Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 02 sep 2015 21:10

De eerste aflevering was in ieder geval het kijken meer dan waard.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 15 sep 2015 19:32

Quarantanove schreef:De eerste aflevering was in ieder geval het kijken meer dan waard.
Vanavond (één ; 20.35 u) alweer de derde editie.
N.a.v. de eerst 2 afleveringen is het motto: niet te missen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 sep 2015 19:36

Quarantanove schreef:Vanavond (één ; 20.35 u) alweer de derde editie. .
Hopelijk nu ZONDER historische foutjes

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 15 sep 2015 20:00

Gastheerg schreef:
Quarantanove schreef:Vanavond (één ; 20.35 u) alweer de derde editie. .
Hopelijk nu ZONDER historische foutjes
Zaten die er in? Is mij niet opgevallen. Komt waarschijnlijk door de boeiende TV die Karl gemaakt heeft.
Zo ja dan maakt het ook niet uit want wat er toe deed is om Felice Gimondi , Vittorio Adorni etc nog een terug te zien op historische plekken en de ode aan de grootste sportman wereldwijd van de vorige eeuw.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 sep 2015 20:12

Quarantanove schreef:....de ode aan de grootste sportman wereldwijd van de vorige eeuw.
Daar zijn ze het niet in alle landen mee eens en iedereen denkt er anders over maar in bijna alle gevallen hebben ze altijd een of andere bijnaam: De Cannibaal, The Don, The Greatest, Air Jordan, Schumi... Dan doet the Boss het inmiddels niet meer zo goed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2015 11:07

De historische fouten zitten niet in wat geïnterviewde zeggen. Dat is handig om dat sowieso wat kritisch te bekijken. Getuigenverklaringen na 40 jaar zijn doorgaans ook niet zoveel meer waard.
Daarnaast gaan mensen een gebeurtenis wezenlijk anders beoordelen als de betreffende persoon zich daarna als een crimineel gaat gedragen of als een held. WE WISTEN HET TOEN AL!

Daarnaast vind ik het programma wel heel erg bewieroking en had van mij er wel een stevige kritische noot in mogen zitten. Het doping incident in de Giro wordt mij iets te makkelijk afgedaan. Ik ken genoeg Italianen vinden die WEL aan Merckx twijfelen. Ook mensen uit het milieu. Dat is een bewijsvoering die gehanteerd wordt die niet te controleren is en strikt genomen manipulatief.
Ook z'n prestatie in die Pyreneeën rit mag toch wel wat kritischer worden belicht.
Ik heb niks tegen Merckx maar het is meer een polonaise dan een stukje verantwoord journalistiek terugkijken.

Overigens wel met veel prachtige beelden!

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 16 sep 2015 11:53

Gastheerg: eens, dit is dan ook geen journalistiek maar mooie TV als ode aan , zoals ik al eerder opmerkte, de grootste sportman allertijden.
Boeiender om te kijken dan de vaak oersaaie rechstreekse wieleruitzendingen van de laatste decennia.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2015 13:55

Dat van die ode was me al opgevallen ;)

Maar de grootste sporter? Als we Belgie als centrum van de wereld zien wellicht. Of wielrennen als grootste sport. Toen Merckx fietste was wielrennen een significant kleinere sport. Met moeite 130 man aan de start van de Tour om maar wat te noemen.

Pele - groter dan Cruijf al wil in Nederland niet iedereen geloven
Owens - hoeven we niet uit te leggen
Babe Ruth - fenomenale records!
Zatopek
Lewis
M Jordan
Senna
Federer
Toch ook Cruijf
Bolt?
Woods

Als we in Belgie een poll houden zal Merckx er vast als eerste uitspringen maar als de de grootste sporter aller tijde wilt kiezen zal je toch wat breder moeten kijken ;)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 16 sep 2015 14:00

Bij zo'n eventuele poll zal ik , al ben ik Nederlander , zeker op Eddy Merckx stemmen , maar dat zal je gezien mijn vorige bijdragen niet verbazen :)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6568
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 sep 2015 14:03

Ik begrijp wel dat mensen voor Merckx stemmen. Maar ik snap ook dat de meerheid op deze aardbol dat NIET zal doen.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 16 sep 2015 14:23

De meerderheid heeft zelfs niet van de beste man gehoord, laat staan dat ze er op zouden stemmen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2015 14:50

Pele - groter dan Cruijf al wil in Nederland niet iedereen geloven
Babe Ruth - fenomenale records!
M Jordan
Senna
Federer
Toch ook Cruijf
Woods

Met alle respect, maar dat zijn geen atleten pur sang. Zij beoefenen een spelletje (of ze hebben een motor achter hun kont). Spelletjes zijn inspanningen binnen bepaalde kneuterige regeltjes. Hun lijf is wel vaak dat van een atleet, maar het zijn geen atleten. Hun prestaties worden afgemeten aan de sterkte van hun concurrenten, niet aan een absolute referentie ten opzicht van de natuurelementen (zoals een afstand, een tijd,...)


Schieten nog over:

Owens - hoeven we niet uit te leggen
Zatopek
Lewis
Bolt

Deze komen alle zeker in aanmerking.
Ik zou er ook nog Gebreselassie (langeafstandslopen), Phelps, Spitz (zwemmen), Sawao Kato (turnen), Gullich (rotsklummen),... kunnen aan toevoegen.

Maar Merckx staat daartussen echt niet verkeerd. Zeker niet als je zijn uurrecord neemt als referentie voor zijn athletisme. Want ondanks dat wielrennen een kleinere sport was toen, zie ik er zeer weinig zijn uurrecord pakken met hetzelfde materiaal (ze durven zelfs niet).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie