit perfecte toevoeging is aan de stal
Basso Diamante - Canyon Grizl
-
- Forum-lid
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
De OMR zal die overgang kleiner maken dan de OMX, is mijn voorspelling. Rijeigenschappen en gewicht van die 2 schijnen echt verschillend te zijn.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51
Meer Orbea op de weg is altijd goed. Zeker in deze kleurstelling, van harte!
-
- Forum-lid
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Update 11-3-2025: ondertussen heb ik een slordige 1000 km gereden met de M21ELTD (op de vorige pagina staat hij afgebeeld).
Deze Orca OMX weegt 7,25 kg in maat 55, met Oquo RP 45 LTD wielen, Vision Metron ACR 5D stuur (100/400 mm), Selle Italia SLR Boost SF Ti (130), Shimano PD-ES 600 pedalen, carbon bidonhouders en computer mount. Ik heb bewust voor de (relatief dure) uitvoering met Force AXS gekozen. De Orca heeft een lekker eigen gezicht met zijn hoekige buisaanzet bij het balhoofd, dikke onderbuis, platte bovenbuis en klassieke seat stays. Het 'wine red carbon look' lakwerk ziet er bij bewolkt weer een beetje bruinig uit, in de zon wordt het pas rood en transparant. Ik had hem eerst willen personaliseren, maar heb daarvan afgezien vanwege een minder goede ervaring van een klant bij mijn fietswinkel met de kwaliteit en het resultaat van het gepersonaliseerde lakwerk. Mijn Orca is daar behandeld met een beschermende coating. Die kan helaas niet voorkomen dat de lak nu al kleine krasjes en wat steenslagschade heeft. Tenslotte noem ik nog enkele mooie details: de verborgen maar goed bereikbare zadelpenklem en de afstelling van de hellingshoek van het zadel die onafhankelijk van de setback werkt. Die zadelpen is de rechte versie zonder setback en dat is maar goed ook, want ik weet niet of ik anders de juiste zitpositie had kunnen bereiken. Het is ook even opletten bij de steekassen, die je voor en achter vanaf verschillende zijden bedient met je eigen multitool (niet vergeten mee te nemen).
Dan het rijden, want daar gaat het om. Het eerste dat me opviel was hoe strak en licht hij fietst. Hij stuurt heel gemakkelijk, maar niet nerveus. Hij is super stijf, maar niet keihard. Het geïntegreerde carbon stuur bevalt me goed met zijn lichte flare en ruimte in de beugels. Het ziet er ook supercool uit, helemaal zonder spacers en in combinatie met de 45 mm hoge en toch lichte wielen. Aero met nauwelijks gewichtspenalty! Op slecht wegdek, zeker als je wat sneller gaat, vind ik hem wel wat hard en minder gecontroleerd. Beide handen aan het stuur daar, net als bij zijwind. Maar dat kan niet anders met zo'n strak frame. Veel meer dan het toepassen van een dunne zadelpen en seat stays kun je niet doen om dat te compenseren. Ik heb geen excuus meer, want een snellere fiets kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik kan niet wachten om er serieus mee te gaan klimmen en dalen.
Voor mij zijn SRAM en elektrisch schakelen nieuw. Ik heb Shimano Di2 een paar weken mogen testen. Ik moet daarbij altijd bewust nadenken welke knop ik moet hebben. Bovendien vind ik de kabeltjes er fragiel uitzien. SRAM is draadloos en werkt voor mij logischer. Ik vind het ook mooier vormgegeven, ondanks de 'bulky' accu's op de derailleurs. De ergonomie van de shifters is net ietsje minder, maar past mij toch goed. Ik heb de reach enkele mm korter gezet en het schakelen ingesteld op max 2 kransjes op- en af schakelen. Ik gebruik 48/35 x 10/30, waarmee ik ook in de bergen goed uit de voeten kan. De andere verhoudingen van SRAM geven overigens net een betere kettinglijn dan bij Shimano. Het schakelen gaat ietsje minder snel dan bij Shimano maar met een duidelijker geluid en gevoel.
Mijn 'oude' Scott met Ultegra en Scope wielen heeft het 60.000 km lang probleemloos gedaan. Op onderhoud heb ik niet bezuinigd (liever preventief dan wachten tot het moet). Hij mag vanaf nu dienst doen bij slecht weer. Ik hoop dat de Orbea met Sram en Oquo (met name de Zipp naven) de komende jaren net zo glansrijk doorstaat.
Deze Orca OMX weegt 7,25 kg in maat 55, met Oquo RP 45 LTD wielen, Vision Metron ACR 5D stuur (100/400 mm), Selle Italia SLR Boost SF Ti (130), Shimano PD-ES 600 pedalen, carbon bidonhouders en computer mount. Ik heb bewust voor de (relatief dure) uitvoering met Force AXS gekozen. De Orca heeft een lekker eigen gezicht met zijn hoekige buisaanzet bij het balhoofd, dikke onderbuis, platte bovenbuis en klassieke seat stays. Het 'wine red carbon look' lakwerk ziet er bij bewolkt weer een beetje bruinig uit, in de zon wordt het pas rood en transparant. Ik had hem eerst willen personaliseren, maar heb daarvan afgezien vanwege een minder goede ervaring van een klant bij mijn fietswinkel met de kwaliteit en het resultaat van het gepersonaliseerde lakwerk. Mijn Orca is daar behandeld met een beschermende coating. Die kan helaas niet voorkomen dat de lak nu al kleine krasjes en wat steenslagschade heeft. Tenslotte noem ik nog enkele mooie details: de verborgen maar goed bereikbare zadelpenklem en de afstelling van de hellingshoek van het zadel die onafhankelijk van de setback werkt. Die zadelpen is de rechte versie zonder setback en dat is maar goed ook, want ik weet niet of ik anders de juiste zitpositie had kunnen bereiken. Het is ook even opletten bij de steekassen, die je voor en achter vanaf verschillende zijden bedient met je eigen multitool (niet vergeten mee te nemen).
Dan het rijden, want daar gaat het om. Het eerste dat me opviel was hoe strak en licht hij fietst. Hij stuurt heel gemakkelijk, maar niet nerveus. Hij is super stijf, maar niet keihard. Het geïntegreerde carbon stuur bevalt me goed met zijn lichte flare en ruimte in de beugels. Het ziet er ook supercool uit, helemaal zonder spacers en in combinatie met de 45 mm hoge en toch lichte wielen. Aero met nauwelijks gewichtspenalty! Op slecht wegdek, zeker als je wat sneller gaat, vind ik hem wel wat hard en minder gecontroleerd. Beide handen aan het stuur daar, net als bij zijwind. Maar dat kan niet anders met zo'n strak frame. Veel meer dan het toepassen van een dunne zadelpen en seat stays kun je niet doen om dat te compenseren. Ik heb geen excuus meer, want een snellere fiets kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik kan niet wachten om er serieus mee te gaan klimmen en dalen.
Voor mij zijn SRAM en elektrisch schakelen nieuw. Ik heb Shimano Di2 een paar weken mogen testen. Ik moet daarbij altijd bewust nadenken welke knop ik moet hebben. Bovendien vind ik de kabeltjes er fragiel uitzien. SRAM is draadloos en werkt voor mij logischer. Ik vind het ook mooier vormgegeven, ondanks de 'bulky' accu's op de derailleurs. De ergonomie van de shifters is net ietsje minder, maar past mij toch goed. Ik heb de reach enkele mm korter gezet en het schakelen ingesteld op max 2 kransjes op- en af schakelen. Ik gebruik 48/35 x 10/30, waarmee ik ook in de bergen goed uit de voeten kan. De andere verhoudingen van SRAM geven overigens net een betere kettinglijn dan bij Shimano. Het schakelen gaat ietsje minder snel dan bij Shimano maar met een duidelijker geluid en gevoel.
Mijn 'oude' Scott met Ultegra en Scope wielen heeft het 60.000 km lang probleemloos gedaan. Op onderhoud heb ik niet bezuinigd (liever preventief dan wachten tot het moet). Hij mag vanaf nu dienst doen bij slecht weer. Ik hoop dat de Orbea met Sram en Oquo (met name de Zipp naven) de komende jaren net zo glansrijk doorstaat.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Heb je dat nog? Dat dromerig gevoel waar je minutenlang naar je fiets kan kijken en beseffen dat je nog steeds verliefd bent... 

Ik had vorig jaar echt twijfels of ik m'n oude (verkleurde) frame zou wisselen onder garantie. Ik was tenslotte verliefd geworden op dat mooie, witte frame van het vorig model. Maar het was de goeie beslissing. Dit frame is echt een stuk levendiger en voelt gewoon lichter aan, speelser. Iedere zomer is het kiezen welke fiets meegaat op reis (Dröme en Vogezen) maar het staat nu al vast dat het dit fietsje wordt.

Ik had vorig jaar echt twijfels of ik m'n oude (verkleurde) frame zou wisselen onder garantie. Ik was tenslotte verliefd geworden op dat mooie, witte frame van het vorig model. Maar het was de goeie beslissing. Dit frame is echt een stuk levendiger en voelt gewoon lichter aan, speelser. Iedere zomer is het kiezen welke fiets meegaat op reis (Dröme en Vogezen) maar het staat nu al vast dat het dit fietsje wordt.